Zondag 29/11/2020

De nieuwe Eurostar in zes vragen

1Wat is de tijdwinst vanaf 14 november?

Dat het traject Brussel-Londen voortaan 1u51 duurt, had u na de communicatiecampagne van Eurostar wellicht al begrepen. Het nieuwe uurrooster betekent een tijdwinst van 20 minuten. Ook op het traject Londen-Parijs worden overigens 20 minuten uitgespaard. De twee hoofdsteden liggen nu nog slechts 2u15 van elkaar verwijderd.

2Waarom verhuisde de Eurostarterminal van Waterloo naar Saint Pancras?

Saint Pancras biedt betere verbindingen met het openbaar vervoer. De nieuwe terminal is aangesloten op zes metrolijnen en wordt bediend door zeven spoorwegmaatschappijen (die in het Verenigd Koninkrijk geprivatiseerd zijn). Niet essentieel maar wel leuk: het station was vroeger onder meer een omslagplaats voor bier dat naar Londen werd getransporteerd. De passagiers zullen de sporen bereiken via de benedenverdieping, waar vroeger het bier werd opgeslagen.

3Hoeveel treinen zullen dagelijks rijden?

Op weekdagen rijden dagelijks tien treinen tussen Brussel en Londen (en omgekeerd). Dat is evenveel als voor de nieuwe verbinding. Tijdens de weekends stijgt het aantal verbindingen van zeven naar acht. Vanaf december 2008 wil Eurostar het aantal dagelijkse verbindingen op weekdagen tot elf optrekken.

4Wordt Eurostar duurder?

Neen, of toch niet onmiddellijk. Eurostar wil de huidige tarieven, vanaf 80 euro voor een retourkaartje, in eerste instantie behouden.

5Wordt Londen de enige hogesnelheidsbestemming in het Verenigd Koninkrijk?

Neen. Op 19 november opent een station in Ebbsfleet in het graafschap Kent. Het station ligt dicht bij het Bluewater Shopping Center en moet door zijn strategische ligging bij tal van snelwegen ook uitgebreide park and ride-faciliteiten bieden voor pendelaars naar Londen. In Ashford, ook in Kent maar dichter bij de kanaalkust, is er vandaag al een station. In 2009 opent bovendien een station in Stratford in Oost-Londen. Het station moet in principe de spoorwegpoort worden voor hogesnelheidslijnen naar het noorden van het land.

6Worden de hogesnelheidsverbindingen in Europa op elkaar afgestemd?

Ja. Vanaf 2009 moet er een Europees netwerk komen, waarin Brussel-Zuid overigens een knooppunt wordt. Het netwerk luistert vandaag al naar de naam Railteam en verwacht dat het hogesnelheidsnetwerk tegen 2020 verdrievoudigt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234