Zaterdag 24/07/2021

'De muur tussen film en tv is gevallen'

'Vroeger keken filmmakers neer op televisie. Nu beseffen ze dat je vaak meer mensen kunt bereiken in hun huiskamer.' Een exclusief gesprek met Gina Brogi, vicepresident Worldwide Pay Television bij 20th Century Fox.

Door Brecht Decaestecker

Believe it or not, maar op een zonnige ochtend vormt Kaye Styles het gespreksonderwerp tijdens een ontbijt op een stukje gras te midden van de legendarische studio's van 20th Century Fox, dat The Simpsons, Prison Break en 24 op stal heeft "Is er niets gebeurd met die zanger van het Belgische 'Prison Break Anthem'?", vragen de mensen van Fox aan de delegatie van Telenet, die tijdens de L.A. Screenings alle beroemde Hollywoodstudio's afdweilt op zoek naar nieuwe tv-series voor hun digitale betaalkanaal Prime. Hilariteit alom, wanneer uitgelegd wordt dat ten huize Styles een gestolen gsm werd teruggevonden en hij zich mag voorbereiden op zijn eigen prison break, omdat hij niet kwam opdagen in de rechtbank. "Naar verluidt is de plattegrond van Leuven Centraal al gesignaleerd in een tattooshop in South Central, Los Angeles."

Het ijs is gebroken, en Gina Brogi heeft duidelijk al stukken meer zin in een interview. Mevrouw Brogi mag zichzelf vicepresident Worldwide Pay Television van 20th Century Fox noemen. Dat betekent dat zij de contacten onderhoudt en de deals afsluit met de Telenets van over de hele wereld voor de studio. Fox, eigendom van mediamogol Rupert Murdoch, is beroemd van Holly- tot Bollywood voor films als The Sound of Music, Titanic en Die Hard, waar binnenkort nummer vier van in de bioscoop komt. Maar ook van tv-series als The Simpsons, Futurama, Family Guy, 24 en Prison Break. "Binnen Fox zijn de film- en de televisieafdelingen vandaag even belangrijk", vertelt Brogi. "Ik denk dat wij de enige grote studio zijn in die situatie."

Ook al moet je al erg goed je best doen om dezer dagen in Hollywood naast de billboards van Pirates of the Caribbean, Shrek 3 en Surf's up te kijken. toch richten de beroemde studio's hun pijlen al lang niet meer op blockbusters alleen.

Keek men vroeger vanuit de filmindustrie neer op de tv-industrie?

Brogi: "Ja. Fictie voor tv was toen nog niet zo groot. Nu beseffen velen dat je vanuit de tv-wereld kunt doorgroeien naar een mooie filmcarrière. En mensen uit de filmindustrie denken steeds vaker: 'In de woonkamer kun je meer mensen bereiken dan in de bioscoop.' Het gebeurt meer en meer dat mensen pendelen tussen de film- en tv-industrie. Vroeger zag je dat veel minder. Toen stond er een grote muur tussen film en tv. Die is neergehaald. Tv en film worden vandaag als gelijkwaardig beschouwd."

Hoe komt dat?

"Door de kwaliteit van de tv-series. Tegenwoordig zie je in de Verenigde Staten bijna geen crappy tv meer. De zenders en studio's beseffen dat je meer talent aantrekt met kwaliteitsvolle scenario's. Lange tijd zag je heel veel comedy op tv, maar je vindt niet echt veel goede comedy-acteurs. De meeste goede acteurs zijn met drama bezig. Als je niet met comedy bezig was, kwam je niet op tv. Nu kan dat wel."

Waarom kopen tv-zenders uit de hele wereld jullie tv-series en kiezen ze niet exclusief voor lokaal gemaakte producties?

"In Hollywood hebben we een zeker talent ontwikkeld om een groot aantal mensen aan te spreken. Daardoor kunnen we betere scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs aantrekken, die fantastische producties creëren die jullie in België nooit zelf kunnen maken. Toch zie je wereldwijd een trend richting meer lokale fictieproducties. Het wordt boeiend om te zien hoe dat in de toekomst zal evolueren. Bij Fox werken we momenteel aan een soort scripted format business. In de plaats van licenties te verkopen van onze formats, zoals dat bij Temptation Island is gebeurd, werken we aan het idee om een script te verkopen. Naar het voorbeeld van wat met The Office is gebeurd. De oorspronkelijke Britse serie is in de VS volledig opnieuw opgenomen, met een Amerikaanse cast. Het kan ook andersom. Zeker omdat er een vraag is naar meer lokale series. Wij geloven dat er een markt is voor lokale producties met de flair en de productie-ervaring van Hollywood."

Wordt het dan niet moeilijk om te controleren wat er met die series gebeurt?

"We zullen zeker een soort natuurlijke drang hebben om alles onder controle te houden, maar aan de andere kant zullen we dat ook moeten loslaten. In België zullen jullie beter weten wat bij het publiek aanslaat dan wij. We vragen onze klanten die onze series aankopen ook voortdurend wat volgens hen nodig is om een serie succesvol te maken. Zij kennen hun eigen landen beter dan wij. Het is aan hen om een succesvolle marketingcampagne uit te dokteren."

Merkt u een verschil tussen de series die worden geprogrammeerd op de free-tv-zenders en die op de pay-tv-zenders, zoals Prime bij ons?

"Ik vind dat bepaalde series zich meer lenen voor een publiek dat kiest voor pay-tv en andere passen beter bij free-tv. Die laatste zijn series die de hele bevolking aanspreken, of toch een groot publiek. Pay-tv kan en moet meer risico's nemen. Het kan kiezen voor series die het grote publiek nog niet te zien gekregen heeft. Iets dat meer sexy, meer edgy of meer risky is. Een paar jaar geleden hadden wij een serie, genaamd Over There, over de oorlog in Irak. Die produceerden we specifiek met onze pay-tv-klanten in het achterhoofd. De serie was extreem controversieel en we wisten dat het niet meteen een groot publiek zou aanspreken, maar vanuit ons perspectief was het een succes. En alle klanten en kijkers waren tevreden. Zulke series maken we voor pay-tv."

Wanneer weet u dat u de nieuwe Prison Break of Lost in huis hebt?

"Dat hangt ervan af, maar we zullen nooit iets produceren als we er zelf niet van overtuigd zijn dat het de nieuwe 24 of Prison Break is. Een serie maken is als trouwen. Je bent veel langer met de voorbereiding bezig dan met de dag zelf. En je bent er altijd van overtuigd dat het zal slagen. Werkt een serie niet, dan voelt het aan alsof je echtgenoot je niet meer graag ziet. 24 was geen grote hit bij de lancering. De serie brak pas door toen de dvd van het eerste seizoen in de winkels lag. Ontzettend veel mensen bekeken die, waardoor het tweede seizoen veel meer succes had. Als een show niet succesvol is, wordt die meestal na één seizoen afgevoerd. Bij 24 heeft Fox echt aangedrongen en gesmeekt: 'Geef ons nog een kans.' 24 was onze eerste serie waar onze internationale klanten compleet weg van waren."

Vormen jullie series geen concurrentie voor jullie films?

"Ik geloof niet dat ze elkaar beconcurreren. Integendeel zelfs. Kijk maar naar The Simpsons. We werken al jaren aan een film over The Simpsons en binnenkort zullen ze eindelijk op het grote scherm te zien zijn. Dat is alleen maar gelukt door de vlotte samenwerking en het vele respect dat er tegenwoordig heerst tussen onze film- en tv-afdelingen."

Gelooft u dat u het succes van een serie kunt forceren door een hype voor de release te creëren?

"Kijk, we kunnen keihard ons best doen wat betreft promotie en we kunnen de hype zo groot maken als we zelf willen, maar die duurt niet langer dan de eerste aflevering. Van dan af moet de serie het zelf doen. Als de tv-kijker naar de eerste aflevering kijkt en hij wordt niet meteen verliefd, dan komt hij niet meer terug. Er zijn te veel andere goede programma's. Het leven is daar ook te druk voor. Als je moet kiezen tussen een diner in een goed restaurant of thuis blijven voor een tv-serie, dan moet die serie zeer goed zijn."

Gina Brogi:

Tegenwoordig zie je in de VS bijna geen 'crappy' tv meer. De zenders en studio's beseffen dat je meer talent aantrekt met kwaliteitsvolle scenario's

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234