Zondag 23/02/2020

De nachtwacht van Kiewit

Elk jaar hetzelfde liedje: de Belgische dj's TLP aka Troubleman, Nadiem Shah en Michael Midnight bengelen helemaal onderaan het uurrooster van Pukkelpop. Ze sluiten beurtelings een dag af in de Boiler Room, maar hoe bereiden ze zich voor op hun shift?

Het werk van TLP, Nadiem Shah en Michael Midnight begint pas na middernacht, wanneer de overige podia - met uitzondering van de Castello en Booth - in slaapmodus overschakelen. Kim Mathijs, alias Michael Midnight, is al het langst kind aan huis. Hij staat zaterdagavond voor de zestiende keer achter de Pukkeldecks. Nadiem Shah zit aan negen sets en voor TLP aka Troubleman is het zijn zesde passage. Sinds 2012 nemen de drie musketiers beurtelings het slotakkoord van de Boiler Room voor hun rekening, en als het aan hen ligt, mag het nog lang blijven duren.

Wanneer we de Belgische dj's spreken, laten ze vrijwel meteen hetzelfde woord vallen: hoogtepunt. Er ruikt niets beter dan Kiewit, zeggen ze. Zélfs Tomorrowland niet. "Als ik echt moet kiezen, verkies ik de Boiler Room boven de Main Stage van Tomorrowland. Geen twijfel mogelijk", grijnst TLP. Ook Nadiem Shah haalt maar al te graag de loftrompet boven. "Je kunt er letterlijk alles draaien, het publiek zal altijd dankbaar reageren. Het is moeilijk te vatten hoe geweldig het is om daar te spelen."

Waarom is die Boiler Room eigenlijk zo'n magische plek? Elke (inter)nationale dj moet slikken wanneer hij de mensenzee in de ogen kijkt. "Ik vergelijk het weleens met een perfecte puzzel", legt Shah uit. "Alles valt er in een plooi: het geluid, de menigte, de locatie en de sfeer." TLP beaamt dat. "Weet je wat het is? Ik denk dat in de Boiler Room een van de beste dj-booths ter wereld staat. De geluidskwaliteit is optimaal, je kunt je er comfortabel installeren en de technische crew is ongelooflijk. Ze vervullen al je wensen. Je voelt dat Pukkelpop veel respect toont voor de dj-cultuur. Dat alleen al geeft je als artiest een goed gevoel."

Eervolle taak

Ze zijn het ermee eens dat het naast een eervolle, vooral een dankbare taak is om 's nachts in de Boiler Room te spelen. "Het is echter niet omdat je weet dat de tent zal volstaan dat je zomaar over hen heen kunt walsen. Het blijft elk jaar een uitdaging", zegt Mathijs. Vraagt zo'n set dan een andere aanpak dan de doorsnee dj-set? "Ik bereid zelden een set voor," bekent hij, "maar voor Pukkelpop maak ik een uitzondering. Wanneer ik in de Boiler Room speel, moet mijn show pico bello zijn." Meer nog: Mathijs maakt vooraf een hele set op. "Dat betekent echter niet dat ik blindelings een mixtape afspeel. Ik mix wel degelijk live en voer ook regelmatig veranderingen door. Ik probeer vooral goed gewapend naar Pukkelpop te trekken. Er kruipt veel werk in, maar het is belangrijk om de juiste songs te selecteren. Ik probeer er twee dagen aan te werken. Niet langer, anders zou het blijven duren."

Ook TLP benadert de Boiler Room met een atypische aanpak. "Ik probeer, uitzonderlijk voor Pukkelpop, een speciale set in elkaar te steken. Ik ben al zes maanden bezig met songs te selecteren waarvan ik vermoed dat ze zullen aanslaan. Er zullen ook altijd nummers te horen zijn die niemand van mij verwacht. Ik herinner mij dat ik vorig jaar iets van Funeral Dress draaide. Eppo (Janssen, programmator van Pukkelpop, ELV)sprak mij daar ooit over aan: 'TLP, je móét geen rock draaien, hoor.' Ik draai echter geen punkrock omdat ik op Pukkelpop sta, wel omdat mijn roots daar liggen. Ik ben mij bewust van de stereotypen die rond mij leven, maar ik ben geen hiphop-dj, ik doe meer dan dat."

Nadiem Shah begrijpt dat zijn collega's hun set van het jaar uitgebreid voorbereiden. Hij doet dat ook. Correctie: dat probeert hij. "Ik begin altijd met de goede intentie om de show in grote lijnen voor te bereiden. Maar ik heb in het verleden al gemerkt dat, wanneer ik iets heb voorbereid, ik het na een kwartier over een andere boeg gooi. Je voelt de energie van de tent en je kunt daar makkelijk op inspelen. Daarvoor heb je geen uitgebreide voorbereiding nodig."

Voor buitenstaanders lijkt het makkelijk om de Boiler Room in te palmen. Met een karrenvracht aan dancehits zet je een tent in vuur en vlam, toch? "Je kunt inderdaad op voorhand voorspellen welke nummers zullen werken", zegt Mathijs. "Ik probeer evenzeer onbekende artiesten en guilty pleasures te draaien. Eigenlijk is het simpel: ik speel enkel songs die ik goed vind. Ik ga mijn ziel niet aan de duivel verkopen om een tent te laten dansen." Ook TLP zegt dat hij nooit iets zal draaien om het publiek tevreden te stellen. "Geloof mij: het is moeilijker om tien mensen te bespelen dan een mensenzee. Je mag niet vergeten dat het publiek aan het einde van de dag al véél heeft gehoord. Je moet ervoor zorgen dat je niet in herhaling valt én je moet je eigen ding doen."

Stress?

Hebben platenruiters met jaren ervaring op de teller nog stress voor hun show? "Wanneer ik in de auto naar Kiewit zit, voel ik toch lichte stress opwellen," bekent TLP, "maar dat duurt nooit lang." Nadiem Shah herinnert zich nog goed zijn eerste keer in de Boiler Room, met trillende handen, al gaat hij tegenwoordig niet meer kapot van de zenuwen. "Ik loop overdag over de weide om de sfeer op te snuiven. Dat zorgt ervoor dat ik mij op mijn gemak voel. En de Boiler Room is intussen een vertrouwde plek. Dat is bevorderlijk voor de zenuwen", lacht Shah.

Wanneer blikken de dj's na afloop tevreden terug? "Als mensen zich na afloop nog flarden van mijn set herinneren, ben ik een tevreden man", zegt TLP. Nadiem Shah herinnert zich plots een anekdote. "Een vriend sprak mij vorig jaar aan: 'Ik heb mij gewéldig geamuseerd. Ik zou dan wel nooit een plaat kopen die je hebt gedraaid, maar het was geweldig.' Dat is eigenlijk een goede samenvatting van wat de Boiler Room is: één groot feest."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234