Zondag 31/05/2020

Filmmanie

De Morgen stuurt u naar de cinema

Kurt VandemaeleBeeld Stefaan Temmerman

Kurt Vandemaele is journalist film voor De Morgen.

Al wat goed of lekker is, is verboden, of je wordt er dik of ongezond van. Dus nee, we gaan je niet lastigvallen met pralines, drank of geestverruimende middelen. Met Filmmanie gaan we je een gevoel bieden, een gewaarwording, een ervaring. Een geschenk dat langer blijft hangen en je in hogere sferen brengt. En je zult er achteraf geen dokter of advocaat voor moeten raadplegen. Heb je ooit in je eentje van een panoramisch uitzicht genoten dat je had willen inpakken om het te kunnen delen met de mensen die je graag hebt? Wel, het is een beetje dat gevoel dat we je willen meegeven. We gaan je kijkervaringen geven om op te slaan in je hart.

In Vlaanderen gaan veel mensen naar de film. Zeker van oktober tot december loopt het storm. Maar ook de komende weken is er veel moois te beleven. Zelden hebben we het meegemaakt dat in één maand zoveel significante, relevante, substantiële en vooral góede films uitkomen als in februari 2016. Daarom regelde we voor u meer dan 8.000 vrijkaarten voor acht geweldige films die hier binnenkort in de zalen spelen. Het is niet omdat het de enige maand is met een F, dat februari onze filmmaand is.

We hebben films geselecteerd die gemaakt zijn door cineasten en acteurs voor wie wij een zwak hebben. Omdat ze de dingen anders bekijken, en in staat zijn om gevoelens die wij allemaal zelf ook hebben zoveel mooier onder woorden - en in beeld - te brengen. Ken je Bouli Lanners? Je zou hem moeten kennen. Hij acteert, is vaak te zien in Franse films, onder meer nog in De rouille et d'os aan de zijde van Matthias Schoenaerts, maar is ook en vooral een regisseur. De enige Belg van wie er dit jaar een langspeler draait op het Filmfestival van Berlijn. Na Eldorado en Les géants had hij in Vlaanderen kind aan huis moeten zijn, maar wellicht is hij net iets te eigenzinnig om zomaar de huiskamers binnen te komen. En toch, we zouden hem aan het hart moeten drukken. Want we zijn allemaal alleen. Dat laat hij zien in Les Premiers, les Derniers. Met veel humor. Als je er tenminste mee kunt lachen, want de film is net dat tikkeltje anders. Net zoals Matthias Schoen-aerts het in A Bigger Splash een beetje anders doet met Tilda Swinton, de vrouw met wie veel mannen het anders ook wel eens zouden willen doen.

We hebben veel boeiende vrouwen in beeld. Zo is er in 45 Years Charlotte Rampling, onlangs nog zwartgemaakt door Spike Lee vanwege haar uitspraak - "een racistische daad naar blanken toe" - over de Oscar-boycot omdat er louter blanke acteurs werden genomineerd. En dat andere boeiende, blan-ke meisje Saoirse Ronan, dat in het Brooklyn van de fifties als Ierse immigrante een nieuw bestaan begint.

Daarnaast is het popelen om de de nieuwe worp van de gebroeders Coen te zien. Omdat hun Hail Caesar! een ode wordt aan het Hollywood van de jaren vijftig, maar vooral omdat iedere nieuwe van de Coens zo anders is. Weinig mensen hebben ons al zo vaak verrast door gewoon zichzelf te blijven.

Tenzij misschien Charlie Kaufman. Aan zijn brein zijn destijds het idee en het script van films als Being John Malkovich en Eternal Sunshine of the Spotless Mind ontsproten. In de stop-motion film Anomalisa zul je meevoelen met zijn poppen, zoals je dat maar zelden met mensen doet. Zo zie je maar, soms kun je jezelf verrassen. Als je maar de juiste film ziet.

Filmmanie

Win meer dan 8.000 filmtickets op demorgen.be/filmmanie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234