Vrijdag 03/07/2020

De nieuwe Barack Obama gooit nu ook met modder

Het campagneteam van Barack Obama heeft een tweede video uitgebracht waarin een rechtstreekse aanval wordt gelanceerd op rivaal Mitt Romney. Doel was andermaal aantonen dat Romney beter niet de economie van de VS in handen krijgt. Moddergooien naar de opponent: de positieve campagne die Obama in 2008 voerde, toen hij zijn land tot 'change' opriep, lijkt erg ver weg.

Nog geen twee weken na de eerste rechtstreekse aanval op presidentskandidaat Mitt Romney komt het campagneteam van Barack Obama met een tweede uppercut. Mochten in het eerste spotje ex-werknemers van het ter ziele gegane staalbedrijf GST Steel hun hart luchten over de meedogenloosheid van Romney, dan zijn het in deze tweede video arbeiders en bedienden van SCM Office Supplies in Marion, Indiana. SCM, een bedrijf dat kantoorartikelen produceerde, kwam in 1994 in handen van Ampad, dat toebehoorde aan Bain Capital, een investeringsmaatschappij die in 1984 was opgericht door Mitt Romney. Na de overname ging het bedrijf snel failliet en werden alle 250 werknemers ontslagen. Ampad ging trouwens zelf failliet in 2000 en daar verloren 1.500 werknemers hun job.

In de video getuigen voormalige SCM-werknemers hoe de sluiting van het bedrijf hun leven beïnvloedde. Het portret dat wordt geschilderd van de Republikeinse presidentskandidaat is dat van een kille, berekenende zakenman die profiteerde van het leed van de gewone werkmens. "Hij neemt van de armen en de middenklasse en geeft aan de rijken", zegt een ex-werknemer. "Voor mij is hij het tegenovergestelde van Robin Hood."

Randy Johnson, die destijds ook vakbondsleider was, getuigt hoe Marion, een stadje van nog geen 30.000 inwoners, nood had aan SCM. "De gemiddelde inwoner van Marion heeft een gemiddeld tot laag inkomen, maar we hadden goede jobs waarmee we ons gezin konden onderhouden", vertelt hij. Jerry Rayburn zegt dan weer dat hij begrijpt dat ontslagen deel uitmaken van bezuinigingen. "Maar je kan niet zomaar binnenkomen, alles afnemen van iedereen en een bedrijf de vernieling in helpen. En dat is wat ze hebben gedaan. We waren een fijn, sterk en gezond bedrijf. Ik dacht dat ik die job tot mijn pensioen zou hebben."

Behalve getuigenissen van ex-werknemers gebruikte het campagneteam van Obama ook nieuwsberichten waarin de sluiting van SCM wordt aangekondigd als een ramp voor Marion. Net als de spot over GST belandde deze tweede video op www.romneyeconomics.com, een website die speciaal werd opgericht met het doel te waarschuwen voor de gevolgen voor de economie als Mitt Romney president zou worden.

Het verschil met Obama's campagne van 2008 is enorm. Toen draaide alles om hoop, om 'yes we can' en om verandering. Die campagne werd destijds ingeschat als een van de meest positieve ooit. Zo had zijn team het nooit over Whitewater, het schandaal waarbij de Clintons waren betrokken, tijdens de Democratische voorverkiezingen toen Hillary Clinton zijn belangrijkste tegenstander was. Noch bracht hij het Monica Lewinskyschandaal en de reactie van Clinton daarop te berde. Hillary Clinton daarentegen viel de president wel rechtstreeks aan.

Uit een opiniepeiling van CBS/The New York Times bleek destijds dat de presidentscampagne van Obama door de bevolking werd gezien als veel positiever dan die van zijn Republikeinse rivaal, John McCain. Obama spendeerde volgens de respondenten meer tijd aan het uitleggen waarom hij een betere president zou zijn dan aan het aanvallen van McCain. Over McCain werd net het omgekeerde gedacht.

Niet iedere Democraat is trouwens te vinden voor het potje moddergooien waaraan het team van de VS-president zich dezer dagen bezondigt. Cory Booker, de populaire burgemeester van Newark, New Jersey, noemde het eerste spotje, waarin GST wordt opgevoerd, "walgelijk" en "een afleiding van de echte thema's". "De Amerikanen worden misselijk van al die negatieve politieke spots", zei Booker op NBC. "Genoeg is genoeg."

Bookers timing was niet echt ideaal: hij deed zijn uitspraken een dag voordat het Obamateam het SCM-spotje lanceerde en bracht zijn partijgenoot daarmee in een ongemakkelijke positie. De Republikeinen sprongen onmiddellijk op de opmerkingen van Booker en de burgemeester zag zich genoodzaakt gas terug te nemen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234