Vrijdag 18/09/2020

Bpost

De negatieve spiraal van Bpost: "Er moét iets gebeuren"

Bpost herziet zijn pakjesbedeling, wat op onbegrip botst Beeld bpost

Bpost stopt met de ophaling van pakketten in het postkantoor tijdens het weekend. Door de briefdaling moet het postbedrijf in de kosten snijden. Topman Koen Van Gerven zit gevangen in een negatieve spiraal. 

Het lijkt een opvallende maatregel in tijden waarin iedereen de mond vol heeft van e-commerce. Ook Bpost zelf zegt dat het volop de vruchten blijft plukken van de groei van de pakjes in zijn uitgebreide thuisregio. "En daar staat deze maatregel niet haaks op", legt woordvoerder Barbara Van Speybroeck uit. "We blijven inzetten op die markt. Maar tegelijk bekijken we ook ons operationeel model volgens de evoluties. En dan stellen we vast dat particulieren haast al hun pakjes in onze postkantoren of postpunten afleveren tussen maandag en vrijdag. Vandaar dat we beslist hebben om de pakketten niet langer op zaterdag op te halen, maar dat op maandag te doen." Het gevolg is dat een pakje blijft liggen en ten vroegste op dinsdag bij de klant wordt afgeleverd.

Van Speybroeck erkent dat de maatregel is genomen om de onderneming rendabel te houden. Die rendabiliteit staat almaar meer onder druk. "De daling van de brievenpost zal dit jaar 7 procent bedragen. Dat is 91 miljoen euro die we verliezen. Het volume van pakjes compenseert dit niet."

Daarom ook dat topman Koen Van Gerven eerder al zijn plannen ontvouwde om bijvoorbeeld ook te schrappen in het aantal rode brievenbussen. Momenteel zijn er zowat 13.000 brievenbussen, al wordt in sommige ervan nog amper post gedeponeerd. Hoeveel brievenbussen verdwijnen, is nog niet duidelijk. Ook de komst van de 'priorzegel' past in dat rijtje van spitsvondigheden. Vanaf 2019 zullen twee postzegels in omloop komen. Met de dure postzegel belooft de post dat uw correspondentie 's anderendaags geleverd wordt. Bij een goedkopere postzegel, zal dat pas twee tot zelfs drie dagen later kunnen zijn. Opmerkelijk, doch volgens onderzoek van de regulator BIPT zouden niet alle klanten hun brievenpost per se de volgende dag willen geleverd zien. Daarover is er een principieel akkoord met de overheid, al moeten er nog afspraken worden gemaakt. 

'Verkeerd signaal'

De vakbonden zien het intussen met lede ogen aan. Zeker de maatregel om de pakjesdienst te hervormen betreurt Jean-Pierre Nyns, algemeen secretaris van ACOD Post. "Ik vind dat Bpost hiermee te kort door de bocht gaat. Het is een verkeerd signaal en bovenal een mindere dienstverlening. Hiermee wint Bpost niet de concurrentieslag die momenteel woedt op het terrein van de pakjesdiensten."

Nyns zegt dat er de voorbije weken wel nog informeel overleg is geweest met het management, maar een groot vertrouwen naar de toekomst toe spreekt daar voor hem niet echt uit. "Het personeel heeft veel vragen en is niet echt gelukkig met de gang van zaken. Ik vermoed ook dat de burger niet erg tevreden is over Bpost. En wat de aandeelhouders ervan denken, dat kunnen we allemaal zien op de beurstabellen."

'Vertrouwen weg'

De beurskoers van Bpost zit inderdaad in een negatieve spiraal, en noteert momenteel onder zijn introductieprijs van 14,50 euro van juni 2013. Bpost verloor dit jaar al ruim 2,5 miljard euro aan beurswaarde. Koen Van Gerven lijkt het vertrouwen kwijt te zijn bij de belegger. "Ik spreek me niet uit over personen", zegt Nyns. "Maar het is een vaststelling dat er iets moet gebeuren bij Bpost. Neen, ik spreek niet over acties. Wij willen eerst en vooral verder overleg plegen. Dat is voor ons een prioriteit. Acties zijn een middel, geen doel. We plegen verder overleg om de toekomst en de visie van Bpost te kennen."

Dat is ook wat de belegger wil. Die lijkt geen boodschap te hebben aan de visie van de topman. Anderhalve week geleden presenteerde de ceo op de investeerdersdag zijn plannen. Iets waar reikhalzend werd naar uitgekeken, sinds het débacle rond de te dure overname van Radial. Die Amerikaanse speler moest de e-commercetrein van Bpost in een hogere versnelling doen schakelen. Al snel bleek evenwel dat Radial niet het antwoord was, maar een deel van het probleem. De te dure overname (700 miljoen euro) zindert nog na. Intussen zakt de klassieke brievenpost nog sneller dan verwacht, en is de steile opmars van de pakjesdienst (+10%) niet voldoende om de gaten in de romp van het Bpost schip te dichten.

Her en der duiken dan ook de eerste geruchten op van een vervanging van de topman. Al wil niemand dat met zoveel woorden gezegd hebben. "Koen Van Gerven legt in zijn analyse de vinger op de wonde, maar is hij ook in staat om het bloeden te stelpen?", vraagt een bron bij Bpost. Er waait een parfum van crisis door het bedrijf, dat heimwee heeft naar de nadagen van 2013. Toen was de beursgang van Bpost de kers op de taart van de transformatie van het overheidsbedrijf naar een hedendaagse speler. De tweede transformatie verloopt veel moeizamer nu de fundamenten van het bedrijfsmodel door de wegkrimpende brievenpost weggeslagen zijn.  Van Gerven zou wel nog op de steun kunnen rekenen van zijn voogdijminister Alexander De Croo (Open Vld), klinkt het in de wandelgangen. "Maar deze negatieve spiraal moet gestopt worden."  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234