Donderdag 13/08/2020

De nieuwe Adele, of 'human after all'?

Rag'n'Bone Man werd vorig jaar getipt als 'de nieuwe Adele'. Maar heeft het monstersucces van 'Human' ook écht een nieuw muzikaal zwaargewicht gebaard op 's mans nieuwe plaat (met dezelfde titel)?

"Baby I know my gospel, but I ain't a preacher", preekt Rag'n'Bone Man de passie in 'Ego' op zijn debuut. Oh Lordy, trouble so hard! Het mag meteen duidelijk zijn dat Rory Graham opgroeide met Mississippi blues en oude soulplaten, al valt een zwak voor hiphop ook niet helemaal weg te denken uit zijn sound.

Een paar maanden geleden drukte deze Brit zijn stempel met de megahit 'Human', en gaf hij zijn publiek een mindfuckvan jewelste. Met de ogen dicht kon je je er meteen een zwarte katoenplukker bij voorstellen, maar in het echt oogt Graham eerder als de redneck-roadie van een morsige bluesrockgroep. Hij is royaal getatoeëerd, torst een nonchalante zeemansbaard, en zijn kleerkast lijkt uit te puilen met weinig flatterende shirts.

De Heilige Graal

Door zijn robuuste verschijning, een zangstem die zowel blues als delicate soul trotseert, en een liefde voor popsongs, werd de vergelijking met Adele al snel en meermaals gemaakt. Zéker in een muziekindustrie waar krampachtig op zoek wordt gegaan naar "de nieuwe Adele": zowat elke artiest die heel wat noten en octaven op zijn zang heeft, en fysiek niet helemaal in de pas loopt, wordt al gauw naar voren geschoven als de opvolger van dat onwaarschijnlijke fenomeen. De Heilige Graal van de popwereld!

De dualiteit tussen stem en looks lag dan ook effectief aan de basis van de hype rond Rag'n'Bone Man. Maar net zo goed heeft deze Brit de tijdgeest aan zijn kant: hij maakt deel uit van een nieuwe gospelgolf, waar ook artiesten als Nathaniel Rateliff, Alabama Shakes of Hozier op surfen. En verder mag je Jools Holland niet vergeten in zijn succesverhaal. In zijn Later With... op BBC werd Graham immers voor het eerst op grote schaal opgemerkt toen hij een intieme en tot op het bot gestripte versie van 'Human' bracht. Rag'n'Bone Man wilde zijn song toen laten horen zoals hij deze had geschreven - zonder franjes of productionele opsmuk. Holland aan de piano, Graham achter de microfoon. Méér was niet nodig om het poplandschap om te woelen.

De song maakte bokkensprongen in de hitparade, en haalde goud in Duitsland, Italië, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk en Nederland. Ook in ons land stond de song wekenlang op één (alweer goed voor goud), en schopte 'Human' het zelfs tot themalied van Music For Life.

Ontgoochelend

Vandaag stelt zich evenwel de vraag of die megahit de opmaat zal vormen voor een succesvolle carrière. Of zal Rag'n'Bone Man de geschiedenis ingaan als een sympathiek onehitwonder? Afgaande op zijn debuutalbum ben je geneigd om het laatste te geloven. In tegenstelling tot zijn eerste ep's, of zijn passage bij Jools Holland, grossiert Graham in vrij steriele prefab blues en gestileerde tearjerkers van ballads. Als een flemende poes geven zijn songs daarbij kopjes aan de grootste gemene deler, Een ontgoochelende zet, voor iemand die in interviews voortdurend spreekt over authenticiteit.

Deze blues klinkt helaas te vaak bloedeloos. "You've got to have faith in me", horen we hem ergens op zijn debuut smeken. "Until I can be the man I said I'd be." Je geloof wordt evenwel, nét als je geduld, te vaak beproefd tijdens maar liefst 19 songs.

Alleen in 'Die Easy' trekt de 'Raggende Man' zijn stoutste schoenen aan, en toont hij wat hij écht in huis heeft: a capella bewijst Rag'n'Bone Man over een strot als een god te beschikken. Het blijft zijn sterkste handelsmerk op deze vrij karakterloze plaat.

De nieuwe Adele? Néé, dat is-ie dus niet. Maar een ramp is dat ook weer niet. He's only human after all, moet je maar denken.

Human verschijnt morgen bij Sony. Rag'n'Bone Man speelt op 15/4 in de AB

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234