Vrijdag 23/10/2020

Studio Brussel

De Nieuwe Lichting: een garantie op relevantie

Milo MeskensBeeld VRT / Jokko

Vandaag maakt Studio Brussel bekend wie De Nieuwe Lichting 2015 wint, de jaarlijkse wedstrijd die muzikaal talent van eigen kweek promoot. Maar hoeveel baat heeft iedereen daarbij, in een landschap dat overspoeld wordt door binnen- en buitenlands geweld?

Vijf maanden geleden begon Studio Brussel zijn nieuwste zoektocht naar jonge uitblinkers van eigen bodem. Meer dan 700 (!) muziekacts vonden de tijd rijp om zichzelf aan Vlaanderen voor te stellen. Uit die inschrijvingen selecteerde de muziekredactie zestig bands. Vorige week koos een vakjury met Mario Goossens, Isolde Lasoen en Flip Kowlier daaruit acht laureaten uit, waarop het publiek democratisch zijn stem mocht uitbrengen op zijn persoonlijke favoriet. De drie populairste acts worden vandaag voor het voetlicht gebracht op de radio, en zien zich straks verzekerd van een podiumplaats in de AB én op Pukkelpop.

Een lovenswaardig initiatief, waarmee de jongerenzender, en bij uitbreiding heel Vlaanderen, zich opmaakt om heel wat nieuw talent te omarmen. Alleen: wat houden die muzikale jonkies aan zo'n springplank over, de zender aan alle moeite en de luisteraar aan een jaarlijkse instroom van ontluikend talent?

Dat dit radioconcours een oog voor goudaders heeft, daar bestaat inmiddels nog weinig discussie over. De Nieuwe Lichting is een geüpdatete versie van De Poulains, waar Isbells, Balthazar, Black Box Revelation, The Sore Losers of The Hickey Underworld ooit gebrandmerkt werden als jonge beloftes. Tijdens de allereerste lichting van De Poulains in 2009 gaf Milow zelfs een podium aan de toen nog onbekende Selah Sue.

St. GrandsonBeeld VRT / Jokko
ZingerBeeld VRT / Jokko

Belang van airplay

De Nieuwe Lichting is vandaag aan zijn derde editie toe, en richtte in 2013 de spots op Soldier's Heart, dat nadien in Portugal een lokale rockrally won, en op tour trok met dEUS, Balthazar, Magnus en Crystal Fighters. Amongster werd vorig jaar in De Nieuwe Lichting opgenomen en scoorde met 'Bright Life' een van de grootste Eind-Afrekeninghits van 2014.

Voor wie De Afrekening volgt, valt direct op hoe immens het aandeel van Belgische muziek is. Bovendien wordt de redactie een heel jaar door overstelpt met cd's en verzoekmails van binnenlandse (beginnende) bands. Waarom zet de zender dan bewust de schouders onder een extra podium? "Af en toe moet je gewoon een sterk signaal geven aan pril talent", vindt nethoofd Jan Van Biesen. "Goed, er zijn ook al heel wat muziekwedstrijden in ons land, die allemaal erg belangrijk zijn. Maar je mag het belang van airplay nog steeds niet onderschatten. Ondanks alle verschillende kanalen blijft radio belangrijk om opgemerkt te worden, zelfs om te overleven."

Van Biesen ziet De Nieuwe Lichting dan ook liever niet als een evenement waar de zender zijn nek mee uitsteekt. Wél als een gratis platform voor jonge muzikanten met professionele ambities. "Hen een duw in de rug geven, richting erkenning, is een rol die ons op het lijf geschreven is. Méér nog: het is onze verdomde plicht om dit te doen."

Dat laatste mag je natuurlijk ook gewoon letterlijk nemen. Volgens de beheersovereenkomst moeten de radionetten elk minstens één evenement organiseren, zoals Schrijver zoekt Zanger op Radio 1 of Klara in deSingel. De Nieuwe Lichting in de AB laten doorgaan gebeurt dus met enige dwang van hogerhand. Toch toont Studio Brussel zich dankbaar vragende partij. "Door te investeren in de toekomst van Belgische muziek verzekeren we ook die van Studio Brussel", laat Van Biesen weten.

I Will, I SwearBeeld VRT / Jokko
Felix PallasBeeld VRT / Jokko

Weten wat er leeft

Toch zien wedstrijdwinnaars zich niet noodzakelijk verzekerd van airplay. De folky café chantant van Folie Douce, dat door Arno vorig jaar de finale werd ingehesen, leunt qua profiel bijvoorbeeld eerder aan bij Radio 1. En hiphop in de moerstaal, zoals Brihang vorig jaar en ZwartWerk bij deze editie, had het in het verleden ook niet altijd onder de markt in de dagprogrammatie.

Een overwicht aan dreampop en traditionele poprock is dan ook niet zo uitzonderlijk in De Nieuwe Lichting. De opvolging van Aphex Twin of Flying Lotus - pionierende bedroom producers of experimentele techneuten - lijkt dan ook niet gauw te zullen opstaan langs deze weg. Van Biesen serveert die kritiek af als een persoonlijk gemis. "Geen genre wordt uitgesloten. Ik zie in die heersende genres eerder de tijdgeest terug. Aphex Twin mag dan nog steeds cool zijn, maar ik merk aan de muziek die we toegestuurd krijgen wat er leeft bij ons jongere publiek, en naar welke evoluties zij neigen. Het gaat in De Nieuwe Lichting niet om de keuze van een select clubje hipsters."

De bonus voor Studio Brussel blijkt dus dat het dankzij deze democratische weg makkelijker de barometer kan blijven van wat er broeit bij tieners en jonge twintigers. Zo voorziet de zender zich blijvend van een garantie op eigen relevantie.

ZwartwerkBeeld VRT / Jokko
Ides MoonBeeld VRT / Jokko
Jacle BowBeeld VRT / Jokko

Winnaars op de toog

Muziekliefhebbers die de winnaars van De Nieuwe Lichting live aan het werk willen zien hoeven daar niet eens zoveel moeite voor te doen. Dankzij een reclamecampagne van Boondoggle zijn de winnende bands de komende weken op de toog van meer dan dertig cafés te zien. Een huzarenstukje waarvoor de muzikanten zelf niet eens de deur uit moeten.

Het reclamebureau verspreidt vanaf maandag een paar duizend bierkaartjes over een hele reeks cafés. Daarop staat een code die je met een smartphone kunt inscannen. Wie dat doet ziet de muzikanten als 3D-miniatuurtjes op het bierkaartje opduiken. Goed voor privéconcertje van 20 seconden.

"We maken gebruik van augmented reality", legt Odin Saillé uit. "Als je voor zo'n project een externe partner inschakelt kan het prijskaartje fors oplopen. Maar wij hebben alles zelf gedaan. We hebben mensen met een passie voor techniek gevonden die hier een interessant hobbyproject in zagen. Die doe-het-zelfaanpak was de enige manier om dit binnen het budget tot een goed einde te brengen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234