Zondag 29/03/2020

De nieuwe 'Mad Men' gaat zó aan ons voorbij

De cultuurredactie van De Morgen zet de blik op oneindig. Vandaag: Ronald Meeus wil u dringend over Halt and Catch Fire vertellen.

Halt and Catch Fire mag u gerust een geestelijke opvolger voor Mad Men noemen. Inmiddels is
de reeks al bijna halfweg haar vierde seizoen, en helaas lijkt niemand dat te hebben opgemerkt.

Wat u hier leest is minstens een gedeeltelijk mea culpa. Ikzelf, die Halt and Catch Fire, bij ons te bekijken op AMC, doorheen haar drie voorgaande jaargangen trouw heb gevolgd, kan mezelf voor het hoofd slaan omdat ik er niet eerder een lans voor heb gebroken.

Mijn eigen epifanie over de reeks kwam er echter ook pas onlangs, toen ik mijn geliefde een late inwijding in Mad Men wilde geven op Netflix. Er bekroop me ineens, tijdens het herbekijken van het eerste seizoen, de vaststelling dat Halt and Catch Fire op krek dezelfde principes drijft: een welbepaalde tijd en plaats aan het achtereind van de twintigste eeuw, een economische sector in grote bloei, en een snelle kentering in menselijke mores die mede wordt veroorzaakt door die revolutie en het tijdsgewricht waarin ze zich voltrekt.

Bij Mad Men zagen we, door de lens van de boomende reclamesector, hoe het rollenpatroon tussen man en vrouw in de jaren 60 door elkaar werd geschud. De soms stuitende zwijnerij van Don Draper en consorten herinnerde ons eraan hoe ingrijpend de wereld ondertussen is veranderd. Halt and Catch Fire, genoemd naar een ingenieursterm voor een computer die blijft hangen, speelt zich af in het Silicon Valley van de jaren 80 en de vroege jaren 90, en gaat over de ontmenselijkende kracht van computers en venture capital.

Klinkt misschien nogal nerdy, maar de personages die de verhalen bevolken zitten veraf van de koddige geeks uit vrijblijvendere rommel, zoals dat schabouwelijke The Big Bang Theory. Het zijn figuren van wie de persoonlijkheidsstoornissen vooral destructief van aard zijn, maar daar weinig van merken omdat ze worden gesublimeerd in de bedrijfsculturen waarin ze zich ophouden.

Gedreven

Om zich natuurlijk met een onstuitbare kracht naar boven te woelen in hun persoonlijke leefwereld. Techvisionair Joe MacMillan (Lee Pace) kreeg in het vorige seizoen bijvoorbeeld een zelfmoord op zijn geweten door de gedrevenheid waarmee hij zijn nieuwe idee wilde lanceren. En de in het miljonairschap getuimelde computergek Gordon Clark (Scoot McNairy) voelt zich tijdens een limousinerit tussen de school van zijn tienerdochter en zijn bedrijf ineens enorm onmachtig, omdat hij geen idee heeft waarom het wicht ineens onbedaarlijk in snikken uitbarst.

Er zitten taferelen in Halt and Catch Fire die me even lang zullen bijblijven als bepaalde scènes die Mad Men destijds op mijn netvlies brandde. Nogmaals: doodjammer dat ik het u niet eerder heb verteld. Maar ga gerust even kijken op zender AMC (donderdag om 22.00): de kans is groot dat ook u met terugwerkende kracht wordt betoverd. En dan maar hopen dat de reeks ooit op Netflix komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234