Vrijdag 02/12/2022

De Loketten, gesloten wegens geen volk

Alle heisa over een verwijderde Franstalige tekstballon ten spijt trok de stripexpo in de gebouwen van het Vlaams Parlement welgeteld 1.666 bezoekers. En dus stopt het Vlaams Parlement met de organisatie van eigen exposities.

Terwijl de rest van het Vlaams Parlement in zijn jaarlijkse zomerslaap is gesukkeld, heerst er in De Loketten, op de benedenverdieping van het huis van de Vlaamse volksvertegenwoordigers, nog bedrijvigheid. Medewerkers versjouwen panelen en bergen originele stripplaten van Jef Nijs, Marc Sleen of Morris weer op. Met wat slecht karakter zou je het ongewoon druk kunnen noemen in de exporuimte in deze knap gerestaureerde lokettenzaal van het vroegere postgebouw waar nu de Vlaamse volksvertegenwoordiging gehuisvest is. Er zijn de voorbije twee maanden heel wat momenten geweest dat het minder druk was in De Loketten dan gisteren. De tentoonstelling De wereld van de strips in originelen, die nu ontmanteld wordt, lokte van 16 mei tot 10 juli amper 1.666 belangstellenden.

"Deze expo zal ons alles bij elkaar 100.000 euro gekost hebben. Dat is erg veel geld, als je ziet hoeveel volk we maar kunnen bereiken", vindt Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA). En dus stopt het Parlement met het organiseren van eigen tentoonstellingen. Nog één al geplande expo volgt in 2014 - uiteraard over honderd jaar Eerste Wereldoorlog - en dan valt het doek. "Een beslissing die gedragen wordt door de meerderheid in het Parlement", wenst de voorzitter te benadrukken. "Dit is niet het persoonlijk initiatief van een parlementsvoorzitter die te lomp is om kunst te begrijpen."

Cuberdons

Exact tien jaar heeft het Vlaams Parlement expo's georganiseerd in De Loketten, naar het idee van voormalig parlementsvoorzitter Norbert De Batselier (sp.a), altijd tuk om de naambekendheid van 'zijn' Vlaams Parlement te vergroten. Grote namen als Jan Fabre, Panamarenko of Roger Raveel kregen er een solotentoonstelling, andere jaren waren er groepstentoonstellingen rond Vlaamse fotografen, videasten, designers of nu stripauteurs. Ook andere organisaties - zoals Design Flanders voor de jaarlijkse Henry Van de Velde Awards - stelden er tentoon. De Loketten zijn geen onaardige ruimte. Ze werden in 2009 nog heringericht door de ontwerpers Stephan Schörring en Guiseppe Farris, met een cafetaria waar je broodjes met Vlaamse streekproducten of een koffie met Antwerpse handjes, Gentse cuberdons, Hasseltse speculoos of West-Vlaamse stroopwafeltjes kon ktijgen.

Een succes is het nooit geworden. Topexpo's zoals over Panamarenko (2004) of Raoul De Keyser (2011) moesten het stellen met 7.000 toeschouwers, de anderen vaak met de helft of minder. "Mooie tentoonstelling over Panamarenko, niks op aan te merken", herinnert Peumans zich. "Maar wij zijn nu eenmaal geen museum. Je kan programmeren wat je wil, er is niemand die zegt: 'Laten we eens naar het Vlaams Parlement gaan om wat kunst te bekijken'." Daar komt nog bij, beseft Peumans, dat De Loketten ook niet echt geweldig goed gelegen zijn, zo midden in de parlementswijk Kunst-Wet. "We liggen niet bepaald op het pad van toeristen of museumliefhebbers. Als we nu een locatie in de Nieuwstraat hadden gehad zouden we nog wat nieuwsgierigen over de vloer krijgen."

"Een treurige zaak", meent Dany Vandenbossche, oud-volksvertegenwoordiger voor sp.a en nu voorzitter van de Commissie Kunst & Cultuur die de expo's mee organiseerde. Voor hem is het een princiepskwestie. "Vlaanderen heeft een rijke en levendige traditie in de kunst. We mogen daar trots op zijn. Dat mag afstralen van een huis als het Vlaams Parlement." Volgens Vandenbossche ging er de laatste jaren weinig liefde voor de kunst verloren in het Vlaams Parlement. "Deze beslissing komt niet uit de lucht vallen. Je hoorde al langer gemopper over hoeveel het allemaal moest kosten. Dan zit je met kunst snel in de verdediging."

'Geen besparing'

Dat De Loketten ophouden met kunstexpo's na de heisa over de laatste stripexpo is een ongelukkig toeval, klinkt het.

Vandenbossche: "De sluiting was voordien al beslist." Stripauteurs zoals Kamagurka uitten fel protest over de beslissing om een Franstalige tekstballon uit een beeld van de Brusselaar Schuiten te verwijderen in de uitnodigingskaart voor de de expo. Peumans (die gemopperd had over de keuze voor een Franstalige strip) en Vandenbosche (die de tekst had laten uitwissen) wezen met de beschuldigende vinger naar elkaar. "Onze commissie blijft bestaan", zegt Vandenbossche. "We adviseren het Vlaams parlement over de aankoop van hedendaagse kunst. Met zo'n 330 werken is die collectie stilaan uitgegroeid tot een van de belangrijkste in openbaar bezit."

Leeg komen De Loketten overigens niet te staan. In de exporuimte komt een bezoekerscentrum met een permanente tentoonstelling over de werken van de Vlaamse overheid. Voorzitter Peumans droomt van een doorslagje van het succes van het Parlementarium, het nieuwe museum van het Europese Parlement. "Wij zijn Europa niet", weet hij, "maar we krijgen toch ook jaarlijks zo'n twintigduizend bezoekers over de vloer. Wat we uitsparen op de expo's zal goed besteed zijn aan het bezoekerscentrum. Dit is geen besparingsoperatie."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234