Dinsdag 26/05/2020

De mooie kleur van de herinnering

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Er was een tijd dat filmverhalen van kleur naar zwart-wit overschakelden om de kijker duidelijk te maken dat het om herinneringen of flashbacks ging. Niet zo in The Road Home, de film waarmee de Chinese regisseur Zhang Yimou (°1950) begin vorig jaar in Berlijn bekroond werd met de Zilveren Beer en die vanaf morgen (eindelijk) in de Belgische bioscopen draait. Hier begint het hedendaagse verhaal in zwart-wit om dan pas later de kleurrijke en vertederende nostalgie van het verleden in te duiken. Zakenman Yusheng keert vanuit de stad even terug naar zijn geboortedorp Sanhetun, in de heuvels van Noord-China, naar aanleiding van het overlijden van zijn vader Changyu, die daar gedurende veertig jaar onderwijzer was. Zijn moeder Zhao Di, die bij het bouwvallige schooltje een eenzame dodenwake houdt, staat erop dat de begrafenis volgens de traditionele gebruiken zou gebeuren. Zo zal zij bijvoorbeeld zelf de lijkwade weven en van zijn kant moet Yusheng voor voldoende dragers zorgen om het lijk van zijn vader vanuit het ziekenhuis terug te brengen naar zijn dorp.

De burgemeester ziet dat niet echt zitten. De dorpsbevolking bestaat grotendeels uit ouderen en kinderen. Het is winter, dus erg koud en de weg is lang. En met een tractor zou het zoveel sneller kunnen gaan. Maar de oude moeder blijft onwrikbaar en dat is het moment waarop zoon Yusheng terugdenkt aan de verhalen uit zijn jeugd over de manier waarop zijn ouders elkaar indertijd leerden kennen. Dat is dus ook het moment waarop de kleuren hun intrede doen.

Als jonge onderwijzer was Changyu op het einde van de jaren vijftig in Sanhetun terechtgekomen om daar het dorpsschooltje op te kalefateren. Voor de mooie Zhao Di was het liefde op het eerste gezicht. Maar uiteindelijk zou het nog een hele tijd duren vooraleer er getrouwd kon worden, onder meer omdat onderwijzer Changyu op een bepaald moment om toen onduidelijke - maar voor de huidige kijker makkelijk als 'politiek' te definiëren - redenen naar de stad werd teruggeroepen. Bij dit alles speelt de weg uit de titel een belangrijke, erg symbolische rol, ook al betekent de originele Chinese titel Wo De Fu Qin Mu Qin zoveel als 'Mijn vader en mijn moeder'. Later in het verhaal zal de zoon, die af en toe off-screen commentaar levert, het trouwens expliciet samenvatten: "Hun ontmoeting, hun liefde is met die weg verbonden." En dus begrijpt hij ook perfect waarom zijn treurende moeder zo vastbesloten is om dié weg nog een allerlaatste keer samen met haar dode man af te leggen. The Road Home lijkt ver verwijderd van de somptueuze historische kostuumdrama's, zoals Het Rode Korenveld, Ju Dou en Raise the Red Lantern, waarmee regisseur Zhang Yimou in het begin van de jaren negentig zijn naam en reputatie vestigde. Maar zijn poëtische en ongegeneerd romantische aanpak blijft wel degelijk politieke implicaties hebben, onder meer via een ontroerend pleidooi voor de waarde van het onderwijs (zoals dat trouwens ook al aanwezig was in Yimous vorige film Not One Less).

PS 1: in The Road Home kan men in een huiskamer een filmaffiche van Titanic zien hangen. Een ironische knipoog van Zhang Yimou? Om duidelijk te maken dat ook een Chinees regisseur op zijn manier een ontroerende film kan maken over liefde die de dood overstijgt?

PS 2: de rol van de jonge Zhao Di wordt (uitstekend) vertolkt door de debuterende actrice Zhang Ziyi, een ontdekking van Zhang Yimou. Nadien nam zij een van de hoofdrollen in Crouching Tiger, Hidden Dragon van Ang Lee voor haar rekening.

WAT: The Road Home/Wo De Fu Qin Mu Qin. REGIE: Zhang Yimou. SCENARIO: Bao Shi. FOTOGRAFIE: Hou Yong. MUZIEK: San Bao. PRODUCTIE: Zhao Yu voor Guangxi Film Studio. VERTOLKING: Zhang Ziyi, Sun Honglei, Zheng Hao, Zhao Yelin, Li Bin, Chang Guifa, e.a.

China, 1999, kleur en zwart-wit, 89 min. Gedistribueerd door Columbia/TriStar.ONS OORDEEL: eenvoudig, erg mooi en ontroerend liefdesverhaal

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234