Donderdag 29/10/2020

'De Mol' infiltreert in 'Big Brother'

Big Brother zou helemaal anders worden. Vergeet wat je weet, klonk de slogan. Terwijl Helmut Lotti gisteravond bij Bart Peeters op TV 1 zijn IQ liet testen in De Nationale Test, ging op Kanaal Twee het derde seizoen van het spraakmakende Endemol-programma Big Brother van start. De vorm en inhoud van het studioprogramma waren inderdaad helemaal anders dan de afgelopen jaren. Maar alle ingrediënten waren weer aanwezig om de bekende controverse op te zoeken: een dwerg, een uitbater van een paaldansclub en... De Mol.

Vilvoorde

Eigen berichtgeving

Kristof Demasure

Gisteravond bleef Vlaanderen gespaard van limousines, rode lopers of voorspelbare introductiefilmpjes toen de veertien, vooral jonge, Big Brother-kandidaten hun intrek namen in 'het huis'. De programmamakers van productiehuis Endemol gooiden het over een totaal andere boeg. Ze bedachten een kick-off die nog niet te zien was in een van de vele landen waar Big Brother op het scherm komt. In groepjes van drie tot vier kandidaten werden de deelnemers gedropt in Willebroek, Wilsele, het Zoniënwoud en de buurt van Aalst. Vandaar moesten ze te voet in Vilvoorde geraken. Wat meteen enkele opmerkelijke vaststellingen opleverde.

Zo bleken de kandidaten dit jaar voor de helft uit jonge vrouwen te bestaan, niet ouder dan 25 jaar. Geen Marijkes van middelbare leeftijd meer, zoals tijdens het allereerste seizoen van Big Brother. Maar wel vooral blondines die perfect binnen de doelgroep van Kanaal Twee zouden moeten passen.

Na de homo twee jaar geleden en de migrant vorig jaar, bleek de 23-jarige dwerg Hanz vervolgens met zijn 1,42 meter 42 dit jaar het curiosum. Al bleef stigmatisering helemaal uit. En ook presentatoren Walter Grootaers en Gerrit De Cock behandelden hem als de dertien andere kandidaten.

Andere kandidaten schrokken er niet voor terug om meteen zoveel mogelijk in the picture te lopen. Eventjes wildplassen om de hoek of meteen zichzelf de kleren van het lijf rukken om in boxershort in de fontein voor het VTM-gebouw te plonzen, wie aan Big Brother deelneemt, heeft duidelijk vanaf de eerste dag al geen problemen met de camera. Nu er permanent een jacuzzi en zonnekanon in de de subtropische tuin van het Big Brother-huis staat, is een dagelijkse portie bloot trouwens gegarandeerd.

Dat de dertigjarige kale Filip uit Sint-Niklaas gisteravond door zijn medekandidaten tot 'manager' van de jacuzzi gebombardeerd zou worden, lag voor de hand. Eerder had de man nog getwijfeld wat hij over zijn beroepsbezigheden zou vertellen, en beperkte hij zich tot 'manager in de horecasector'. Even later bleek hij de uitbater te zijn van een club voor paaldanseressen. In zijn motivatie om aan het programma deel te nemen, kondigt hij meteen aan het gewoon te zijn om de touwtjes in handen te nemen en in het huis de taak van leider op zich te nemen. Een huis waar vanaf vandaag overdag gedurende dertien uur lang op Kanaal Twee overdag binnengekeken kan worden.

Dat Big Brother de komende 105 dagen helemaal 'anders' zou worden, bleek niet enkel uit de dropping van de kandidaten. Toen de veertien eenmaal in het huis binnen waren, bleek dat een van hen eind vorige week door de programmamakers benaderd was om in ruil voor harde valuta geheime acties in het huis uit te voeren. Acties die zowel positieve of negatieve gevolgen voor de medebewoners zullen hebben. Totnogtoe bleef dat beperkt tot een boodschapje op de spiegel in de badkamer. Een teken dat bijzonder deed denken aan wat De Mol in de gelijknamige Woestijnvis-thrillersoap doet om de medekandidaten te laten merken dat hij of zij zonder hun medeweten een en ander aan het beramen is.

Alleen weten de kandidaten bij Big Brother helemaal niet dat een van hen een handlanger van Big Brother is. En, in tegenstelling tot De Mol, zullen de programmamakers ook de kijkers niet mee laten zoeken naar wie van de kandidaten collaboreert. Vanavond al wordt getoond wie zich liet omkopen, zodat de komende dagen en weken vanuit de dagboekkamer instructies gegeven kunnen worden aan de kandidaten.

De productieploeg van Big Brother heeft naar eigen zeggen ook niet de bedoeling om De Mol te imiteren. Deze winter komt immers het derde seizoen van dit druk bekeken TV 1-zondagavondprogramma op het scherm, maar volgens Endemol heeft de introductie van een collaborateur enkel als bedoeling om meer rechtstreekse invloed te hebben op de bewoners in het huis. Zodra de medebewoners zullen weten dat een van hen omgekocht is, zullen de kandidaten wel zelf moeten proberen te achterhalen wie van hen De Mol is. Wanneer de collaborateur ontmaskerd wordt, moet hij meteen opstappen. Overigens: over de muur klimmen kan dit jaar niet meer, gezien de tuin omgebouwd werd zoals bij het Biosphere-project. Enkel 's nachts worden de luiken opengezet om zuurstof binnen te laten.

Door het wegvallen van de weekopdrachten en weekbudgetten moet de voorspelbaarheid van het programma verdwijnen. In de plaats daarvan komen opdrachten die zich voortaan ook buiten het huis afspelen. Zo vertrokken de dwerg Hanz en de 22-jarige Annick met een mobilhome naar het Duitse Bonn, waar ze klusjes moeten proberen op te knappen om zoveel mogelijk geld te verdienen. De productie- en cameraploeg die hen begeleidt, waakt er wel over dat ze geen kranten kopen of met de Vlamingen in contact komen die hen zouden vertellen dat er zich in het huis een collaborateur bevindt.

Dat er voortaan ook voor de dagelijkse afleveringen van Big Brother ook opnames 'buitenshuis' gemaakt worden, zorgde ervoor dat het productiebudget van het programma groter is dan de afgelopen jaren. Al bleek dat deze keer haalbaar, omdat de bouwkosten voor het huis na drie jaar intussen afgeschreven zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234