Woensdag 21/04/2021

De mediaoorlog tussen Rusland en Oekraïne: moddergevecht zonder einde

null Beeld YouTube/RT
Beeld YouTube/RT

Het eerste slachtoffer van een oorlog is de waarheid, dat weet ook de Oekraïense oligarch Ihor Kolomoyskyi. De multimiljardair vergaarde zijn rijkdommen als medeoprichter van de grootste commerciële bank in Oekraïne en is nu de drijvende kracht achter het nieuwste wapen van het Oost-Europese land in de strijd met Rusland: een nieuwszender.

De nieuwbakken zender Ukraine Today begon zijn uitzendingen op 24 augustus, niet toevallig de datum waarop Oekraïne onafhankelijk werd van de Sovjet-Unie. In een heroïsche trailer die werd verspreid op het internet beloofde de zender een unieke blik op de strijd tegen "jaren van totalitarisme en post-Sovjet corruptie". Een niet mis te begrijpen boodschap gericht aan Rusland, dat steeds meer grip probeert te krijgen op de bufferstaat.

Het doel van de nieuwe zender is volgens Oleksandr Tkachenko, CEO van de moederholding, dan ook een antwoord te bieden op Russische staatsmedia die volgens hem leugens uitzenden over Oekraïne en zo de politieke agenda van Poetin ondersteunen.

Russia Today
Het is trouwens niet de eerste keer dat Russische zenders beschuldigd worden van onjuiste berichtgeving. In maart nam een Amerikaanse journaliste van de internationale nieuwszender Russia Today al live op televisie ontslag omdat ze niet langer wilde werken voor een zender die de acties van Poetin goedkeurde. Eind juli volgde een Britse collega die haar ontslag op Twitter aankondigde na de berichtgeving over de neergehaalde vlucht MH17. En net die zender wil Ukraine Today nu bekampen, niet toevallig dus dat de naam opvallende gelijkenissen vertoont. Tatiana Pushnova, executive producer van de nieuwe Oekraïense zender, noemt het zelfs een "briljant idee".

Diezelfde Pushnova werd enkele dagen geleden overigens uitgenodigd door grote vijand Russia Today. Volgens de zender voor een "eerlijk debat", maar daar dacht de Oekraïense duidelijk anders over. Ze begon het gesprek meteen met de boodschap dat Rusland verantwoordelijk was voor duizenden doden in haar land en riep daarna haar internationale collega's op niet samen te werken met de Russische nieuwszenders. Daarop verdween Pushnova uit beeld en kwam er een pancarte met het bericht "Russia Today stop lie".

Later die dag mocht de Russische presentatrice Anissa Naouai haar relaas van de feiten vertellen bij een collega. Daarin haalde ze op haar beurt scherp uit naar Ukraine Today: "Ik ben niet zeker dat een trailer tonen over een gevaarlijk Rusland geen propaganda is."

Onafhankelijk?
Het is dus inderdaad maar de vraag of het nieuwe Ukraine Today wel zo onafhankelijk is als het zelf laat uitschijnen. De trailers nemen duidelijk stelling in tegen Rusland en zijn overduidelijk pro-Europees. Volgens Nederlands journalist Geert Jan Hahn, die de ontwikkelingen in Oost-Europa op de voet volgt, is er in de berichtgeving ook een duidelijke vertekening te zien. Zo waren voxpops over een eventuele toetreding tot de NAVO niet gelijklopend met eerdere peilingen en is het niet ondenkbaar dat eigenaar Kolomoyskyi zijn Joodse afkomst ook laat doorschijnen in de berichtgeving over het Palestijns-Israëlisch conflict.

Volgens Ellen Mickiewicz, expert op het gebied van Russische media en professor aan Duke University, is het nog maar de vraag of dissidente meningen voldoende aan bod zullen komen. Vooral bij de mogelijke berichtgeving over Oost-Oekraïne, een gebied waar veel pro-Russische groeperingen zijn, stelt ze grote vraagtekens. Een feit dat Russia Today meteen aangreep om een dag na het 'gesprek' met Ukraine Today wat modder terug te gooien.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234