Woensdag 12/08/2020

De N-VA-spots zijn geen cynische marketing, maar domme reclame

Beeld dm

Marc Fauconnier is CEO van reclamebureau Famous."De N-VA-spots zijn slecht gemaakt. Punt", schrijft hij.

Mijn bureau adviseert bij de komende verkiezingen geen enkele politieke partij en dus ben ik wat vrijer om mijn gedacht te zeggen over de campagnes die de komende maanden op ons af komen. En ik probeer daarbij mijn eigen politieke voorkeuren niet te laten spelen, hoewel je dat subliminaal nooit helemaal kan uitsluiten.

Mijn tweet over de nieuwe N-VA-campagne ('Alles gaat vooruit, behalve de kwaliteit van de politieke campagnes. We beginnen met de marktleider #nva', red.) heeft een klein mediastormpje veroorzaakt en daarmee buitensporig veel aandacht gegeven aan een reeks spotjes die dat eigenlijk niet verdienen.

Tot daar mijn licht schuldgevoel.

Knutselwerkje
Ik trap een open deur in als ik zeg dat deze 'getuigenissencampagne' reclametechnisch slecht gemaakt is. De analyse dat ze bewust stuntelig gemaakt is door cynische communicatiestrategen en verstandige marketeers (DM 4/2) vind ik een belediging voor ons vak. En een belediging voor de gemiddelde Vlaming die daarmee gedegradeerd wordt tot een domoor die slappe kost kritiekloos slikt.

Dankzij Thuis en Familie zijn we intussen - gelukkig maar - gewend geraakt aan goed geacteerde fastfoodtelevisie. Ook de vergelijking met de succesvolle Dovy-spotjes is oneerbiedig, omdat de wat onhandige Donald Muylle een geloofwaardige ambassadeur is van zijn eigen keukens. Wat je moeilijk kan beweren van de kapot geregisseerde poedels die in deze N-VA-campagne worden opgevoerd. Een schril contrast overigens met het perfect geregisseerde congres en de magistrale zet om Urbanus de gezwollen toon van het leiderschap te laten doorprikken.

Maar meer nog dan aan de inhoud en vorm stoor ik mij aan de mediakeuze voor deze campagne. Een bommentapijt van fake getuigenissen loslaten op de digitale media is geen verstandige zet. Het internet is een grote speeltuin waarin mensen actief op zoek gaan naar relevante content en contacten. Ongevraagde, slecht verpakte boodschappen worden als zeer intrusief ervaren. En zelfs door sympathisanten uit plaatsvervangende schaamte niet gedeeld met hun vrienden of volgers. Als dit mediastormpje gaat liggen, blijft er alleen een flets knutselwerkje van 300.000 euro over.

Laat me afsluiten met een tweet van mijn gewaardeerde collega @koenvandeun: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234