Zaterdag 04/12/2021

De nieuwe auto is een computer

Nachtkijkers, driedimensionale beelden of banden met spikes: die autosnufjes kunt u tot zondag bewonderen op het Autosalon van Brussel. De Morgen selecteerde tien technologische hoogstandjes die u niet mag missen.Door Ann De Boeck

Dat veiligheidstechnologie de voorbije jaren een enorme vlucht heeft genomen, merken we meteen tijdens ons bezoek aan de Audistand op het salon. De toonmodellen Audi A6, A7 en A8 zijn uitgerust met Night Vision. Dat is een warmtecamera op de snuit van de wagen, die bij regen, mist of in het donker vanop afstand mensen detecteert. De beelden worden doorgestuurd naar een display op je dashboard. "Als iemand zich in de baan van de wagen begeeft, merk je dat meteen op. Daardoor wordt de remafstand tientallen meters korter. Niet onbelangrijk, want als je de persoon ziet, is het vaak al te laat", zegt woordvoerder Thomas De Meûter van Audi.

Indrukwekkend is ook het Pre Sense Plus-systeem van Audi, een pakket veiligheidsmaatregelen dat botsingen vermijdt of ten minste de impact ervan minimaliseert. "Bij een bruusk remmanoeuvre van een voorligger laat de wagen in eerste instantie een waarschuwingssignaal weerklinken. Vervolgens doet hij een klein maar krachtig remmanoeuvre, zodat de bestuurder wordt wakkergeschud. Als dat niet helpt, zal de auto uit zichzelf afremmen tot hij stilstaat", vertelt De Meûter. Als een ongeval niet langer vermijdbaar is, worden de inzittenden daarop voorbereid. Automatisch sluiten alle ramen en het dak, "zodat geen armen of benen verloren gaan bij een eventuele koprol". Gordels worden aangetrokken en de hoofdsteunen komen recht.

In paleis 6 botsen we op een knap staaltje technologie bij Land Rover. De 4x4-modellen zijn allen uitgerust met het Terrain Response-systeem. Door het passende knopje in te duwen, passen de remmen, de transmissie en de motor zich aan aan de ondergrond. "De bestuurder heeft de keuze tussen vijf functies: ijs en sneeuw, zand en duinen, modder en diepe sporen, rotsen, of normale weg. Dezelfde duw op de pedaal zal een zachtere versnelling teweeg brengen op ijs dan in zand of op rotsen", vertelt Gilles Castelein van Land Rover.

Met de zelfremmende V60 gaat Volvo de strijd aan met kop-staartbotsingen. "City Safety remt automatisch als je niet op tijd reageert of als een voorligger vaart vermindert op stopt", vertelt Aerts. Het systeem werkt alleen bij 0 tot 30 kilometer per uur, en is dus vooral gericht op verkeersveiligheid in de stad. Daarvoor monitort een radar vooraan op het voertuig voertuigen die zich tot op een afstand van zes meter voor je eigen auto bevinden. Wanneer een aanrijding als onvermijdelijk wordt berekend, neemt de wagen het heft in handen door het gaspedaal te deactiveren.

Weg met de sleutel

Zowel Land Rover als Jaguar, Audi, Toyota als heel wat andere merken hebben geen sleutelgat aan de bestuurderszijde. Zij zijn uitgerust met een 'Keyless Entry'. "Je laat de autosleutel in je broekzak zitten. Als je één meter van je wagen verwijderd bent, is dat genoeg om het slot van de auto te openen", demonstreert Rudi Moureau met een felblauwe Jaguar.

Nog een indrukwekkend veiligheidssysteem vinden we bij Volvo: een combinatie van 'collision warning', voetgangerdetectie en 'slimme' remmen. "Een camera detecteert alle personen groter dan 1 meter 20, en laat dan een geluids- en lichtsignaal afgaan in de wagen", vertelt René Aerts. "Het systeem activeert meteen de 'ready alert breaks', waardoor de remmen dichter bij de wielschijven komen te staan. Bij de minste aanraking van de rempedaal, zullen de remmen krachtig afremmen."

Gsm, wifi, gps: multimedia zijn al langer gewoontjes in het dagelijkse leven, maar nu ook in de wagen. Zo is de Toyota Yaris uitgerust met het zogenaamde 'Touch & Go'-systeem, dat via een display realtime verkeersinformatie van Touring Mobilis geeft aan de bestuurder. "Met Touch & Go kun je thuis een Google Map aanmaken en ze later opnieuw downloaden vanuit je wagen. Je kunt bijvoorbeeld ook de goedkoopste tankstations in de buurt googelen", zegt woordvoerder Koen Dekoning. De Audi A8 beschikt dan weer over een poort voor een SIM-card. "Via het 3G-netwerk kan je onbeperkt surfen", vertelt Thomas De Meûter.

De Head-Up Display van Audi biedt dankzij driedimensionale techniek een blik op de werkelijke verkeerssituatie, aangevuld met beelden van de boordcomputer. Zo kunnen aanwijzingen van het navigatiesysteem, exact worden geprojecteerd waar ze van toepassing zijn. Ook parameters als de snelheid worden voor je neus op de voorruit van de A6, A7 of A8 geprojecteerd.

In paleis 5 showt Opel zijn Adaptive Forward Lighting. "De Xenonkoplampen passen zich automatisch aan naargelang het gedrag van de bestuurder", vertelt woordvoerder Michel Retour. "Stuur je naar links, dan schijnen ze naar links. Op de autostrade schijnen ze hoger dan op een landweg." Onder meer Audi biedt een gelijkaardig systeem aan met de Adaptive Led-koplampen (2.147 euro). "Nader je een kruispunt, dan schijnt de lichtbundel in de breedte. Rij je op de snelweg, dan schijnt hij in de verte. Als een tegenligger dichterbij komt, wordt de lichtstraal aan de linkerkant gedempt, zodat je andere chauffeurs niet verblindt", zegt De Meûter.

Nog niet beschikbaar maar volop in ontwikkeling: sensoren die de diepte van een stroom of rivier opmeten. "Daarvoor doen we beroep op technologie van duikboten", vertelt Gilles Castelein van Land Rover. Ook op komst: banden met spikes. "Binnen enkele jaren kun je met één simpele druk op de knop spikes uit je autobanden laten komen, waardoor sneeuwkettingen niet langer nodig zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234