Dinsdag 10/12/2019

De Lijn kan tot comedy leiden

Deze avond komt Kafka voor het eerst op het scherm, een sketchprogramma over absurde regeltjes en mensen die daar halsstarrig aan vasthouden. Bedenker Charlotte Vanhecke kwam met het idee na een mysterieuze boete.

Het verhaal achter Kafka begint met een verkeersbord. Bord F17 meerbepaald. Een blauw, rond bord met daarop de afbeelding van een bus en een tram. Wat het precies betekent, is voor de meeste weggebruikers een mysterie. Ook bij Charlotte Vanhecke (36), de vrouw achter Kafka, behoorde het niet meteen tot de basiskennis. Tot ze plots een boete in de bus kreeg van De Lijn, wegens het niet respecteren van het bord in kwestie.

Wat volgde was een bureaucratische lijdensweg die uiteindelijk maar liefst vijf maanden duurde. "Ik heb gemaild, gebeld, alles geprobeerd om te weten te komen wat ik precies misdaan had. Maar bij De Lijn kon niemand me helpen." Pas toen de boete verdubbelde en er een deurwaarder aan te pas kwam, raakte het mysterie opgehelderd. "Hij wist me te vertellen dat je enkel op een busstrook mag rijden als je de eerstvolgende afslag neemt. En ik had blijkbaar de tweede genomen."

"Nu ben ik altijd al allergisch geweest voor prikklokken, aanschuiven en nummertjes trekken, maar die historie gaf me het duwtje in de rug om met die aversie ook iets te gaan doen. Iedereen krijgt wel eens te maken met absurde regeltjes en mensen die daar halsstarrig aan vasthouden. Daar moesten op zijn minst een aantal grappige sketches uit te puren zijn."

Dat vond ook Ricus Jansegers, programmadirecteur bij VTM, die meteen toehapte toen Vanhecke haar idee bij hem kwam pitchen. "Al hielp het ook wel dat hij net op dat moment verwikkeld was in een nodeloos ingewikkelde discussie over de levering van een set tuinmeubelen."

Rock-'n-roll

Niet alleen die tuinmeubelen, ook de reputatie van Vanhecke zorgde ervoor dat Jansegers uiteindelijk het licht op groen zette. Met programma's Trigger Happy, Benidorm Bastards en Loslopend wild op haar palmares heeft ze haar komisch talent al ruimschoots bewezen. Nochtans was het nooit de bedoeling om met humor naam te maken. "Mijn afstudeerproject aan het RITS was een documentaire over Alma Mahler, de vrouw van klassiek componist Gustav Mahler. Zij was ook componiste, maar Gustav had niet graag dat zijn vrouw muziek maakte. Dus ging zij dan maar de bloemetjes buitenzetten in het kunstenaarswereldje van die tijd. Heel rock-'n-roll eigenlijk."

Van het RITS ging het richting Woestijnvis. "Ik wou per se bij dat productiehuis werken. Ik had stage gelopen bij Napels zien(een programma dat Vlamingen volgde in hun pogingen hun dromen te realiseren, PD) en hoopte om ook dat soort human interestprogramma's te kunnen maken." Op haar eerste werkdag kwam Vanhecke terecht op de redactie van De jaren stillekes, het zondagavondprogramma van Steven Van Herreweghe. De rest is geschiedenis. De pas afgestudeerde RITS-studente ontdekte haar talent voor het schrijven en draaien van grappige filmpjes, werkte achtereenvolgens voor Trigger Happy en Benidorm Bastards en slaagde er in om met Loslopend wildhaar eerste eigen idee voor een programma aan de VRT te verpatsen.

Brandend kopieerapparaat

Intussen staat ze een stap verder, want Kafka is het eerste programma dat volledig ontwikkeld en geproduceerd is door Hopman, het productiehuis dat Vanhecke oprichtte samen met Johnny Quidé, manager van stand-upcomedians als Philippe Geubels, Jens Dendoncker en Thomas Smith. "Ik werk niet graag binnen grote structuren. Ik wil dat het vooruitgaat en dan is zo'n kleinschalig productiehuis de ideale omgeving."

Al betekent dat meteen ook dat Vanhecke zich tegenwoordig met veel meer dan enkel het schrijven van grappige sketches bezig houdt. "Dat gaat van mee beslissen over de kleur van de kostuums en de decors, tot met de mensen van de special effects staan kijken naar een brandend kopieerapparaat, in een poging te bepalen hoe fel zo'n ding mag branden voor het niet meer grappig is."

Ook de casting maakt deel uit van Vanheckes takenpakket. En met namen als Frank Focketyn, Stefaan Degand, Tania Van der Sanden en Dirk Van Dijck op de aftiteling heeft ze het er wat dat betreft meer dan behoorlijk van afgebracht. "Ik was zelf verbaasd dat het zo makkelijk ging. Bijna iedereen die we belden zei meteen 'ja'."

De verwachtingen voor Kafka zijn dan ook hooggespannen. Al ligt Vanhecke zelf daar niet meteen wakker van. "De kijkcijfers zijn bijzaak. Ik wil vooral dat de mensen die kijken, hoeveel er dat dan ook zijn, het grappig vinden."

Kafka, vanaf vanavond wekelijks om 20u30 op VTM

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234