Zaterdag 31/10/2020

De mythe wordt opnieuw mens

Met hermetische teksten en referenties naar mythologische, literaire en bijbelse personages mat Nick Cave zich steeds een larger than life-persona aan. De dood van zijn zoon maakt hem op zijn nieuwe album Skeleton Tree openhartiger, en menselijker, dan ooit.

Wat gebeurt er wanneer er een voorval plaatsvindt dat zo catastrofaal is dat het je verandert, van een persoon die je kent naar een persoon die je niet kent?" Die vraag stelt Nick Cave zich, letterlijk, in de concertfilm One More Time With Feeling en, figuurlijk, op zijn nieuwe album Skeleton Tree. De Australische zanger van The Bad Seeds verwerkt er de dood van zijn 15-jarige zoon Arthur, die halverwege de opnames van de plaat onder invloed van lsd van een klif sukkelde en zijn dood tegemoet viel. Het veranderde Cave: de gemythologiseerde versie die hij doorheen de jaren van zichzelf creëerde, wordt op Skeleton Tree plots opnieuw een mens.

"You fell from the sky / crash landed in a field / near the river Adur", zo klinken de eerste zinnen van 'Jesus Alone', de openingstrack en eerste single. Al in die eerste lijnen toont Cave zich opener dan hij ooit is geweest in zijn teksten. Doorheen zijn carrière toonde hij weinig interesse voor persoonlijke besognes, maar des te meer voor thema's als God, Dood, Drugs en Seks - telkens met een hoofdletter, in een uitvergrote versie. En vaak geschreven vanuit het standpunt van fictieve personages als de moordenaar Stagger Lee ('Stagger Lee'), een terdoodveroordeelde Jezus ('The Mercy Seat'), een ongeboren Elvis Presley ('Tupelo') of een postmoderne Odysseus ('More News From Nowhere').

Die fascinatie voor mythologie en figuren die larger than life zijn, drijft Cave al voort sinds 1983. Toen hield Caves eerste band, The Birthday Party, ermee op en wierp hij zich op als de spilfiguur van een nieuwe groep: Nick Cave - Man or Myth? Met The Bad Seeds, zoals de band uiteindelijk werd herdoopt, heeft hij zich sindsdien beziggehouden met het zoeken van een antwoord op die vraag. Tot hij ze twee jaar geleden zelf beantwoordde in de fictieve documentaire 20.000 Days on Earth. "Aan het einde van de 20ste eeuw, hield ik op met een mens te zijn, en werd ik iets anders."

Levensdoel

Die docu, waarvoor The Brighton Bat zelf het script pende, is overigens een van de krachtigste manieren waarop Cave de mythe boven de mens plaatst. In plaats van een inkijk te bieden in Caves persoonlijkheid, volgen regisseurs Iain Foryth en Jane Pollard een volledig geënsceneerde dag in zijn leven, waarin hij beschrijft hoe hij als artiest de mogelijkheid heeft om boven zichzelf uit te stijgen. Het lijkt zijn voornaamste levensdoel te zijn, en dat in 20.000 Days on Earth de feiten alleen dienen om de fictie rijker te maken, zet dat levensdoel enkel kracht bij.

Maar de rol van verteller en de gedaante van literaire personages in vaak apocalyptische settings laat hij nu varen voor persoonlijke rouw, iets wat hij eerder deed op The Boatman's Call (1997), een plaat waarop hij afscheid nam van zijn geliefde PJ Harvey (en van de heroïne). In songs als 'Far From Me', 'Black Hair' en 'Where Do We Go Now But Nowhere' maakte Cave de mythe nog intrigerender door zich voor het eerst als mens te tonen.

"With my voice / I am calling you", klinkt het vandaag in 'Jesus Alone'. Kwetsbaarder is de mens Nick Cave zelden geweest. "We proberen steeds betere versies van onszelf te maken", zegt hij in One More Time With Feeling, en niemand heeft dat zo groots aangepakt als hij. Tot Arthur viel, en we eindelijk nog eens de meest mysterieuze versie van Nick Cave te horen krijgen: die van de mens achter de mythe.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234