Zaterdag 03/12/2022

De Munt moet nog wat langer wachten

De Brusselse Muntschouwburg moet de tweede helft van de programmatie dit seizoen omgooien. De heropening van de vernieuwde Muntschouwburg zal immers niet in december kunnen plaatsvinden, zoals eerst gepland. 'Niet optimaal, maar we hebben geen andere keuze.'

December van dit jaar: dan zou De Munt eindelijk kunnen terugkeren naar de vertrouwde schouwburg aan het Muntplein, na anderhalf seizoen op andere locaties in Brussel te hebben gekampeerd. Vertragingen in de aanslepende renovatiewerken nopen de directie er nu toe om de programmering vanaf januari 2017 om te gooien, omdat sommige producties door technische vereisten enkel voor het Muntpodium ontwikkeld kunnen worden.

Voorstellingen als Frankenstein, Lohengrin, Lucio Silla en Hertog Blauwbaards Burcht worden daarom met een of meerdere seizoenen opgeschoven, maar in MMM, het magazine van de schouwburg dat later deze maand verschijnt, benadrukt de directie dat die titels enkel worden uitgesteld, niet geannuleerd. "Dankzij de inschikkelijkheid van de artiesten hebben we een hele reeks wijzigingen kunnen doorvoeren zonder ook maar een enkele productie te moeten schrappen", klinkt het bij De Munt.

Slechte funderingen

De verbouwingswerken aan de schouwburg begonnen in juni 2015, en De Munt hoopte in februari van dit jaar terug in haar vertrouwde huis te kunnen trekken. Omwille van vertragingen in de werken ging De Munt ook voor de tweede seizoenshelft van vorig jaar extra muros, in een operatent op het terrein van Tour & Taxis die 'Muntpaleis' werd gedoopt.

Door nieuwe vertragingen zal de Brusselse opera nog een half seizoen langer op de terreinen van Tour & Taxis opereren. "Niet optimaal", geeft Dominique Mertens, directeur Gebouwen en Onderhoud, toe. "Maar we hebben geen andere keuze." Onder andere door de slechte staat van de funderingen zullen de werken niet in november 2016, maar pas in mei 2017 worden afgerond. "We hebben eerst de fundering moeten versterken om verder te kunnen werken."

De directie hoopt inmiddels het beste te maken van de tijdelijke locatie op Tour & Taxis. "Een uitgelezen kans om een nieuw publiek op te zoeken", vindt de directie. "De projecten die we voor het voorjaar hebben uitgedacht, zullen die publieksgroepen ook zoveel mogelijk trachten te bereiken en, wie weet, te integreren." In plaats van de uitgestelde voorstellingen zijn onder andere Guiseppe Verdi's Aida en Leos Janaceks Het sluwe vosje aan het programma toegevoegd. Met Pénélope van Gabriel Fauré en Claudio Monteverdi's Il Ritorno d'Ulisse in Patria wordt ook het thema 'wachten' in de verf gezet.

Dat wachten duurt, voorlopig althans, tot september 2017: dan zal, met Philippe Boesmans' nieuwe opera Pinnocchio, de eerste voorstelling in de vernieuwde schouwburg plaatsvinden. Al wordt er meteen benadrukt dat het na de vele vertragingen moeilijk is om opnieuw een inschatting te maken van het einde van de werken. "Natuurlijk zijn we ongeduldig", vertelt Mertens nog. "Maar over dertig jaar zullen we tevreden zijn dat we dit seizoen wat langer hebben gewacht, en onze tijd hebben genomen om juiste en blijvende vernieuwingen door te voeren."

De tickets voor het eerste deel van het seizoen werden al opgestuurd naar de abonnees, en het bespreekbureau zal weldra contact opnemen met abonnees die ook voor de tweede seizoenshelft al kaarten hadden geboekt, om de wijzingen zo vlot mogelijk te kunnen doorvoeren.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234