Zondag 20/09/2020

Pers en media

De Morgen opnieuw genomineerd voor Belfius Persprijzen

Barbara Debusschere.Beeld Sam Feys

De Morgen is een tweede keer genomineerd voor de Belfius Persprijzen. Met een reeks over hoe de klimaatverandering vandaag al zichtbaar is in Vlaanderen maakt journalist Barbara Debusschere en het multimediateam van De Morgen kans op de hoofdprijs in de categorie Digital & Interactive.

Is het toeval dat de voorbije zomer zo heet was of is er meer aan de hand? In de vernieuwende digitale reeks ‘Komt het weer goed?’ onderzocht wetenschapsjournalist Barbara Debusschere met het multimediateam van De Morgen de gevolgen van de opwarming van de aarde. Niet in 2050 aan de andere kant van de wereld, maar vandaag, in Vlaanderen. Haar werk, dat tussen 19 en 24 oktober 2019 verscheen, is nu genomineerd voor de Belfius Persprijzen.

De reeks laat aan de hand van wetenschappelijke inzichten en getuigenissen onder meer zien hoe onze steden in de zomer steeds meer oververhit raken, hoe de kust nu al te kampen heeft met de stijging van de zeespiegel en hoe de befaamde Kalmthoutse Heide haar iconische paars verliest en uitdroogt. Met dronebeelden, video’s en interactieve grafieken komen de verhalen digitaal op een unieke wijze tot leven. 

De twee andere genomineerden in de categorie Digital & Interactive zijn De Tijd (met ‘Hoe lek is uw smartphone’) en een samenwerkingsproductie van VRT NWS, De Tijd, Knack en Apache (met ‘Immo Royal’, een onderzoek naar het vastgoed van het koningshuis).

Eind oktober maken de eindjury’s de winnaars bekend van de verschillende categorieën die deel uitmaken van de Belfius Persprijzen. Op dat moment wordt ook duidelijk of De Morgen-journalist Bruno Struys met een reeks over Chinese druk op Belgische onderzoeksinstellingen, die tussen 28 oktober en 2 november 2019 uitkwam, de hoofdprijs wint in de categorie Print & Web.

Campagne

Elders valt De Morgen alvast in de prijzen. Op het voornaamste reclamefestival van België, de Creative Belgium Awards, heeft deze krant drie belangrijke prijzen gewonnen. De nieuwe campagne ‘Duidelijk De Morgen’, bedacht door reclamebureau Mortierbrigade, leverde één Silver en twee Bronze Awards op. Lof was er onder meer voor het eigenzinnige jaaroverzicht dat deze krant op 31 december samen met rapper Zwangere Guy op de radio lanceerde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234