Donderdag 17/10/2019

De mooiste Venus is niet langer van Milo

Venus laat zich van zijn meest intense, gedreven en melodieuze kant horen

De muziek van Lambchop wordt door luie journalisten weleens als alt.country omschreven, maar het stilistische spectrum van het gezelschap uit Nashville is altijd veel breder geweest. Zanger-gitarist Kurt Wagner en zijn gezellen zijn van vele markten thuis en laten dus ook de kraampjes folk, rock en soul niet ongemoeid. Lambchop combineert een uitgebreid instrumentarium met een non-conformistische punkethiek, al blijft het volume vaak gedempt en schrijft Wagner veeleer over de menselijke tekortkomingen en onvolkomenheden dan over zijn aanvaringen met het establishment. De groep die bij voorkeur de stilte laat spreken, brengt momenteel haar eerste vier langspelers opnieuw uit en heeft met The Decline of the Country & Western Civilization nu ook een cd met rarities uit. De plaat, die gedeeltelijk overlapt met de eerder verschenen compilatie Tools in the Dryer, bestrijkt de periode 1993-'99 en bevat, behalve een Elvis Costellocover, ook enkele obscure singles, b-kantjes en afwijkende versies van bekende Lambchopsongs. Uiteraard klinkt deze collectie wat brokkeliger dan zijn reguliere releases, maar ze geeft wel enig inzicht in de ontwikkeling, veelzijdigheid en experimenteerdrang van het veelkoppige collectief.

Binnenkort ontvouwen zich in Brussel weer Les Nuits Botanique, waar de Brusselse formatie Venus op 3 mei de confrontatie aangaat met het filharmonisch orkest van Mons. De pas verschenen vierde cd van het kwartet, The Red Room, zal daarbij wellicht een centrale plaats innemen. De plaat werd geproducet door de Britse producer Head en laat een avontuurlijke band horen die zijn impulsen volgt, geen risico's schuwt, overbodige franjes mijdt maar zich wel van zijn meest intense, gedreven en melodieuze kant laat horen. Venus heeft zijn geluid verder uitgediept, maar steunt nog steeds op schurende vioolmotiefjes en knagende, omineuze gitaren. Alles wordt mooi bij elkaar gehouden door zanger Marc Huygens, die in 'Everybody Wants to be Loved' citeert uit een monoloog van Gena Rowlands, in 'Love & Loss' met enkele prangende levensvragen worstelt en zich elders laat inspireren door personages uit de films van John Cassavetes. Venus, dat met drummer Jean-Marc Butty een ex-werknemer van PJ Harvey en John Parish in zijn rangen telt, speelt op The Red Room volop met licht en schaduw, maar schudt vooral ook mooie liedjes uit de mouw. Het op walsvoeten voorbij schuifelende 'The Northern Cross' bijvoorbeeld. En het naar de Velvets verwijzende 'Underwater', dat zonder blozen naast 'Sunday Morning' mag staan. Het is nu officieel: de mooiste Venus is niet langer die van Milo.

Ook het uit LA afkomstige slowcoretrio Radar Bros wordt (op 30 april) op Les Nuits Botanique verwacht. Maar voor het zover is, kunt u al kennismaken met The Fallen Leaf Pages, een plaat vol onthaastingsmuziek die naadloos aansluit bij hun vorige drie cd's. Echte verrassingen hebben de Californiërs niet meer in petto, maar ze doen nog altijd waar ze goed in zijn. Verwacht dus elegante, in zichzelf verzonken mijmerliedjes wier sombere teneur een beetje haaks staat op de dromerige, tussen Pink Floyd, The Beach Boys en Sparklehorse zwalkende melodieën. Jim Putnams stem klinkt niet altijd even begeesterend en sommige songs doen wat schetsmatig en contourloos aan, maar veelvuldige draaibeurten brengen fijne nuances naar boven. Hier en daar worden wel nieuwe accenten gelegd: het aandeel van de keyboards is toegenomen en in één track is zelfs een kinderkoor te horen. En zolang de Radar Bros met fraaie liedjes als 'Papillon', 'The River Shade' en 'Sometime, A While Ago' op de proppen komen, mogen ze van ons binnen zonder kloppen.

Lambchop, The Decline of the Country & Western Civilization, City Slang.

Venus, The Red Room, Bang!

Radar Bros, The Fallen Leaf Pages, Chemikal Underground.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234