Woensdag 20/10/2021

De meestertovenaar is zijn kunsten kwijt

theater

Als Jan Decorte aan de Shake schudt om te zien wat eruit valt, dan is de buit zelden klein. Zo wil althans de traditie, die loopt van Meneer, de zot & tkint (naar King Lear) tot Amlett (naar Hamlet). Zijn nieuwste bewerking van De Storm valt echter nogal mager uit. Aangekondigd als een vrolijke uitstap, blijkt Cannibali! bovenal een brave voorstelling die nooit echt de ziel in de zaal krijgt.

Ze bevat nochtans de beproefde ingrediënten. Op kop natuurlijk het typische decortiaanse taalgebruik met zijn dialectische primitiefsels en zijn kinderlijke scheldrijmen à la 'gij gatjepik, slik slik, gatjepik, buikske vol, mij nol'. Daaraan ligt het niet. Het even antieke als authentieke idioom blijft de hele voorstelling door grappig verrassend.

Ook de twee actrices die in Decortes klassieke naakt verschijnen, kwijten zich erg goed van hun taak. Terwijl Inge Paulussen als de engel Ariël blij en vrij aan het toverdansen gaat, steelt Lisa Man in haar rol van Cannibal pas echt de show. Haar figuur is niet langer het geknechte Caliban-monster, maar eerder een eigengereide menseneter. Een bodypaint-pakje van 'chocolatte' maakt haar bovendien de directe tegenhanger van de witter dan witte Ariël. Verrassend politiek incorrect is het allemaal, hoe negerbruine Cannibal houdt van mensen in kookpotten en jaagt op de penis van Alonso, 'Dekonink Vannapels'.

De koning is samen met zijn zoon Fernando en zijn vriend-hertog Antonio na een hevige, door Decorte heerlijk rock-'n-rollig uitgebeelde zeestorm aangespoeld op het eiland van Prospero, de door hen verdreven ex-vorst van Milaan. Ontheemd dwalen de drenkelingen door de spookbossen, op zoek naar elkaar. Bij Shakespeare geeft dat aanleiding tot nogal wat spitse humor, maar in Cannibali! blijft daar nog weinig van over. De hofnar Trinculo komt niet verder dan de vaststelling dat hij 'zijne numero' vergeten is: 'dus kim proviseer mawa'.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van Decortes tekst. De dramatiek van de confrontaties uit het origineel is opgegaan in een vrij rechtlijnige verhaallijn op de uiteindelijke verzoening toe. Prospero is van een dreigende potentaat verworden tot een soort van toverloze bemiddelaar. Simpelweg reikt hij zijn vijanden de hand en laat hij ook zijn dochter Miranda direct met Fernando kussen. Thema van deze Cannibali! is dan ook de vredige liefde en de lieve vrede, met aan het slot de schone samenzang 'Give peace a chance'. Op zich een mooie interpretatie, zeker in het multiculturele Antwerpen van na de oorlog in het Midden-Oosten. Maar het stormt niet.

Dat ligt vaak gewoon aan het spel. Op net dezelfde wankele manier als Decortes acteurs zich bewegen over de woeste kasseien van zijn vierkante speelvlak, worstelen een aantal van hen ook voortdurend met de kinderkopjes en karbonkels in zijn taal. Vooral bij Jos Van Gorp (Alonso) merk je hoezeer zijn klassieke stadstheater-scholing hem in de weg staat. Decorte zelf blijft als Prospero de meester van zijn theater, maar de spuwende zegging en agressieve grimassen die we van hem kennen, zijn nu veeleer ingehouden. De meestertovenaar heeft zijn kunsten afgelegd en dat is erg jammer.

Wouter Hillaert

recensie

WAT: Cannibali! WIE: Jan Decorte in het Toneelhuis WANNEER EN WAAR: tot 1 mei en opnieuw op 23, 24, 30 en 31 mei in de Bourlaschouwburg, Komedieplaats 18, Antwerpen (03/224.88.00). Tussenin op tournee door Vlaanderen. Info: www.toneelhuis.be ONS OORDEEL: Cannibali! is een talig mooie, maar uiteindelijk toverloze herwerking, vooral door z'n acteerspel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234