De Lijn betaalt reizigers 130.000 euro terug vanwege ‘coronapauze’
Ruim 25.000 reizigers van De Lijn hebben bij de maatschappij geld teruggevraagd omdat ze vanwege de coronapandemie minder gebruik maakten van hun abonnement. Zij zullen in totaal 130.000 euro ontvangen. Dat schrijft De Zondag.
Reizigers die door de coronapandemie minder gebruik maakten van het openbaar vervoer, konden hun Lijn-abonnement namelijk tot maximaal 20 dagen laten pauzeren en werden hiervoor vergoed door de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij.
In totaal gaat het om 25.732 abonnementhouders die van de regeling gebruik maken en gemiddeld iets meer dan vijf euro per persoon zullen ontvangen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), die opgevraagd werden door parlementslid Bert Maertens (N-VA).
Uit een eerste evaluatie van De Lijn zelf blijkt dat dit initiatief ook het imago ten goede komt. “De vraag naar flexibele vervoerformules en oplossingen op maat leeft onder de reizigers”, klinkt het bij Maertens, die hoopt dat er in de toekomst meer gepersonaliseerde abonnementsformules komen.