Maandag 26/08/2019

De Munt moet langer kamperen

De renovatiewerken aan De Munt blijven aanslepen, en dus zal ook de grootse seizoensopener in september verhuizen naar de tent op Tour&Taxis. Daarvoor moest men dringend op zoek naar een kleinere enscenering. Want MacBeth bleek veel te groot voor het tijdelijke podium.

De aanhoudende renovatiewerken in De Munt dwingen het operahuis om creatief te blijven. In september zou het nieuwe seizoen openen met een herneming van de MacBeth-productie van Krzysztof Warlikowski uit 2010. Maar het Muntpaleis op Tour&Taxis - de tent waar De Munt haar voorstellingen momenteel onderbrengt - is te klein voor deze grootse enscenering. Dus wordt momenteel een nieuwe, kleinere versie gemaakt die wel past op het tijdelijke podium.

De voorstelling behoudt dan wel dezelfde cast, toch wordt het een compleet nieuwe benadering. Die is bedacht door Olivier Fredj en werd gisteren voorgesteld aan Munt-directeur Peter de Caluwe. Hij vond de jonge Brits-Franse theatermaker via een wedstrijd, een ongewoon initiatief in de operawereld.

De Munt lanceerde in de zomer van vorig jaar een oproep voor het indienen van een regievoorstel voor Mitridate, rè di Ponto van Mozart. Ook dat had een reprise moeten worden van de eerdere enscenering in regie van Robert Carsen uit 2007. Maar al snel werd duidelijk dat het Muntgebouw niet zou klaar zijn tegen mei. Dus werd besloten een volledig nieuwe productie te maken.

"Het decor van die opera is veertien meter hoog, terwijl het podium in het Muntpaleis maar zeven meter hoog is", zegt De Caluwe. "Het was dus onmogelijk om die productie op de helft van de ruimte te moeten presenteren. Bovendien had Warlikowski geen tijd om iets anders te verzinnen. Maar intussen had het publiek al wel kaartjes gekocht voor deze voorstelling."

Een nieuwe versie kost geld. Geld dat niet was voorzien, aangezien het ging om een herneming. Dus zocht De Munt een nieuw productieteam om een nieuwe, creatieve - en vooral goedkope - oplossing te bedenken.

"Het idee is uit nood geboren", zegt De Caluwe. "Maar het gaf ons de kans om op een andere manier aan talentscouting te doen. We dachten dat er een twintigtal inzendingen zouden volgen, maar het werden er 115. En vaak waren die ook erg concreet uitgewerkt, ook in stijlen die niet pasten in wat we zochten. Maar wel interessant om te zien hoe jonge makers naar opera kijken."

De voorstellen werden uiteindelijk anoniem behandeld, ook Robert Carsen keek mee vanop de achtergrond. Op basis van het concept werden drie regievoorstellen weerhouden. Daaruit werden de Franse regisseurs Jean-Philippe Clarac en Olivier Deloeuil met hun collectief Le Lab geselecteerd. Maar het was een nipte overwinning van Olivier Fredj. Dus kreeg hij de vraag om met MacBeth aan de slag te gaan, voor de geplande voorstelling vanaf 13 september. Het concept is klaar, de choreografie zal gebaseerd zijn op een choreografie van Bob Fosse. Repetities starten al halfweg volgende maand.

Actuele context

Volgende week donderdag gaat de nieuwe Mitridate door Le Lab in première in de tent op Tour&Taxis. Het speelt zich af tijdens een halsoverkop samengeroepen Europese top, een crisisbijeenkomst waarbij de problemen van de Unie pijnlijk duidelijk worden. "Le Lab weet de grote thema's van het stuk goed te vatten en ze in een actuele context te plaatsen", vindt de Caluwe. "Zo spelen ze mooi in op de tijdelijke locatie van De Munt."

Wie tickets had voor de reprise van Warlikowski's versie kan gewoon naar de nieuwe enscenering in het Muntpaleis.

Mitridate, rè di Ponto, van 5 tot en met 19 mei in het Muntpaleis op Tour&Taxis. Alle info: demunt.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden