Dinsdag 02/06/2020

De liefde wordt lauw geserveerd

musical

lieven debrauwer regisseert aangename liedjes in 'let's do it'

Vier grote letters staan er op het podium, die samen het woord love vormen. De letters zullen in de loop van de avond regelmatig kantelen, op hun kop gezet worden, neergehaald worden en van plaats veranderen. De liefde slaagt erin om het leven danig overhoop te gooien en de uitstekende keuze van nummers in deze revue illustreert dat. Liedjes over verliefdheid, bedrog, verdriet, homoliefde en vriendschap: Amor is altijd een welkome gast geweest in het musicalhuis.

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

V oor de productie Let's Do It heeft de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen de term 'kamermusical' uitgevonden. Let's Do It vormt het eerste deel van drie onder de koepel De Drie Stuivers-musicalsuite, waarmee het Koninklijk Ballet van Vlaanderen jonge mensen de kans wil geven om hun ding te doen in een zeer kleine voorstelling. Dan verwacht je behoorlijk wat jong geweld of op zijn minst een nieuwe kijk op het genre. Maar dat is hier niet het geval en dat maakt de voorstelling erg onevenwichtig.

De keuze van de songs is uitstekend. Het zijn niet allemaal de eeuwige hits. Gelukkig zit er bijvoorbeeld geen 'I Don't Know How to Love Him' in maar kiest men voor het nummer 'When Love Arrives' uit By Jeeves. Ook van Andrew Lloyd Webber, maar dan wel uit de enige flop die hij tot nu toe heeft gecomponeerd. Zo zit er nog een aantal onverwachte pareltjes in de productie.

De Nederlandse vertaling van de songs is zonder meer briljant. Allard Blom bewijst nog maar eens dat hij een van de beste musicalvertalers is van het moment. Hij zet de geestigheid en de woordspelingen van grootmeesters als Cole Porter, Lorenz Hart en Stephen Sondheim perfect naar zijn hand.

De drie jonge acteurs Kirsten Cools, Ann van den Broeck en Hans Pieter Herman zingen vlekkeloos, op het schoolse af. Hier staat wat talent op de bühne, dat mooi samengaat met de pianobegeleiding van Max Smeets.

Het is ironisch dat een show die over de liefde gaat zo lauw voortkabbelt als dit regiedebuut van Lieve Debrauwer, die zeer braafjes de nummers op een rijtje zet maar niet aan de slag gaat met het materiaal. Nergens gaat de passie voluit. Het overdonderende liefdesgevoel of -verdriet is de grote afwezige. In de plaats daarvan wordt alles in scènetjes gezet die weinig toevoegen aan het geheel noch aan de zoektocht naar de essentie van de musical.

Daarnaast zitten er nogal wat trage nummers voor de pauze. Het tweede deel begint met een schalkse pastiche op de 'Toreador'-aria uit Carmen, even later gevolgd door een te zwaar aangezette interpretatie van de travestiehymne 'Ietsje meer mascara' uit La cage aux folles. Het evenwicht in de avond is dan zoek. Bovendien verandert de belichting te bruusk in allerlei kleurtjes, terwijl dat bij een kleine voorstelling net niet hoeft. Let's Do It is alleen een aangename luisteravond geworden met mooie liedjes, terwijl het veel meer had kunnen zijn.

WAT: Let's Do It WIE: Kirsten Cools, Ann van den Broeck en Hans Pieter Herman in een regie van Lieven Debrauwer. Pianist: Max Smeets WAAR EN WANNEER: Nog tot en met 15 september en ook op 20 en 21 september in Theater 't Eilandje in Antwerpen. Daarna op reis door Vlaanderen. Info en kaartjes: 03/203.95.85 of www.kbvv.beONS OORDEEL: Knappe zangprestaties in een te brave, fletse liedjesavond. De vertalingen van Allard Blom zijn briljant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234