Vrijdag 03/12/2021

'De muur van vooroordelen blijft'

Podium

MimeFestival kan vooruitblikken

Antwerpen / Van onze medewerker

Peter Anthonissen

Met een solovoorstelling van de Spaanse danseres Marta Carrasco begint vanavond in het Cultureel Centrum Wilrijk de vijfde editie van De Stilte Doorbroken, het Internationaal MimeFestival voor Vlaanderen. Voor het eerst wordt het initiatief structureel gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap. "Dat is een zeer positief signaal", zegt artistiek leider Marc Crauwels, "alleen hopen wij dat wat we doen, nu ook effectief door het beleid opgevolgd wordt."

Sinds meer dan tien jaar voert Marc Crauwels een ware kruistocht tegen de vooroordelen die er in Vlaanderen over mime bestaan. Traag maar zeker echter werpt zijn pleidooi voor de erkenning van de mime als volwaardige hedendaagse kunstvorm vruchten af. "In het herziene podiumkunstendecreet van 1999 werd de mime opgenomen als een van de dramatische kunsten", zegt Crauwels. "De volgende stap was de erkenning van het MimeFestival, de eerste organisatie voor mime ooit die in Vlaanderen een structurele erkenning krijgt. Onze hoop nu is dat er jaarlijks ook minstens één mimeproject uit de projectenpot wordt gesubsidieerd." Voor creatieopdrachten heeft het festival zelf immers geen geld, beklemtoont Crauwels: "Van de 4 miljoen frank die we nu krijgen, blijft er 1,2 miljoen frank programmeringsbudget over. Erg veel is dat niet, maar we proberen het positief te benaderen."

De structurele steun aan het festival maakt het Crauwels bijvoorbeeld mogelijk vooruit te blikken. "Het roer omgooien bij deze editie lukte ons nog niet, bij de volgende wel. Het is bijvoorbeeld duidelijk dat het festival om een vaste locatie schreeuwt. De verschillende culturele centra waar we nu te gast zijn, hebben het festival gemaakt tot wat het is. Maar omdat de ene voorstelling in Aartselaar en de andere in Menen speelt, is er geen festivalsfeer, en dat ligt moeilijk bij zowel het publiek als de artiesten. Met behulp van een vaste plek kunnen we het festival een nieuw elan geven. Aan de ene kant willen we daarbij nauwer samenwerken met andere Europese mimefestivals, als dat in het Franse Périgueux en dat in het Oostenrijkse Graz. Bovendien willen we de PinokkioPrijs voor jonge mimecreaties een Europese dimensie geven. Dit jaar zijn er voor het eerst buitenlandse deelnemers, en werd ook de jury internationaal samengesteld. De andere festivals hebben zo'n prijs niet. Op termijn moet het dus mogelijk worden om in Vlaanderen aan de hand van de kandidaten voor de PinokkioPrijs een overzicht te krijgen van de nieuwste mimestromingen in Europa."

Belangrijke kanttekening daarbij is dat het MimeFestival weliswaar voor vier jaar structureel gesubsidieerd wordt, maar dat die steun er enkel kwam na tussenkomst van minister van Cultuur Bert Anciaux (VU&ID). De bevoegde beoordelingscommissie had het dossier immers negatief geadviseerd. "Ja", geeft Crauwels toe, "gelukkig merkte de minister dat er in de marge van de grotere festivals enkele initiatieven waren die eindelijk eens een kans verdienden. Zo zijn Humorologie en wijzelf erkend geraakt. Dat was een zeer positief signaal, alleen hopen wij dat wat we doen, nu ook effectief door het beleid opgevolgd wordt. Ondanks alles blijf ik immers tegen een muur van vooroordelen aankijken en zie ik de haren van sommige van mijn gesprekspartners te berge rijzen enkel en alleen al als ik het woord 'mime' uitspreek. Ik zou de beleidsmensen vooral willen uitnodigen om eens te komen kijken. Dat hedendaagse mime gelijkwaardig is aan hedendaags theater is gewoon de realiteit, alleen weet men dat in Vlaanderen niet. Dat blijft een serieus hiaat in de discussies die wij voeren."

In totaal nodigde Crauwels voor de vijfde editie van het festival twaalf verschillende artiesten en gezelschappen uit. "De variëteit blijft in de programmering voorop staan, want we moeten nog steeds bijbenen wat we de voorbije decennia gemist hebben. Er zit wel minder humor dan de voorbije jaren in, omdat het me opviel dat het oude misverstand over mime, namelijk dat een mimespeler een maillotfiguur met een wit gezicht is, dreigde verdrongen te worden door een nieuw misverstand, namelijk dat mime om te lachen is. Een constante is wel dat alle aanwezige artiesten op de een of andere manier gelinkt zijn aan de grote pedagogen van de twintigste eeuw, zoals Etienne Decroux of Jacques Lecoq. Het Théâtre de l'Ange Fou bijvoorbeeld werd opgericht door de laatste assistenten van Decroux. Zij leiden een school maar geven hun studenten tevens de kans om in een productie mee te draaien, en zo alles van a tot z te leren. De Nederlandse Judith Nab komt van dezelfde opleiding. Zij heeft het schimmenspel in een hedendaagse vorm gegoten. In de toekomst wil ik ook voor onderzoekswerk plaatsmaken, al wil ik steeds de toegankelijkheid behouden. Ook dat is een van mijn artistieke opties."

De Stilte Doorbroken 5 vindt plaats van vrijdag 5 tot en met zondag 14 oktober in tien culturele centra in Vlaanderen. Reserveren bij de culturele centra zelf. Info bij De Stilte Doorbroken, Sint Marcusstraat 27, 2140 Borgerhout, tel. 03/235.23.30, e-mail de.stilte.doorbroken@busmail.net.

Marc Crauwels: 'Dat hedendaagse mime gelijkwaardig is aan hedendaags theater, is de realiteit'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234