Maandag 12/04/2021

De madonna van de wingerd

undefined

@AL Inleiding:Ze is de wijngoeroe van de Financial Times, haar columns verschijnen in tientallen internationale magazines en kranten, ze is niet weg te branden van het (Britse) scherm en kreeg zelfs een eredoctoraat. Haar nieuwe boek voor wijndebutanten is net in het Nederlands vertaald en wij haalden haar even weg van tussen de wijnstokken en computerklavieren voor een exclusieve babbel: Jancis Robinson.

Frank Van der Auwera

Anno 2001 bent u, zeker in de Angelsaksische landen, een van de haast onaantastbare wijnorakels, door vriend en vijand aanvaard. Was het moeilijk om als vrouw in dit machowereldje door te dringen?

"Om eerlijk te zijn, ben ik me niet langer bewust van die 'geslachtsfactor'. Zelfs toen ik in december 1975 aan mijn wijnschrijverscarrière begon, als assistant editor van het Britse blad voor de wijnhandel Wine & Spirit, was het feit dat ik een vrouw was voor mij althans geen punt: ik beet me gewoon vast in het onderwerp om er zoveel mogelijk over te leren, liever dan voortdurend zeer zelfbewust bezig te zijn met mijn 'status' of 'geslacht'. Ach, natuurlijk waren er een paar mannen in pakken die dachten dat ze grapjes over mij als wijnvrouw moesten maken, maar dat heeft eigenlijk niet zo lang geduurd. Meestal bleken dat ook niet de intelligentste leden van de wijnhandel."

Toch even doorgaan: gelooft u persoonlijk dat vrouwen over het algemeen betere of fijnere wijnproevers zijn dan mannen?

"Wat ik wel opmerk is dat vrouwen meestal meer ontspannen zijn om open en bloot hun mening te geven over hoe individuele wijnen hen raken. Ze zijn minder bekommerd om de 'juiste' wijn te kiezen. Soms heb ik medelijden met mannen, omdat het lijkt of hun wijnkeuze ook meteen een statement inhoudt over hun persoon en hun status. Net zoals ook hun wagen vaak een statussymbool is. Ik denk echt dat wij vrouwen makkelijker onze smaak en voorkeuren durven te volgen. Uiteraard ben ik ook op de hoogte van de wetenschappelijke experimenten die zouden aantonen dat vrouwen superieure wijnproevers zijn en ik ken persoonlijk ook veel mannen uit het food & wine-milieu die spontaan toegeven dat hun vrouwelijke partners veel efficiënter proeven dan zijzelf, maar ik maak liever geen claims voor mezelf."

Wanneer besefte u dat een carrière als wijnauteur een realistische optie was?

"Het was een fantastisch glas chambolle musigny les amoureuses 1959 dat me verliefd liet worden op wijn. Toen ik in Frankrijk ging leven, realiseerde ik me ook dat wijn niet per definitie een frivool onderwerp was, waaraan ik een mooie opleiding zou vergooien."

Stel dat uw wijncarrière de mist was ingegaan. In welke job hadden we Jancis Robinson dan aangetroffen?

"Daar moet ik niet lang over nadenken: zeker iets met voeding of - meer algemeen - de journalistiek."

Al bijna dertig jaar proeft u dagelijks wijn en ontmoet u andere proevers of kenners uit de zes continenten. Hebt u een trucje om de goede, eerlijke proevers te onderscheiden van de blufkonten en showbeesten?

"Oh, dat vind ik een mooie vraag! Dikwijls zijn het de stillen die achteraf de beste proevers blijken. Persoonlijk geloof ik namelijk niet dat de smaak van een specifieke wijn een uitermate geschikt onderwerp voor een discussie vormt. Daarom zijn het vaak de personen die stil, maar geconcentreerd en vol vertrouwen in hun hoekje proeven, die het best een wijn vatten, in tegenstelling met degenen die alsmaar het hoge woord voeren."

Voor tienduizenden lezers wereldwijd bent u een normzetter. Ze lezen en volgen uw adviezen. Hoe gaat u om met het feit dat er vaak een frappant verschil is tussen enerzijds de wijn die men als professional op vat proeft en anderzijds zijn definitieve versie op fles?

"Slechts een zeer beperkt aantal wijnen die ik aanbeveel, komen uit zogeheten pre-bottling-degustaties. Het is inderdaad een probleem dat beroepsmensen maar al te goed kennen. Zeker in Bordeaux, waar we vaak zelfs niet kunnen zien uit welke barrique de proefwijnen worden getapt. Meestal staan ze klaar, op ons te wachten. Geen wonder dat de definitieve botteling dan soms verrassend anders is."

Sterke proevers herkent u aan hun rust. Maar wat zijn dan de drie kwaliteiten van een goede wijnmaker?

"Gevoeligheid voor zijn omgeving is een belangrijke kwaliteit. Hij of zij moet natuurlijk ook een uitstekend proever zijn. En het liefst niet te gulzig, zowel in termen van zijn rendementen als prijzen."

Over naar uw lievelingen. Welk wijnland, streek of appellation is uw favoriet?

"Dat is een moeilijke. Waar ik het meest van hou bij wijn is afwisseling. Maar als je me toch tot een keuze dwingt, dan moet ik bekennen dat er één druivenras is waar ik dol op ben: Duitse riesling. Dat is een van mijn absolute favorieten, omdat ik vind dat dit druivenras wanhopig meer steun kan gebruiken. Duitse riesling levert vaak grootse wijn op, die echter weinig vrienden telt, omdat er de voorbije decennia te veel rommel uit Duitsland werd geëxporteerd en consumenten dus een totaal verkeerd beeld hebben. Eigenlijk heb ik een boontje voor alle rieslings. Die druif kan zo fijn zijn en zoveel expressie bezitten, net zoals top-cabernet. Rieslingwijnen zijn ook perfecte kandidaten om te ouderen. En natuurlijk: ze gaan perfect samen met het gekruide eten dat we allemaal in toenemende mate verorberen."

Welke technologie of techniek acht u cruciaal voor de wijnen van de toekomst. En merkt u in dat verband nog een grote kloof tussen de zogeheten nieuwe en oude wereld qua aanpak?

"Ik hoop dat we stilaan een ommezwaai meemaken van pure massa en alcohol naar meer evenwichtige wijnen, die ook makkelijker te verteren zijn. In dat opzicht denk ik dat de aanpak van wijnmakers in de nieuwe wereld en Europa meer en meer op elkaar beginnen te lijken, ook al hanteren ze andere invalshoeken en praktijken."

Keerzijde van deze medaille is dat wijnen - omdat iedereen dezelfde technologieën en vaak druivenrassen inschakelt - wereldwijd steeds meer op elkaar gaan gelijken. Of is dat een te pessimistische visie?

"Neen, ik ga akkoord met die stelling: veel hedendaagse wijnen gelijken inderdaad op elkaar. Ik hoop dan ook dat we de komende jaren - bijvoorbeeld op het vlak van druivenrassen - snel een verruiming krijgen van de variëteiten die aangeplant worden. Dat dus eindelijk niet iedereen overal dezelfde chardonnay- of cabernetroute volgt. Overigens hoop ik ook dat er stilaan opnieuw herkenning groeit voor de kwaliteit van bepaalde wijnen zonder eiklagering."

De voorbije twee jaar regende het wijnschandalen, vooral in Bourgogne. Hoe moet de consument reageren?

"Eenvoudig: blijf de betrouwbare wijncommentatoren lezen. Die gidsen je wel."

Slotvraagje. Welke projecten heeft de bezige bij Jancis Robinson op stapel staan?

"Momenteel lanceer ik de grondig herziene vijfde editie van The World Atlas of Wine. De oorspronkelijke samensteller en mijn goede collega Hugh Johnson heeft me namelijk overhaald om dit werk van hem over te nemen. De voorbije twee jaar heeft die opdracht het leeuwendeel van mijn tijd opgeslokt, omdat ik alle teksten grondig heb herschreven en nieuwe kaarten - soms van totaal nieuwe wijnregio's - heb geïntroduceerd. Voorts werk ik hard aan mijn eigen website, blijf tv-programma's draaien, mijn wekelijkse column voor de Financial Times schrijven en mijn tweewekelijks artikel, dat in een dozijn internationale publicaties verschijnt. Wees gerust: ik weet wel wat doen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234