Vrijdag 22/01/2021

Fashtech

De mode van de toekomst is hoogtechnologisch

Beeld GETTY

Van kleding die aangeeft wanneer je als ADHD'er moet kalmeren tot een Tinder voor tweedehandskleding: op het eerste Fashtech Start Up Weekend ontwikkelden ontwerpers en ondernemers projecten voor de mode van de toekomst.

Iedereen met een innovatief mode-idee, of zin om aan zo'n idee mee te werken, mocht zich inschrijven voor het driedaagse Start Up-evenement in Antwerpen. Met 43 voorstellen als resultaat. De deelnemers kregen het weekend om hun idee tot een project uit te werken, het publiek stemde vervolgens voor de meest creatieve én haalbare plannen en ontwerpen.

Grote winnaar was FocusFactory, een startup die kleding gaat maken die onze hersenactiviteit reflecteert. Denk aan een kraag die boller wordt als je jezelf opjaagt. Of een sweater voor mensen met ADHD die vibreert of van kleur verandert wanneer de aandacht van de persoon in de sweater verslapt en ontspanning zich opdringt. Als een soort alarmsignaal.

"Klinkt onhaalbaar? Dat is het niet. Een van de meisjes achter FocusFactory heeft er al veel onderzoek naar gedaan", zegt Jasmijn Verlinden van co-organisator Flanders Fashion Institute (FFI).

Jasmijn Verlinden (FFI): "Kleding die reageert op hersenen, het is haalbaar"Beeld dm

Lichaamsscan

Viel ook in de prijzen: een blazer die een grafisch, lichtgevend patroon prijsgeeft als er een lamp op schijnt. Ideaal voor zakenmannen die per fiets pendelen maar gruwen van lelijke fluo hesjes. Hetzelfde project wil ook modebewuste waterbestendige kostuums maken voor diezelfde zakenmannen.

De Best Tech Innovation award ging dan weer naar een app die een lichaamsscan van je maakt, zodat je online meteen zou weten welke maat je nodig hebt. De winnaars krijgen onder andere coaching, speciale opvolging om hun project in de toekomst te kunnen realiseren en toegang tot het netwerk van het FFI.

Het Start Up Weekend wil een alternatief zijn voor de traditionele mode-industrie. Door mensen met technische en zakelijke knowhow samen te brengen met creatievelingen die niet altijd een talent hebben voor cijfertjes en technologie. "Enkel op die manier krijg je collecties die aan maatschappelijke vragen, noden en problemen tegemoet komen op een draagbare, modebewuste manier", zegt Verlinden. "Je zag bijvoorbeeld veel ecologische modeprojecten."

Zo lanceerde een deelnemer afgelopen weekend het idee voor een Tinder-app om leuke tweedehandskleding in je nabije buurt onmiddelijk op te sporen. Ook was er een voorstel voor een onlineplatform waarop je duurdere kleding kon huren en verhuren, in plaats van veel goedkope dingen te kopen en snel weer weg te gooien.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234