Maandag 13/07/2020

Luchtvervuiling

De lucht boven China is weer even vuil als vóór corona (en Europa zal snel volgen)

In Shanghai liggen de laatste niveaus nu al weer 9 procent hoger dan vorig jaar.Beeld EPA

De corona-uitbraak en maatregelen als lockdowns hebben geleid tot een schonere lucht, maar die opleving was slechts tijdelijk. Boven China is de lucht weer even zwaar vervuild als een jaar geleden. Nu veel landen weer langzaam hun activiteiten hervatten, vermoeden wetenschappers dat voor Europa hetzelfde zal gelden.

Volgens het Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA), een onafhankelijk internationaal onderzoeksinstituut op het terrein van luchtverontreiniging, was begin maart dit jaar, tijdens de piek van de coronacrisis in China, het gehalte aan stikstofdioxide met 38 procent gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor fijnstof lag dat percentage op 34 procent. Inmiddels zit China weer op de oude niveaus, of is daarheen op weg.

In Wuhan, het centrum van de pandemie, liggen volgens CREA de niveaus van stikstofdioxide nu nog slechts 14 procent lager dan vorig jaar. Eerder was de vervuiling door stikstofdioxide kortstondig tot de helft afgenomen. In Shanghai liggen de laatste niveaus nu al weer 9 procent hoger dan vorig jaar.

Lees ook ons dubbelinterview met Anuna De Wever en Jean-Pascal van Ypersele

‘Wat wij tevergeefs voor het klimaat vragen, kan plots wel voor corona’

Ook in Europese steden klaarde tijdens de virusuitbraak de lucht flink op. Uit gegevens van de Copernicus Atmosphere Monitoring Service (Cams), gepubliceerd door het Britse dagblad The Guardian, blijkt dat in 42 van de onderzochte 50 Europese steden het niveau stikstofdioxide, voornamelijk geproduceerd door dieselauto’s, aanzienlijk daalde in de maand maart. Londen en Parijs hadden een reductie van 30 procent.

Het meten (en interpreteren) van veranderingen in luchtkwaliteit is complex, vanwege constant wisselende weersomstandigheden en chemische reacties van verontreinigende stoffen daarop. Over het algemeen is de lucht boven West-Europa juist het meest vervuild in het voorjaar. Dat komt door de uitstoot van meststoffen (ammoniak) aan het begin van het landbouwseizoen.

Een snelweg in de Chinese hoofdstad Peking. Beeld AFP

Uit metingen van Leefmilieu Brussel bleek einde mei dat de concentraties stikstofmonoxide (NO) op sommige plaatsen in de hoofdstad tijdens de lockdown tot wel 75 procent gedaald was. Dat was zo bij drukke verkeersaders, zoals het meetstation Kunst-Wet en Ukkel. De concentratie stikstofdioxide (NO2) lag hier de helft lager. Op andere plaatsen waren er dalingen van 30 procent voor stikstofmonoxide en van 40 procent voor stikstofdioxide.

De ‘black carbon’, een fijnstofmassa kleiner dan 0,5 µm die voornamelijk gerelateerd is aan het wegverkeer, was ook lager tijdens de lockdown. Volgens berekeningen zouden de Covid-19-maatregelen verantwoordelijk zijn voor een daling van ongeveer 10 procent van de PM10-concentraties (minder dan 10 µm) en 2 procent voor de PM2,5-concentraties (minder dan 2,5 µm).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234