Zondag 24/10/2021

‘De marketingsector zit echt in onze genen’

Directeur Fred Bouchar maakte zelf 23 van de 25 jaar van Media Marketing (MM) van zeer nabij mee. Eerst ongeveer twee jaar als freelancejournalist, later doorliep hij zowat alle redactionele functies bij het magazine. Zelf had hij dus evenzeer aanspraak kunnen maken op een plaats in ‘The MM Hall of Fame’.De Hall of Fame is een fenomeen dat vooral in de VS zeer sterk ingeburgerd is. Sport- en andere helden, of toch hun beeltenissen, krijgen er na afloop van hun carrière een plekje in een museum. Over de plas bestond er ook al een ‘Advertising Hall of Fame’, maar in onze contreien is zo’n eerbetoon aan de grootheden van een sector eerder zeldzaam.In ‘The MM Hall of Fame’ vinden we 25 klinkende namen, waaronder Guillaume Van der Stighelen, Eric Vervroegen, Guy en Jens Mortier, Guido Van Liefferinge, Christian Van Thillo, Jan Merckx, Rik De Nolf en Jan Callebaut. Daarnaast presenteert het blad in zijn verjaardagsnummer 25 aanstormende talenten.

Hoe moeilijk was het om de geschiedenis van de media- en marketingsector in 25 namen samen te vatten?

Fred Bouchar: “Het is geen top 25, maar wel de 25 mensen die de sector volgens ons de voorbije 25 jaar het meest hebben gekleurd. De selectie is gebeurd op basis van een steekproef bij een honderdtal professionals. Het resultaat was een longlist met ongeveer vijftig namen die de redactie uiteindelijk tot de helft heeft teruggebracht. Het was een moeilijke oefening, frustrerend zelfs, omdat we nog veel namen hadden die we ook hadden willen opnemen. Maar op de 25 personen die we selecteerden kan niemand iets aanmerken. Het zijn stuk voor stuk grote persoonlijkheden die naam maakten als reclamemaker, uitgever, bladenmaker, onderzoeker...”

MM spreekt een zakelijk publiek aan dat veel tijd online spendeert. Waarom hebben jullie tot jullie 25ste verjaardag gewacht om MM e-news te lanceren?

Bart Lombaerts: “We hebben uit een studie van B2B Press (vereniging van uitgevers van vakbladen, WT) geleerd dat er echt een behoefte bestaat aan de papieren nieuwsbrief. Niet iedereen heeft de tijd om elke dag een nieuwsbrief te lezen. De mailboxen zitten propvol en een papieren nieuwsbrief kunnen de lezers mee naar huis nemen. Die wekelijkse papieren nieuwsbrief blijft dus bestaan, maar zal evolueren naar een soort van digest waarin we de belangrijkste nieuwsfeiten van de voorbije week hernemen. Daarbovenop zullen we dagelijks, van maandag tot vrijdag, om 6 uur ’s ochtends een nieuwsbrief naar de mailbox van onze tweeduizend abonnees zenden. De digitale nieuwsbrief is gratis voor hen, onze website mm.be, waar we hot news publiceren, blijft gratis voor iedereen.”

Online vindt veel vakinformatie zijn weg naar blogs, offline schrijven kranten over media en communicatie. Waar ligt de meerwaarde van een titel als MM?

Lombaerts: “Onze unique selling proposition is de diepgang die de lezers in alle media van MM terugvinden. We zijn ook al jaren verstrengeld met de marketing- en communicatiesector, die zit echt in ons DNA. Dat zie je bijvoorbeeld aan onze columnisten die maandelijks in het magazine schrijven: creatief Tim Driesen, retailprofessor Gino Van Ossel, regiebaas Bart Brouns, trendwatcher Herman Konings, enzovoort. We waren al analytischer en diepgaander, en met de komst van onze elektronische nieuwsbrief zijn we ook sneller. Bovendien brengen we dat alles in aparte edities voor elke taalgroep.”

MM haalt 80 procent van zijn inkomsten uit advertenties. Maakt dat jullie bijzonder kwetsbaar in tijden van crisis?

Bouchar: “In 2008 was MM goed voor een netto-omzet van 2,2 miljoen euro. Die kwam niet enkel van het maandblad, maar ook van de nieuwsbrief MM News, onze twee jaarboeken en de website. Tijdens het eerste semester van dit jaar tekenden we een daling op van 15 procent. Die is inderdaad in grote mate te wijten aan de tegenvallende inkomsten uit reclame. Onze abonnementenportefeuille is eerder stabiel, zeker bij de grote bedrijven. Veertig procent van onze abonnees zijn adverteerders, 30 procent reclamebureaus, 25 procent media en 5 procent diverse, zoals scholen. Binnen die categorieën zijn het vooral kmo’s die afhaken.”

De voorbije 25 jaar heeft MM over meerdere crisissen verslag uitgebracht. Is de huidige crisis voor de reclame- en mediasector anders dan de voorgaande?

Bouchar: “Ik vind van wel. Bij vorige crisissen, denk maar aan de dotcomcrisis, zag je duidelijk dat de terugval gelinkt was aan een bepaalde sector. Vaak kon je al voelen dat het probleem mettertijd wel zou worden opgelost. Ditmaal zie je dat de media- en communicatiesector meer fundamenteel in vraag wordt gesteld. De traditionele media worden nog sterker dan voorheen afgewogen tegenover de nieuwe media. Ook de rol, structuur en toekomst van reclamebureaus, mediabureaus, regies en noem maar op worden meer in twijfel getrokken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234