Zaterdag 04/12/2021

'De locatie bepaalt het project'

gesprek met artistiek directeur roger vossenaar

Mortsel / Van onze medewerker

Jo Baert

De Zwarte Sneeuw, in 1995 opgericht, wil eigentijdse producties creëren en uitvoeren. Alle medewerkers, zoals graficus en persverantwoordelijke Wilfried Breugelmans, verdienen hun brood buiten het theater, maar artistiek directeur Roger Vossenaar, componist, regisseur en pedagoog, zweert bij de professionaliteit van zijn theaterondernemingen. Orfeo is de tweede productie na het Brozzers & Sizzers van 1997.

Waarom heet uw onderneming De Zwarte Sneeuw?

"Zwarte sneeuw is het symbool van de armoede. We werken met minimale middelen en weinig subsidie. Leuk is dat dit je leert te relativeren. Toch kregen we een stevige steun van het ministerie van Cultuur. Daar zijn we heel blij om, al is het niet genoeg."

U startte pas in 1995. Leefde het idee niet veel vroeger?

"Ik was al lang actief met muziek bezig, met Karel Goeyvaerts. Die hield zich in Gent met elektronische muziek bezig, ik componeerde. Daarna kwam het theater. Ik trok op met eenakters van Beckett, met Kafka. Maar opera is een droom: in opera kun je nou eens lekker doen wat je wilt, ik moet geen rekening houden met de realiteit. Wel moet ik mijn producten aan een hedendaags publiek verkocht krijgen. Dus actualiseren we onze producties voor ons heterogene publiek, dat weinig traditionele operafreaks bevat. Zelf grasduin ik dolgraag in de barok, maar een Stravinsky zou ik ook wel eens willen kneden."

Dreigt geen concurrentie met operahuizen?

"Nee, want we vertrekken vanuit een apart standpunt: we zoeken altijd eerst een speciale locatie. De plek trekt me aan en daarna gaat mijn fantasie aan het werk. Het stuk ontstaat altijd vanuit de locatie, die bepaalt het project. In 1999 liep ik hier toevallig rond en dacht: hier doen we iets. Ik wist niet wat, maar iets zou het zijn. Het denken en fantaseren kon beginnen.

"Interessant is ook een plaats als eerste te bespelen, ze zogezegd in te wijden, zoals hier. Voor het CC Mortsel is onze Orfeo bovendien een pilotproject. De gemeente wil aan het fort een culturele functie geven. Ze plannen en draaien volop, en steunen ons uit alle macht."

Bent u tevreden over het werkproces van Orfeo?

"Zeker: de jonge artiesten brengen een vruchtbare fantasie mee, die ons helpt. Prettig was ook de inbreng van een koor dat eigenlijk uit de commerciële stal komt, de Night of the Proms. Maar we hebben geen vast gezelschap. De cast verandert volledig in functie van het project. Vast zijn alleen Willy Goossens, zakelijk leider, Wilfried Breugelmans, public relations, en ikzelf. Maar zelfs muziektheater is geen zaak van leven of dood. Misschien maak ik straks wel een film.

"De beperkte middelen verhinderen natuurlijk dat we bijvoorbeeld kostuums perfect kunnen uitwerken of meer dan vier algemene repetities krijgen. We kunnen bovendien alleen 's avonds repeteren, en pas de dag voor de première had ik de de troep voor het eerst voltallig onder mijn hoede. Maar wat wil je: we zijn de Munt niet.

'In opera kun je nou eens lekker doen wat je wilt, je moet geen rekening houden met de realiteit'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234