Woensdag 02/12/2020

ReportageMode

De nieuwe man is een diva

Acteur Billy Porter, de ultieme mannelijke diva, op de recente Oscars.Beeld Photo News

Capes, broches, stola’s en af en toe een opera-handschoen. Als we de ontwerpers volgen, is de nieuwe man een deftige dame, een diva. Gender werd tijdens de recentste mannenshows zo fluïde dat er nog net geen plasjes defileerden.

Verbaast de feminisering van mannenmode nog? Guns N’ Roses-frontman Axl Rose was dertig jaar geleden al niet meer uit zijn plooirok te krijgen, wijlen Kurt Cobain van Nirvana had een uit­ge­­sproken voorliefde voor soepjurken en lippenstift, en in de jaren zeventig was er al een lading glamrock gepasseerd in een grote golf van glitter en mascara. We hebben massa’s voorbeelden van gender bending gezien: de Britse warenhuisketen Selfridges lanceerde een genderneutrale collectie, Hema besloot om alle geslachtsaanduidingen op kinderkleding te schrappen en Zara en H&M brachten een uniseks lijn uit. De binaire blik – iemand is man of vrouw – is allang niet meer de heersende. Van agender tot genderqueer, van genderflux tot fluïde, één ding is duidelijk: mensen eisen het recht op om telkens opnieuw te beslissen waar ze zich in het spectrum van mannelijk naar vrouwelijk bevinden. Geslacht is niet louter een biologisch gegeven, maar wordt een keuze, een manier van zelfexpressie.

Harry Styles tijdens het Met Gala Celebrating Camp in mei 2019, in New York City.Beeld Getty Images for The Met Museum/

Ontwerper Pierpaolo Piccioli toonde voor Valentino weliswaar pakken, maar beschilderd met grote bloemen en gecombineerd met kleine, elegante tasjes. Ruches en wolkjes bij Louis Vuitton, een bloesje met smokwerk en zelfs een jurkje met claudinekraag bij Gucci. Dramatische jassen, broches en operahandschoenen bij Dior Homme; bontstola’s, fluweel en dierenprints bij Van Noten. Traditionele genderconnotaties leken totaal irrelevant. Het meest verrassende was dat het resultaat er zo vanzelfsprekend en natuurlijk uitzag. Zo mannelijk, zo degelijk, zo chic. Genderfluïditeit is duidelijk een blijvertje, maar betekent dat ook dat de trend meteen mainstream wordt? Dat is ongetwijfeld een ander paar pofmouwen.

Uit de wintercollectie ‘20-’21 van Dries Van Noten.Beeld rv

Wie net gewend was aan het elektrisch blauwe pak met de iets te korte broek: de gendervrije look vraagt meer lef en zelfvertrouwen. Wie twijfelt: don’t try this at home. Modewebsite Business of Fashion heeft het over een ijdele, maar dappere man: de macho-femme. “Je moet over knap wat testosteron beschikken om als man zo vrou­welijk en zelfverzekerd rond te stappen.” Deze golf van gender­vermenging gaat verder dan het duidelijke statement: trek een man een rok aan. Proporties, kleuren, accenten en prints: alles wordt in de genderblender gestopt en uit die mix komt een bink met behoorlijk wat bravado. Stoer genoeg om z’n tattoos te tonen onder een transparante blouse.

Gucci.Beeld rv

Kleren maken de man, dat blijft. Maar het zijn niet noodzakelijk mannenkleren. Zoals de standaardreactie is van de Britse stand-upcomedian en travestiet Eddie Izzard: “They’re not women’s clothes. They’re my clothes. I bought them.” De ware genderneutraliteit: een outfit is seksloos, tot je ’m aantrekt.

Aquarius

Een jeans is een jeans. Een jogging is een jogging. Afgezien van de pasvormen is de m/v-vermenging in de informele sector vrij volledig. In de traditionele garderobe van pakken, dassen en jurken houden conventies langer stand. Hoewel. Het witte hemd, de tuxedo, de caban. Van Marlene Dietrich tot Annie Hall en Annie Lennox; vrouwen lenen al decennia met veel succes uit de mannenkleerkast. Niet dat dat zonder slag of stoot ging. 

Dior Homme.Beeld rv

Maar zoals cultuurwetenschapper Margriet van Heesch (Universiteit van Amsterdam) stelt, was het makkelijker voor vrouwen om mannelijke items over te nemen dan omgekeerd. “Als je iets mannelijks draagt, word je als bekwaam, autonoom en professioneel gezien. Een vrouwelijk kledingstuk signaleert veeleer dat je afhankelijk bent, dat je aantrekkelijk wilt zijn.” Omdat die definities van mannelijk en vrouwelijk voortdurend evolueren, beweegt ook de grens tussen mannen- en vrouwenkleding. In die zin is de volledige genderneutraliteit die we nu zien, misschien het resultaat van een grote inhaalbeweging. Het balanceren op de grens tussen m. en v., een stijloefening die vrouwen al jarenlang zowel perfectioneren als in vraag stellen, wordt met volle snelheid doorgevoerd in de mannenmode om samen klaar te zijn voor een nieuw tijdperk. The Age of Aquarius has truly arrived.

Jonathan Van Ness met de mooiste blote rug.Beeld FilmMagic

Verrassend genoeg komt dat alles-kan-beeld op een moment dat qua sfeer weinig gemeen heeft met de vrije en optimistische jaren zestig. Wat mode-experten deed opmerken dat er mogelijk wat escapisme mee gemoeid is. Misschien kijken we in deze ruwe, narcistische tijden à la Trump en Poetin uit naar types die empathischer en gevoeliger zijn. Misschien willen mannen ontsnappen aan de toxic masculinity van soortgenoten als Weinstein en Epstein, en zich meteen in hun kleding al distantiëren. Misschien creëren jonge mannen hun eigen vorm van mannelijkheid, en mag dat in een roze bubbel zijn, met een strik eromheen.

Oscar voor smokingjurk

Poseren op de rode loper is niet meer wat het geweest is. Bij de Emmy’s was de mooiste blote rug in een avondjurk die van Jonathan Van Ness, hiernaast op de foto, haarstylist bij Netflix-succes Queer Eye. Een baard en snor, een innemende lach, een elegante heupbeweging en een strik op zijn achterwerk. Van Ness is de ultieme mannelijke diva. Het is niet iedereen gegeven, hij raakt ermee weg.

Naar de jurken van Billy Porter, acteur en stijlicoon, wordt ondertussen zo uitgekeken dat hij al een signature dress heeft: de smokingjurk. Zijn zwarte exemplaar voor de Oscars van 2019, de witte uitvoering voor de Golden Globes van 2020, ze haalden de lijst van mooiste red carpet outfits en er werd zelfs amper gegniffeld. De grote coming-out van de macho-femme gebeurde niet op de catwalk, maar op de rode loper.

Sam Smith met gedrapeerde top en wijde broek.Beeld Getty Images

Zanger Sam Smith poseerde in een gedrapeerde top en wijde broek. Rapper, producer, acteur en schrijver Donald Glover werd gefotografeerd in een brokaten bloemenjasje en wit hemd met strik. Acteur Jared Leto zorgde voor een absoluut OMG-moment door op het Met Gala te verschijnen in een rode jas behangen met juwelen, en als accessoire van het jaar: een extra hoofd. Acteur en internet­fenomeen Rickey Thompson droeg op de People’s Choice Awards een groen broekpak uit de dames­collectie van Givenchy.

Meer dan de foto’s van defilés gaan de rodeloperbeelden de wereld rond. Een stellingname op de rode loper is een efficiënte manier om je ‘brand’ op te bouwen. Glover benadrukt de soul dandy die hij is, Porter profileert zich als de buitengewone diva.

Generatie Z

Genderfluïditeit wordt gedreven door Generatie Z (geboren na 1995). Meer dan de helft van hen vindt in een Amerikaans onderzoek dat er naast de omschrijving ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ nog een derde hokje moet zijn. Gen Z zorgde ervoor dat wie nu een profiel aanmaakt op Facebook, kan kiezen uit 58 genderidentiteiten. Dit is de generatie van acteurs als Timothée Chalamet en Ezra Miller die op Instagram ongegeneerd poseren in luipaardshorts en blouses met volants. Van Harry Styles die nooit verlegen zit om een transparante blouse of een parel-oorbel. Harry: “Dameskleding, herenkleding… het is voor mij geen punt. Als ik een mooi hemd zie en er wordt mij verteld dat het voor vrouwen is, denk ik: oké, maar als ik me er goed in voel, koop ik het toch.”

Ruches bij Timothée Chalamet.Beeld entertainment weekly

Het discours is niet zo anders dan wat David Bowie of Marc Bolan, oprichter van glamrockband T-Rex, vroeger vertelde. Het verschil is internet. Elk beeld van Harry Styles komt in een oogwenk bij gelijkgestemden terecht, elke voile of strik heeft gigantische slagkracht. En Harry still gets the girls. Hij datet model na model, dus wat houdt een fan nog tegen om zijn rolkraag om te ruilen voor een pussy bow?

Mode moet verkopen. Als de consument van de toekomst aangeeft zich goed te voelen in de grijze zone tussen roze en lichtblauw, of ronduit de kleuren graag mengt, dan wordt er geluisterd.

De regenboog wordt commerciële realiteit. Ooit.

Diva dressing for dummies

• Weinig op de catwalk te zien, maar wel op de rode loper: de rok. Gewoon denken: niets nieuws onder de zon. Schotten dragen al eeuwen een kilt, Romeinen veroverden de wereld in hun leren mini’s en het is niet dat we nog nooit een djellaba hebben gezien. Als David Beckham en Jaden Smith het durven…

• Gooi dat hemd weg. Mannen dragen sweaters of topjes en tonen blote bovenlijven. Het hemd kan als het transparant, gedrapeerd of versierd is.

• De hoge hak. Louboutin levert mannenschoenen met de hoogste hakken ooit: 6 cm, en iedereen toont platformzolen. Dat hoeft niet meteen, maar de Cubaanse boot is een mooi begin.

• Versier: draag een broche of een halssnoer. Beter nog: koop een bontstola.

• Hoezo manbag? Valiezen, heuptasjes, crossbody bags… Keuze te over.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234