Dinsdag 31/01/2023

De lijdende vrouwen van Van Imschoot

Omdat Jan Van Imschoot de cultuurprijs van de stad Gent heeft gekregen, toont de Vereniging (voor het Museum van Hedendaagse Kunst) nog tot eind volgende week vijftien schilderijen van hem. De kleine en korte expositie is een uitgelezen kans want totnogtoe had de jonge Gentenaar amper solotentoonstellingen in eigen land: een kleintje vier jaar geleden in dezelfde Vereniging, een grote vorig jaar in Hasselt, en dat was het eigenlijk.

Dat neemt niet weg dat Van Imschoots ster snel aan het rijzen is, mede onder impuls van SMAK-conservator Jan Hoet. Voor de opening van het SMAK op 8 mei tekende Jan Van Imschoot de affiche van de bokswedstrijd tussen Hoet en kunstenaar Dennis Bellone. Hoet heeft hem ook uitgenodigd op de Biënnale in Melbourne binnenkort. In juni exposeert Van Imschoot 25 werken in de Berlijnse galerie Gebauer, die ook Luc Tuymans al naar ginder haalde. Eind dit jaar heeft hij een tentoonstelling in de Bonakdar Jancou Gallery in New York. Daar zal een serie vrouwenportretten te zien zijn onder de titel How to sell your wife.

In de Vereniging hangt erg recent werk. Dertien schilderijen dateren van vorig jaar, twaalf waren nog nergens te zien. Het geheel biedt een goed beeld van Van Imschoots bizarre wereld, die van lijden en dood lijkt doordrenkt. Zeven schilderijen met martelaressen - zeven naakte of bijna naakte, geknevelde vrouwen - vormen de kern van de expositie. Het zijn beelden met sterke religieuze connotaties, hier en daar ook SM-getint. De acht andere schilderijen sluiten er mooi bij aan. Weeping feet crying up nails bijvoorbeeld, dat de voeten van een gekruisigde toont waarin de stigmata door huilende ogen zijn vervangen.

Zoals velen van zijn generatiegenoten is Van Imschoot een 'dunschilder'. "Ik kan de klodders verf niet meer rieken of zien", zei hij vorig jaar in een gesprek met De Morgen. De transparante verflagen leggen vaak een bevreemdende waas over het schilderij, dat daardoor een onderhuids karakter krijgt, letterlijk en figuurlijk. Sommige elementen maakt hij helemaal doorzichtig. In Le jardin des cinq soeurs et l'hermitage de la reine Blanche kunnen we bijvoorbeeld dwars door een in trouwjurk gehulde koningin Fabiola kijken, waardoor ze aan een verschijning doet denken. Op de achtergrond staan vijf naakte vrouwen.

Van Imschoot kreeg de Gentse cultuurprijs (waaraan 100.000 frank is verbonden) "vanwege de diepe gelaagdheid van zijn oeuvre, de veelzijdigheid van zijn iconografische spectrum, de referenties die zijn werk biedt aan de geschiedenis van de traditionele schilderkunst en de rijkdom aan associaties en beelden die door zijn werk wordt opgeroepen." De andere namen op de shortlist tonen dat de concurrentie sterk was: Dirk Braeckman, Berlinde de Bruyckere, Wim Delvoye, Karel Dierickx en Philip Vandenberg. De jury bestond uit Jan Hoet, die voorzitter was, Rudy Vercruysse, directeur Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen; Lieven Daenens, conservator van het Museum voor Sierkunst, Claire Van Damme, professor kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent; Jan Braet, redacteur en kunstrecensent bij Knack, en Paul Van Hautte, kunsthistoricus en lid van de toezichtcommissie van het Museum voor Schone Kunsten.

(RP)

De tentoonstelling loopt nog tot en met 25 april, dagelijks van 14 tot 18 uur (gesloten op maandag) in de lokalen van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst, Citadelpark (naast SMAK), 9000 Gent, tel. 09/222.38.96. Toegang gratis.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234