Vrijdag 25/09/2020

Kijkcijfers

‘De mol’ meteen boven het miljoen

Beeld VIER

De mol heeft zijn start niet gemist. Zondagavond zapten 1.026.000 kijkers naar VIER voor de eerste aflevering van het nieuwe seizoen. De gevolgen daarvan zijn vooral bij Eén te voelen waar zowel Twee tot de zesde macht als Over water de kijkcijfers zien dalen. 

De zondagavond is sinds vorig weekend de felst bevochten televisieavond. Eén pakt die avond uit met Twee tot de zesde macht en de fictiereeks Over water. VTM heeft op hetzelfde moment Blind getrouwd in het zendschema staan. En nu komt daar op VIER ook nog eens De mol bij. Dat laatste programma kan voorlopig het beste rapport voorleggen met 1.026.000 kijkers en een marktaandeel van 40,4 procent bij de commercieel interessante doelgroep van 18 tot 54-jarigen. 

Blind getrouwd houdt goed stand. Het datingprogramma wist zondag 813.000 kijkers te boeien. Een beperkt verlies in vergelijking met een week eerder, toen 896.000 kijkers naar VTM zapten. Wat marktaandeel betreft is het verval iets groter. Vorige week was Blind getrouwd goed voor 45,4 procent van de  tv-kijkende 18 tot 54-jarigen, nu blijven daar maar 32,3 procent van over.

Vooral bij Eén doet de comeback van De mol pijn. Twee tot de zesde macht was zondag goed voor 962.000 kijkers, terwijl dat er een week eerder nog 1.130.000 waren. Over water wist zondagavond 769.000 kijkers te strikken. Een terugval in vergelijking met de week daarvoor toen de reeks nog 903.000 kijkers lokte. Ook wat marktaandelen betreft krijgt Eén een tik. Twee tot de zesde macht tuimelt van 28 procent naar 14,7 procent. Over water van 35,1 naar 19,2 procent. 

Dat de verliezen al bij al bij beperkt blijven heeft met het groot aantal televisiekijkers op zondagavond te maken. De clash tussen de kijkcijferkanonnen zorgde ervoor dat er zondagavond 2.849.000 Vlamingen tussen 20 en 22 uur televisie keken. Meteen goed voor de best bekeken zondagavond sinds de halve finale van de Rode Duivels op het WK op 10 juli 2018. 

VIER had met Influencers gisteren trouwens nog een nieuwkomer in de line-up. Het nieuwe programma van Koeken Troef, het productiehuis waar Bart De Pauw achter de schermen actief is, kon echter niet profiteren van het De mol-succes. Met 372.000 kijkers bleef het sketchprogramma onder de verwachtingen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234