Dinsdag 26/05/2020

De nachtmerrie van ieder museum

In de Kunsthal in Rotterdam zijn zeven schilderijen gestolen van onder anderen Picasso, Monet en Gauguin. De werken uit een privécollectie zijn volgens experts tientallen miljoenen euro's waard en vrijwel onverkoopbaar. Het museum ligt intussen onder vuur want er waren geen bewakers aanwezig.

Dit is een nachtmerrie voor iedere museumdirecteur. Ondanks de ultramoderne beveiliging zijn er zeven topwerken gestolen in de nacht van maandag op dinsdag", zei directeur Emily Ansek van de Kunsthal. "Dit is in de museumwereld als een bom ingeslagen. Iedereen heeft dezelfde steen in de maag als ik. Een roof op deze schaal is immens.'

De Kunsthal 'laat zich niet kisten' en gaat vandaag gewoon weer open voor het publiek. Op de plaats van de zeven gestolen werken worden andere doeken opgehangen. De schilderijen waren pas sinds 7 oktober te zien voor de expositie Avant-gardes. Het gaat in totaal om 150 werken van de Tritoncollectie, de particuliere verzameling van de Rotterdamse havenbaron Willem Cordia (1940-2011). De expositie markeerde het twintigjarige bestaan van de Kunsthal die zelf geen eigen collectie heeft.

De gestolen werken zijn Tête d'Arlequin (1971) van Pablo Picasso, La Liseuse en Blanc et Jaune (1919) van Henri Matisse, Waterloo Bridge, London (1901) en Charing Cross Bridge, London (1901) van Claude Monet, Femme devant une fenêtre ouverte, dite la Fiancée (1888) van Paul Gauguin, Autoportrait (circa 1889 - 1891) van Meyer de Haan en Woman with Eyes Closed (2002) van Lucian Freud.

"De schilderijen zijn tientallen miljoenen euro's waard en praktisch onverkoopbaar", zegt directeur Christopher Marinello van The Art Loss Register (ALR) in Londen. Het ALR beheert een wereldwijde database van gestolen kunst en antiek en spoort actief gestolen werken op. Marinello werd dinsdagochtend meteen benaderd door de Rotterdamse politie. "Het is een ontzettend goed beraamde diefstal. De expositie vooraf heeft veel aandacht gekregen. Helaas ook van de verkeerde mensen."

Er waren geen zichtbare braaksporen bij de Kunsthal, wel stonden er bandensporen in het gras. Mogelijk hebben de inbrekers zich voorafgaand aan de inbraak laten insluiten, maar politie en Kunsthal geven geen toelichting op het onderzoek.

Niet genoeg beveiligd

De Kunsthal had gekozen voor 'technische' beveiliging: wel camera's en alarminstallatie, maar geen bewakers 's nachts. "Dat is gebeurd in overleg met de verzekeringsmaatschappij", zegt Willem van Hassel, voorzitter van het bestuur van de Kunsthal. "Wat je ook doet. Honderd procent beveiliging is niet mogelijk."

Toch zijn beveiligingsexperts kritisch. Zij zeggen dat de meest kostbare schilderijen niet van buiten zichtbaar hadden moeten zijn, maar in een tweede, afgesloten ruimte hadden moeten hangen.

"Het museum zegt goed te zijn beveiligd, maar kennelijk niet goed genoeg", oordeelt directeur Leen van der Plas van Art Secure, een bedrijf dat onder meer het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum in Amsterdam adviseert. "Er is bij veel kleine en middelgrote musea geen geld om de suppoosten op te leiden. Die hadden anders iets moeten zien aan bezoekers die verdacht gedrag vertoonden. Dan had je de planningscyclus van de inbraak kunnen zien aankomen."

Verzekeraar AON onderzoekt of de beveiligingsprocedure goed is gevolgd, zegt verzekeringsexpert Ronen Dokkum van IFGroup. "Inbraak valt onder de verzekering. Doeken van dit kaliber zijn vooraf getaxeerd. Dat bedrag wordt uitgekeerd. Een Matisse en een Picasso zijn enkele miljoenen waard, en dat zijn er maar twee van de zeven."

Er waren geen braaksporen, alleen banden- sporen in het gras. De kans is groot dat de inbrekers zich voor de inbraak lieten opsluiten in het museum.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234