Donderdag 24/09/2020

Versiety Media

"De media begrijpen onze leefwereld niet. Tijd voor verandering"

Ikram Annouri en Joël Diensi.Beeld Jaana Hombroux

"Mediabedrijven worden gerund door oude, blanke mannen. Tijd voor de nieuwe garde: wij." Antwerpenaars Joël Diensi (25) en Ikram Annouri (24) vinden dat het nieuws niet aansluit bij hun hyperdiverse leefwereld. Daarom lanceren ze nu de website Versiety Media.

"172 van de 190 bestaande nationaliteiten zijn vertegenwoordigd in Antwerpen. Hiermee is ‘t stad een boegbeeld van de 21ste-eeuwse superdiversiteit. En toch slagen de huidige media er niet in om over deze maatschappij te berichten zonder in clichés te vervallen. Dat is frustrerend", zegt Diensi.

De Antwerpse Congolees studeert kmo-management aan de Karel de Grote Hogeschool. Tijdens een ondernemerswedstrijd lanceerde hij zijn idee van een website voor en door jongeren. Diensi haalde de finale en dat motiveerde hem om met vriendin Ikram Annouri Versiety Media verder op poten te zetten.

Annouri: "Samen met twintigtal vrijwilligers bieden we jongeren uit alle lagen van de samenleving een online platform dat de stem van diversiteit van de achterkamer naar de voorpagina’s moet brengen. Versiety Media focust op zes onderwerpen: cultuur, mode, voeding, muziek, sport en, uiteraard, maatschappij."

"Af en toe laten we een centraal thema aan bod komen", vult Diensi aan. "Momenteel is dat ‘black awareness’ ('zwarte bewustwording'). We hebben het dan niet over Zwarte Piet, maar over de onderliggende problematiek. Het feit dat het Belgische onderwijs te weinig oog heeft voor onze koloniale geschiedenis bijvoorbeeld."

Momenteel werkt Versiety Media rond 'black awareness'Beeld Mohamed Ouaamari voor Versiety Media

'Nieuwe' onderwerpen

Onderwerpen die Vlaamse media volgens de twintigers nog te vaak links laten liggen. "Dat mag niet verbazen. De federale studie Media en Diversiteit toonde aan dat amper één procent van de beroepsjournalisten Belgen zijn met een andere culturele achtergrond. Maar hoe kunnen schrijvers die onze leefwereld niet kennen over onze problemen berichten?", vraagt Annouri zich luidop af.

Ze vervolgt: "Vaak zeggen mediabonzen dan: we willen wel journalisten met een migratieachtergrond, maar we vinden geen. Bullshit. Er is zoveel talent, mediabedrijven moeten gewoon inzien dat ze hun oubollige structuren moeten omgooien en die gasten over ‘nieuwe’ onderwerpen laten schrijven. Hen coachen ook."

Versiety Media rekruteert volgens Diensi wel op de juiste manier: "We zoeken niet enkel rasechte journalisten; we bieden ook een platform aan mensen die nog niet zo goed kunnen schrijven. Voor ons is het geen probleem dat je het Nederlands niet zo machtig bent, je moet gewoon een verhaal kunnen vertellen. Eén van onze vrijwilligers, Lieven Kandolo, is een Congolees uit Vilvoorde. Hij is niet perfect tweetalig, maar is zodanig gepassioneerd met storytelling bezig dat we met plezier tijd in hem investeren."

Beeld Jaana Hombroux

Centenkwestie

Aan visie geen gebrek, aan een loepzuiver businessmodel dan weer wel. "Onze financiering staat nog niet op punt. Jongeren willen niet betalen voor online nieuws. En terecht, wij willen onze content in de eerste plaats kosteloos houden. Toch dromen we op termijn van een betaalde lidmaatschapsformule", zegt Annouri.

Diensi: "Het is heel zwaar om anno 2017 een nieuwsmedium uit het niets op te richten. Voorlopig draaien we op de goodwill van onze vrijwilligers. Bij iedereen leeft het gevoel: we moeten stoppen met het bashen van de media, we moeten gewoon zelf de handen uit de mouwen steken."

Versiety Media trekt zich op aan het succes van internationale voorbeelden. "Vice, BuzzFeed en De Correspondent slagen erin om diversiteit positief te omarmen én dat rendabel te maken. In eigen land doen Kif Kif en MO* Magazine verdienstelijke pogingen, maar ze vinden te weinig aansluiting bij jongeren door hun focus op langere stukken. Er is plaats voor ons."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234