Donderdag 12/12/2019

40 jaar De Morgen

‘De Morgen’ verkoopt monsteroplage dankzij cd Sarah Bettens

Sarah Bettens in het Sportpaleis in Antwerpen (2007). Beeld Alex Vanhee

Zaterdag 13 oktober 2007 was een historische dag voor De Morgen. Er zijn toen tussen de 160.000 en de 170.000 weekendkranten verkocht. Die monsteroplage was te danken aan de cd Shine van Sarah Bettens (tegenwoordig Sam Bettens), die gratis verkrijgbaar was bij de krant.

40 jaar De Morgen

De Morgen is 40 jaar geworden. Dat vieren we met verhalen uit haar rijke geschiedenis als onafhankelijk dagblad. Veertig jaar wereldnieuws, veertig jaar cultuur én politiek. Scroll door de tijdlijn en wandel doorheen de historiek van uw jarige krant in veertig hoogtepunten.

Het tweede soloalbum van de popzangeres deed een gigantisch publiek naar De Morgen grijpen. Van de ongeveer 30.000 abonnees waren er 20.000 die de cd hadden gereserveerd.

Dimitri Vanderhaeghen, toenmalig projectmanager: “De Britse Mail on Sunday had eerder dat jaar het nieuwe album van Prince, Planet Earth, gratis weggegeven bij de krant. Zo was bij ons het idee ontstaan om met Sarah Bettens hetzelfde te proberen. We zaten toen in het downloadtijdperk, platenlabels verkeerden in opperste crisis en waren op zoek naar alternatieve verdienmodellen. Daardoor zag Universal Music zo’n samenwerking wel zitten.”

In de dagen voor de actie kwam er heel wat kritiek op. ‘Pure koppelverkoop’, oordeelden sommigen. Maar volgens toenmalig hoofdredacteur Klaus Van Isacker was er geen sprake van een ‘verkoop’: de cd werd immers door De Persgroep Publishing, het moederbedrijf van deze krant (nu DPG Media), in grote oplage gekocht en gratis verspreid.

Fenomenale oplagecijfers

Door al de kritiek en aandacht in reguliere media werd de interesse in de plaat des te groter, zegt Vanderhaeghen. “Krantenwinkels werden bedolven onder vragen van mensen ‘of er toch zeker genoeg kranten zouden zijn’. Het succes was niet te overzien. Op het laatste nippertje moesten er kranten worden bijgedrukt met een bonnetje in de rechterbenedenhoek. Er werd gevreesd dat er niet genoeg cd’s zouden zijn.”

De fenomenale oplagecijfers bevestigden dat. Volgens Vanderhaeghen, die nog steeds als marketeer bij De Morgen werkt, weet deze krant als geen ander met haar lezers te connecteren door slimme acties als deze. “Ook de reeks van twintig ‘verboden boeken’ was een schot in de roos. Door de jaren heeft De Morgen als gids opgetreden om de lezers cultuur aan te prijzen die ze anders misschien niet zouden hebben leren kennen, en dat werkt.”

Scroll verder door 40 jaar De Morgen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234