Woensdag 16/06/2021

De muzikale oogst van 2012 Welke groepen plegen dit voorjaar een putch op uw oren? Welke debutanten zullen met kop en schouders boven het maaiveld uit steken? En kunnen de coryfeeën zich nog handhaven tussen al dat jonge geweld? Het antwoord op die prangende vragen krijgt u van onze kristallen bol. Door Gunter Van Assche

De Belgische muziekscene ligt in 2012 alvast niet op apegapen. Daan doet momenteel inspiratie op onder de Californische woestijnzon, voor een "mogelijk psychedelische plaat" die in het najaar zou verschijnen. Absynthe Minded stelt dit jaar ook de nieuwe cd As It Ever Was voor, en noemde het resultaat op Studio Brussel "vettiger in de onderbuik".

De pastorale indiefolkies van Isbells wilden zichzelf dan weer opnieuw uitvinden: hun nieuwe plaat, met een deels nieuwe bezetting, komt waarschijnlijk al in maart uit.

Op de dag van Driekoningen laat ook Balthazar van zich horen. De Kortrijkse popgroep legt nu de laatste hand aan "een meer filmische opvolger" van Applause. Die plaat moet je echter niet voor april verwachten.

Gelukkig duurt het minder lang voor The Hickey Underworld je buis van Eustachius vermorzelt. Over een maand verschijnt hun omineus getitelde I'm under The House, I'm Dying. Ook in april brullen de gitaren, met de derde langspeler van Creature With The Atom Brain.

En eind mei schrijft Netsky verder aan zijn internationale succesverhaal met verse drum-'n-bassbeats.

Wallace Vanborn blikt op dit moment dan weer Free Blank Shots in, met David Bottrill, producer van Muse, dEUS, Placebo...

Het nieuwe jaar wordt ook ingezet met beloftevolle debutanten uit eigen land. Spits vooral de oren voor SX, die vorig jaar met 'Black Video' al toonden wat ze in hun mars hebben. Daarnaast mag de rauwe rock van Horses on Fire, de psychedelische Beatlepop van Bed Rugs, de Britpop van Willow en de langverwachte eersteling van indierockers Superlijm evengoed uw aandacht wekken.

Laten we de geruchtenmolen op volle toeren draaien, dan zou één helft van Aeroplane onder de nom de plume The Magician ook een solodebuut uitbrengen.

En kijk eens aan, 't Hof van Commerce en Novastar komen nog voor de zomer terug. De Izegemse hiphoppers stellen binnenkort Stuntman voor, en Joost Zweegers plant een comeback. Zijn songs zouden in elk geval meer uptempo klinken dan het intimistische Almost Bangor uit 2008.

Terug van te lang weggeweest

De spectaculairste comeback moet niettemin die van D'Angelo zijn. In zijn geval kun je haast van een verrijzenis gewagen. De door drank en drugs geplaagde superster kwam vorige week al even aan het oppervlak met een soulvolle demoversie van 'Black Hole Sun', dat origineel van Soundgarden is. Volgens de laatste berichten zou de opvolger van Voodoo (2000) "voor 97 procent klaar" zijn.

Al even spectaculair is de terugkeer van de samplekunstenaars The Avalanches (ook twaalf jaar stilte!) en de comeback van het Zweedse dark-synthduo The Knife, dat zes jaar liet gaan over een opvolger van Silent Shout.

Na het onvergetelijke Bubblegum (2004) gaat Mark Lanegan in februari eindelijk weer solo. Op Blues Funeral spelen goede vrienden Greg Dulli en Josh Homme mee, en ons allereigenste Creature With The Atom Brain gaat zelfs met de Treurwilg op tour.

Net als Lanegan laat ook Leonard Cohen pas na acht jaar opnieuw van zich horen. Zijn Old Ideas ligt tegen het einde van deze maand in de rekken. Wie de voorbije drie jaar een concert van The Master of Gloom beleefde, hoorde overigens al nieuwe songs. Maar op 'Darkness' na, blijkt geen van die liedjes de plaat te hebben gehaald.

We vingen ook op dat Aerosmith, Garbage, Bonnie Raitt, The Mars Volta, Air, Tool, Queens of the Stone Age, Sinéad O'Connor én Madonna dit jaar na een relatief lange pauze weer boven water zullen komen drijven. Daarnaast mag je tegen het jaareinde misschien ook nieuwe levenssignalen verwachten van het herenigde Rage Against The Machine, No Doubt en Soundgarden. Die groepen werden vorig jaar alvast in de studio gesignaleerd.

Wat ruist er in het struikgewas?

Wordt 2012 een jaar waarin bedroom producers in getale zullen toenemen? In navolging van James Blake of Jamie Woon is het slechts een kwestie van tijd voor techneuten via sociale media in de vaart der volkeren opstoten. Volgens insiders zal dubstep dan weer alléén nog in commerciële pop blijven stuiptrekken, behalve als Flux Pavillion het genre een nieuw infuus geeft. Hybride mengvormen zullen sowieso hun plaats opeisen. The Internet is daar alvast een goed voorbeeld van: met rauwe beats en lieflijke soulzang kan het zijproject van Odd Future-lid Syd Tha Kyd ongetwijfeld op airplay rekenen.

Ook pure soul ligt echter goed in de markt: nostalgie troef bij de engelenstemmen van Michael Kiwanuka en Lianne La Havas. Iets moderner is de aanpak van Emili Sandé, die momenteel door Coldplay op handen wordt gedragen.

Eind januari komt verder ook het debuut van de New Yorkse Lana Del Rey uit. Haar langspeler Born to Die moet het megasucces verzilveren dat ze kreeg met de hit 'Videogames'. Sharon Van Etten - aanbeden door The National, Bon Iver en Beirut - brengt begin februari een al even dromerige plaat uit, die Tramp heet.

Probleem van het opvolgingstrauma

Volgens de Sound of BBC moeten we niettemin vooral de hiphopwereld in het oog houden: met A$AP Rocky, een vuilbekkende Azealia Banks en Dot Rotten lijkt het getto klaarwakker. Zelf zetten we ons geld ook in op Childish Gambino. Die wordt nu al gehypet in Amerika dankzij 'Bitch, Look at Me Now', waarin hij rapt op een sample van Grizzly Bear.

Na het magistrale Veckatimest zal Grizzly Bear zélf ook ijzersterk voor de dag moeten komen, dit jaar. Voor de nieuwe plaat duikt het Brooklynse collectief momenteel onder in een Texaans spookdorp. Een paar maanden terug spraken we met multi-instrumentalist Chris Taylor over "het opvolgingstrauma": "We zijn bang dat we niet beter kunnen dan Veckatimest", gaf hij toen toe.

Voor heel wat groepen wordt 2012 overigens het jaar van de ultieme bevestiging. Met grote ogen kijken we bijvoorbeeld naar Engeland: The XX en The Last Shadow Puppets schrijven aan nieuw materiaal. De groep van Miles Kane en Alex Turner liet weten dat ze zichzelf geen deadline opleggen, maar Jamie Smith van The XX wil nog voor de zomerfestivals een opvolger klaar hebben. Die cd zou zich volgens de techneut meer richten op clubbers dan op shoegazers.

Eind februari is kippenvel hoe dan ook uw deel, met vers solowerk van Perfume Genius: zijn songs zouden lezen als zelfmoordbrieven, en de teksten gaan over homoseks en pure wanhoop. Daarmee wordt de opvolger van het wondermooie Learning vast wéér geen voer voor lachebekjes. De goudzoekers doen er wel hun voordeel mee.

Verder moeten de Zuid-Afrikaanse zef-rappers van Die Antwoord bewijzen dat ze méér dan een goede grap uit 2010 waren. En met wat geluk zit er nog dit jaar een nieuwe Vampire Weekend aan te komen. Al hult de groep zich momenteel koppig in stilzwijgen. "Ik zie niet in waarom we ons zouden moeten haasten", was de enige nuttige info die de groep tot nu toe verstrekte.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234