Maandag 22/07/2019

De liefde voor muziek

Begin jaren 80 schoof Bart Peeters al eens een muzikant een micro onder de neus in de muziekprogramma's Pop-Elektron en Villa Tempo. Dertig jaar na datum mag hij in het nieuwe Canvas-programma Studio Flagey - Van Bowie tot onder dat truukje nog eens overdoen.

Al zijn de tijden wel veranderd. Waar Peeters dertig jaar geleden nog zonder al te veel moeite wereldsterren als Tina Turner, The Cure, Sting en The Smiths over de vloer kreeg, ligt dat tegenwoordig wat moeilijker. En dus werd het concept van Studio Flagey aangepast aan de nieuwe zeden en gebruiken in de muziekwereld. Door resoluut te kiezen voor muzikaal talent van eigen bodem bijvoorbeeld. Acht weken lang komen zij twee per twee langs in het Flagey-gebouw om het daar met Peeters als curator over hun muzikale voorkeuren te hebben.

Vanavond krijgen Raymond van het Groenewoud en Tom Van Laere (Admiral Freebee) het woord. In de latere afleveringen komen onder andere Gianni Marzo (Marble Sounds), Adriaan Van den Hoof en Pieter-Paul Devos (Raketkanon) langs. Peeters: "Bij Canvas wilden ze graag namen opvoeren waarbij je het gevoel krijgt 'Tiens, die kende ik nog niet'. Maar in mijn geval was dat moeilijk. Er zijn maar weinig mensen in de Belgische muziekscene die ik niet ken."

Bovendien had Peeters zelf ook wat bekendere namen op zijn verlanglijstje staan. "Selah Sue bijvoorbeeld wou ik er absoluut bij. Eerst zag de redactie dat niet zitten. Maar toen ik hen vertelde dat de Dinky Toys een belangrijke invloed hadden op de muziek die Selah Sue vandaag maakt, wilden ze plots wel weten hoe dat precies zat." Ook de muzikale achtergrond van Leonie, Kapinga en Eva Gysel - die de vocals verzorgen bij respectievelijk Arsenal en Zita Swoon - levert een mooi verhaal op. "Alledrie zijn het pure soulzangeressen, maar als je naar hun muzikale voorbeelden vraagt, komen ze alle drie bij het betere countrywerk terechtkomen."

Guilty pleasures

Die muzikale invloeden zijn slechts een van de gespreksonderwerpen. In Studio Flagey heeft Peeters het met zijn gasten ook over hun guilty pleasures: platen en nummers met een wat schimmige reputatie die zij stiekem wel goed vinden. Peeters: "Bij mij is dat 'Sugar Me' van Lynsey De Paul. De plaat die mijn seksueel ontwaken inzette. Waar dat aan lag, weet ik nog steeds niet. Was het die tache de beauté boven haar lip? Of toch iets anders?" Ook de bands waar de praatgasten een grondige hekel aan hebben, passeren de revue. "Een rubriek die behoorlijk wat moed vergt", vertelt Peeters. "Het is niet makkelijk om als muzikant toe te geven dat je stenen kloten krijgt van een monument als Leonard Cohen of David Bowie."

In Studio Flagey wordt natuurlijk niet alleen gepraat. De gasten kiezen ook een aantal zeldzame muziekfragmenten uit. Peeters: "De Japanse spot waarin James Brown zelf zijn hit 'Sexmachine' tot een reclameboodschap voor soep verkracht bijvoorbeeld. Of dat ene optreden van Prince waarin hij erin slaagt om alle grooves uit 'Cream' uit zijn akoestische gitaar te wringen." Die fragmenten zijn zowel de sterkte als de grootste zwakte van het programma. "Als je die dingen op de kop kan tikken, weet je dat het top wordt", legt Peeters uit. "Maar veel van die fragmenten worden door de muziekmaatschappijen gewoon niet vrijgegeven. Het concert dat The Beatles in het Shea Stadium gaven bijvoorbeeld is niet meer uit te zenden. Zelfs als je er behoorlijk wat centen tegenaan gooit. Dat is toch ongelooflijk? Het idee dat een hele generatie mensen opgroeit zonder dat concert ooit gezien te hebben, vind ik heel vreemd."

Af en toe gebeurt wat onvermijdelijk is wanneer je drie muzikanten samenbrengt in een kleine ruimte en wordt er muziek gemaakt. "Omdat je sommige dingen gewoon beter kunt laten horen", vertelt Peeters. "Wanneer Gertjan Van Hellemont van Douglas Firs uit wil leggen dat er in het Kinderen voor Kinderen-nummer 'Kom je strakjes bij me spelen' een baslijn zit die op Bach is gebaseerd, lukt dat beter achter een piano dan achter een microfoon."

Studio Flagey - Van Bowie tot onder, vanavond om 21.10 uur op Canvas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden