Zaterdag 16/10/2021

De nieuwjaarsreceptie van de muziekindustrie

EuroSonic heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een van de belangrijkste showcasefestivals in Europa. Geen wonder dus dat ook twaalf Belgische popbands, waaronder Goose, Ozark Henry en das pop, deze week in Groningen verzamelen blazen, in de hoop een buitenlandse doorbraak te forceren.

Door Dirk Steenhaut

Groningen l Als alle zwaargewichten uit de muziekindustrie, de media en het festivalcircuit naar één stad afzakken en er twee nachten lang de lokale clubs afschuimen, komt het eropaan te worden opgemerkt. Is EuroSonic de springplank naar het internationale succes? We vroegen het enkele managementbureaus en experts.

"Het belang van EuroSonic kan moeilijk overschat worden", zegt Katrien Klausing van Draaischijf, dat dit jaar Ozark Henry en Mo & Grazz afvaardigt. "Zeker als je beseft dat zowat alle Europese boekingsagenten en belangrijke Britse, Duitse en Scandinavische concertorganisatoren op het evenement afkomen. Als de juiste mensen er op het juiste moment de juiste groep aan het werk zien, kan dat veel deuren openen. Ozark Henry is weliswaar groot in België, maar elders gaat het tergend langzaam. De boodschap is dus: het gezelschap zo goed mogelijk live te presenteren om ook buitenlanders over de streep te trekken. Dat Ozark (samen met Goose, DS) deze keer is gekozen om de kleuren van Studio Brussel te verdedigen, hélpt natuurlijk. Want het vergroot de kans dat ook andere leden van de Europese Radio Unie hun concert uitzenden."

"Vorig jaar leverde het optreden van Dijf Sanders een clubtoer door Noorwegen op, een concert tijdens By:larm in Tromsø, een uitnodiging voor een groot Hongaars festival en een reeks interessante contacten in Italië", vertelt Tom Van Dingenen van Quiet is the New Loud, een managementbureau dat dit jaar met drie bands naar Groningen trekt. "Een prima resultaat, want iedereen wil zijn actieradius vergroten.

"Destijds heeft EuroSonic ook Sioen in Nederland op de kaart gezet. Maar aangezien honderden groepen zich aanbieden om op het festival te spelen, moet je eerst de organisatoren weten te overtuigen. Vandaar de aanwezigheid van Montevideo: van die groep hadden ze op Transmusicales in Rennes een ijzersterk concert gezien. Voor das pop hoop ik in april een Nederlandse clubtoer uit de brand te slepen en, wie weet, een partner te vinden die hun nieuwe cd buiten België wil uitbrengen.

"Voorts heb ik gesprekken met grote Britse agents op stapel staan. En ook Members of Marvelas zullen er hopelijk in slagen hun Nederlandse cd-release de nodige luister bij te zetten. Naar mijn gevoel is EuroSonic veel doorslaggevender voor de toekomst van een groep dan, pakweg, Popkomm in Berlijn. Maar door de ervaring heb ik geleerd dat je niet te vroeg op de avond geprogrammeerd mag staan. Absynthe Minded speelde ooit voor een lege zaal, omdat de meeste talentspotters op dat moment nog aan de dis zaten. Zoiets moet je vermijden."

Wouter Degraeve van Muziekcentrum Vlaanderen, dat vaderlandse bands in het buitenland promoot, beaamt dat: "Je kunt een fantastische prestatie neerzetten, maar als de mensen die ertoe doen het niet hebben gezien kom je geen stap verder. Om die reden ging Daan twee jaar geleden totaal de mist in, maar dit weekend krijgt hij gelukkig een herkansing. Ik weet nu al dat zijn act niet onopgemerkt voorbij zal gaan."

"Dat Daan terugkeert, zegt iets over de potentiële impact die de muzieksector aan het festival toekent", pikt Stef Coninx, de directeur van het Muziekcentrum, in. "Dus proberen wij de organisatoren te informeren over wat relevant en representatief is en zoveel mogelijk goodwill te creëren."

EuroSonic is de ideale plek om een netwerk van contacten uit te bouwen, vindt Maarten Quagebeur van het Gentse Rock'O Co Management, dat dit jaar Billie King stuurt. "Noem het maar de nieuwjaarsreceptie van de muziekindustrie. Nergens anders kom ik meer gelijkgezinden tegen: mensen uit de business zowel als echte muziekfans. De Engelse scene is in Groningen wel aanwezig met de nieuwste hypes, zoals Shitdisco, maar heeft er geen dominante positie. EuroSonic zoomt in op alternatieve bands die vooral live hun mannetje kunnen staan: Franz Ferdinand, Kaizers Orchestra, Under Byen, allemaal zijn ze er hun internationale veroveringstocht begonnen.

"Ook heeft het festival bijgedragen tot het groeiende besef dat er, bijvoorbeeld, in Scandinavië veel boeiende dingen gebeuren. Dit jaar zijn de schijnwerpers gericht op Italië en zoiets werkt vaak als eyeopener: het is niet langer een handicap uit een land te komen met een weinig bekende rocktraditie. Wat in ons voordeel speelt, is dat er in Nederland nog altijd naar het niveau van Belgische groepen wordt opgekeken. Daardoor raken we er makkelijker in de etalage dan op andere buitenlandse festivals. Tja, we zijn buren, hé?"

Eigenlijk is EuroSonic een verplichte etappe voor iedereen die op een professionele manier met muziek bezig is, besluit Stef Coninx. "Vooral omdat het festival erin geslaagd is de kritische massa te bereiken. Het verenigt de Europese radiostations en festivalorganisatoren, lokt platenmaatschappijen en journalisten, maar uiteindelijk moeten de groepen het wel zelf waarmaken. Wie geluk heeft, houdt aan dat ene optreden in januari vijftien optredens op Europese zomerfestivals over. Zoiets zorgt voor dynamiek."

Tot nu toe bleef het EuroSoniceffect voor het merendeel van de Belgische bands beperkt tot Nederland, op zich een al niet onbelangrijke territoriumuitbreiding. Maar hoop doet leven. En voor een combo met internationale ambities, zoals Goose, zou het festival wel eens een schot in de roos kunnen zijn. Aan toeschouwers zal het de heren zeker niet ontbreken: het rockfeest in de binnenstad van Groningen is al twee weken uitverkocht.

EuroSonic, donderdag en vrijdag in diverse clubs en zaaltjes in Groningen, is een onderdeel van het Noorderslagweekend. De Belgische delegatie bestaat uit Mo & Grazz, Billie King, Ozark Henry, Goose, Daan, Gabriel Rios, Antwerp Gipsy Ska Orkestra, das pop, Sweet Coffee, Montevideo en Members of Marvelas. Het concert van Styrofoam & Fat Jon is afgelast wegens ziekte. Andere blikvangers: The Magic Numbers, Shitdisco, Peter, Bjorn & John, Mau Mau, Hot Club de Paris, Pétur Ben, Duke Special, Tunng en James Yorkston.

Stef Coninx, directeur Muziekcentrum:

Wie geluk heeft, houdt aan dat ene optreden in januari vijftien optredens op Europese zomerfestivals over

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234