Zondag 17/01/2021

De naakte madonna van het jaar 2000

Engeland viert nieuw millennium met enorm beeld van blinkend staal en glasvezel

In Groot-Britannië heeft dezer dagen iedereen wel wat aan te merken op de reusachtige, naakte Britannia, een beeld van glasvezel en staal dat de topattractie moet worden van de zogenaamde millenniumkoepel. De gigantische koepelconstructie die in Greenwich (Zuidoost-Londen) zal worden opgericht ter gelegenheid van het nieuwe millennium, moet met een doorsnede van 911,4 en een hoogte van bijna 52 meter het grootste bouwwerk ter wereld worden. Het gigantische gebouw zal twee keer zo veel volume bevatten als het Georgia-voetbalstadion in de Verenigde Staten, dat thans geldt als het grootste gebouw ter wereld.

De blinkende sculptuur die in het midden van het gebouw tot het plafond zal reiken, zal meteen het grootste beeld van een menselijke figuur zijn sinds de oude Grieken ongeveer 2.500 jaar geleden in het Parthenon hun beeld voor de godin Athena maakten. Met een lengte van bijna 98 meter overtreft de zittende figuur het Amerikaanse vrijheidsbeeld, gemeten van toorts tot teen, met ruim 6 meter.

Oorspronkelijk zou Britannia een geslachtloos beeld van een mens met een vrij mannelijke fysionomie worden, maar uiteindelijk koos het ontwerpbureau HP:ICM voor een moderne variant op het madonna-met- kindthema. Met dien verstande dat de realistisch uitgebeelde moederfiguur naakt op de grond zit, met de ene arm achterwaarts steunend en de andere in een beschermend gebaar om de schoudertjes van een uk van iets meer dan twaalf meter groot. Op de ontwerptekening die gisteren in The Sunday Times werd afgedrukt, liggen rond de twee figuren reusachtige speelgoedblokken en houdt het kind in zijn handje een echte auto vast. Labourminister zonder portefeuille Peter Mandelson, bevoegd voor de millenniumfestiviteiten, zal volgende week dinsdag een groot schaalmodel van Britannia presenteren aan pers en genodigden uit de bedrijfswereld. De bedoeling van de plechtige presentatie is de nodige sponsors te vinden voor het project.

De reuzenbeelden hebben een educatieve bedoeling, zo zal men bijvoorbeeld in de speelgoedblokken de mysteries van het leven kunnen volgen, van de conceptie tot de dood. Bezoekers aan de millenniumkoepel zullen langs een trap de gracieuze zilveren heupen van Britannia kunnen beklimmen, waar een parcours rond de maag en de borst hen zal leren hoe onze organen werken. Bovendien kan men onder de koepel ook door een stukje regenwoud lopen en een plezierritje maken door de Britse geschiedenis.

De oppositie vindt het een knoeiboel en zegt dat Mandelson eerst een spectaculair beeld wilde en zich toen pas heeft afgevraagd wat hij ermee kon aanvangen. Marina Warner, auteur van het boek Alone of All Her Sex. The Myth and the Cult of the Virgin Mary, vindt het een ouderwets idee dat beter past in het Florence van de vijftiende eeuw dan in het jaar 2000. Kerkelijke gezagsdragers die zich eerder al bezorgd hadden getoond over de afwezigheid van een christelijk element in de millenniumkoepel, verwelkomen de spirituele dimensie die de bezoekers in het beeld kunnen ontwaren. Toch voelt Crispian Hollis, de voorzitter van de raad van rooms-katholieke bisschoppen, zich wat onwennig bij de naakte staat en het naturalistische karakter van het beeld. En John Jukes, de katholieke bisschop van Kent, mist de vader. Zonder hem kan het volgens de bisschop geen eerbetoon zijn aan de familie.

(EB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234