Zondag 20/06/2021

PODGROND

De moeder (of vader) van heel wat podcasts is back in business!

Wat in 2014 met een podcast begon, groeide al snel uit tot een miljoenenbedrijf. Beeld Gimlet Media
Wat in 2014 met een podcast begon, groeide al snel uit tot een miljoenenbedrijf.Beeld Gimlet Media

In de rubriek PODGROND gaan we op zoek naar de beste podcasts. Deze week: het nieuwe seizoen van StartUp, de succesvolle podcast die voor heel wat verslavende andere series heeft gezorgd.

In 2014 werd een podcast gelanceerd die de toekomst van het medium voorgoed zou veranderen. Die serie heet StartUp en vertelde het verhaal van radiomaker Alex Blumberg die een eigen podcastbedrijf wilde lanceren. Al snel volgden wereldwijd honderdduizenden mensen hoe Alex de naam Gimlet Media voor zijn bedrijf bedacht, investeerders zocht, een eerste werknemer aan boord haalde…

Heel wat mensen die een eigen bedrijf hadden - of er van droomden - herkenden zijn twijfels, hoogtepunten en tegenslagen. De podcast StartUp groeide uit tot een van de meest beluisterde reeksen van de voorbije vijf jaar. Ook de andere series die Gimlet Media nadien voortbracht kregen lovende kritieken, waardoor het bedrijf recent een nieuwe investering van 15 miljoen dollar kreeg. ABC maakte op basis van de podcast StartUp zelfs een tv-serie, die Alex, Inc. heet.

Weinig podcasts worden ooit verfilmd, maar het eerste seizoen van StartUp vormde de inspiratiebron voor Alex, Inc. Beeld ABC
Weinig podcasts worden ooit verfilmd, maar het eerste seizoen van StartUp vormde de inspiratiebron voor Alex, Inc.Beeld ABC

Na het eerste seizoen van StartUp vielen de makers van de podcast in een zwart gat: wat nu te vertellen? Een bedrijf oprichten is spannend, maar eenmaal de grote vraagstukken opgelost zijn, gaat alles maar z’n gangetje. Daarom gingen de makers van de podcast het verhaal van andere startups vertellen. Het resultaat van die zoektocht was vrij matig, want lang niet alle andere bedrijven die in het tweede en derde seizoen aan bod kwamen waren even interessant als Gimlet Media.

Daar kwam verandering in met het vierde seizoen, dat rond één persoon draaide: Dov Chavney. De kleurrijke (en controversiële) oprichter van American Apparel werd gevolgd tijdens de oprichting van zijn nieuwe kledingmerk, wat niet zonder slag of stoot verliep.

Geld verdienen met een muisklik

Plots leek de reeks herboren, en ook in de meer recente afleveringen passeerden heel wat boeiende figuren de revue. Het zesde seizoen, dat vorige week gelanceerd werd, belooft op dat elan verder te gaan. Dat nieuwe seizoen begint met een aflevering over Rick Schwartz, een man die een business uitbouwde door domeinnamen te verhandelen. Vooral in de beginjaren van het internet, toen Google nog niet bestond, typten mensen willekeurige URL’s in als ze iets zochten. Door domeinnamen op te kopen en de websites vervolgens vol te plaatsen met advertenties verdiende Schwartz al snel grof geld.

Zo kocht hij de beruchte URL www.dick.com voor honderd dollar, waarna hij in de eerste avond alleen al tweehonderd dollar aan advertentie-inkomsten binnenhaalde. De honderden dollars werden na enkele jaren miljoenen voor Schwartz, die intussen meer dan 7000 domeinnamen bezit.

In de tweede aflevering van het nieuwe seizoen wordt dan weer nagegaan hoe het ooit zover is kunnen komen dat mensen hun geld verdienen met het verhandelen van domeinnamen. Niet door dat droog uit te leggen, maar door de episode op te hangen aan het verhaal van Gary Kremen. Hij kocht ooit de domeinnaam www.sex.com en kwam vervolgens in een absurde rechtszaak terecht die een precedent schiep voor alle internet-ondernemers die in zijn voetsporen wilden treden.

De afleveringen van StartUp zijn steeds vlot, goed verteld en het resultaat van een zeer lange research. De oorspronkelijke insteek - een reeks maken over iemand die zijn eigen podcastbedrijf begint - is al lang naar de achtergrond verschoven en het heeft lang geduurd voor ze even interessante verhalen konden vinden, maar sinds kort is StartUp weer helemaal back in business!

StartUp is te beluisteren via iTunes en podcast-apps als Pocket Casts en Podcast Addict. www.gimletmedia.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234