Maandag 03/08/2020

De leeuw klauwt nog niet

Supermarktgroep Ahold Delhaize zag in ons land de verkoop achteruitgaan. Dat verlies wordt gecounterd door de stevige groei in Nederland en de VS. Analisten verwachten dan ook dat het model in ons land bijgeschaafd zal worden.

De Belgische consument lijkt niet meteen onder de indruk van de fusiegroep Ahold Delhaize. De cijfers van het vierde kwartaal van 2016, de eerste cijfers die de fusiegroep kan tonen sinds het huwelijk, laat voor ons land een achteruitgang zien van 0,9 procent. In fel contrast met die terugloop staat de groei in Nederland (+ 6,6 procent), de Verenigde Staten (+ 2 procent) en Oost en Zuid-Europa (+ 3,4 procent). Dat laatste kwam vooral doordat Ahold Delhaize meer winkels in Roemenië had dan een jaar geleden.

Online en VS groeien

In een mededeling van de supermarktgroep, die onder meer Delhaize, Albert Heijn en Bol.com onder dak heeft, klinkt tevredenheid over de bijna drie procent groei van de totale groep. Goed voor een kwartaalcijfer van 15,1 miljard euro.

Opvallend in de cijfers is een forse stijging in Nederland van de onlineverkoop. Met onlinemerken zoals bol.com en ah.nl krijgt Ahold Delhaize een steeds sterkere positie op het internet. Maar binnen het bedrijf als geheel stelt die 20 procent meer onlineverkoop nog altijd weinig voor. Onlineverkoop is nu goed voor 3,3 procent van de hele omzet. Zet die relatieve groei af tegen absolute cijfers en het wordt duidelijk waarom de ouderwetse winkelverkoop nog steeds belangrijker is.

Een andere opsteker is de Verenigde Staten, de grootste markt van het fusiebedrijf. Daar deed vooral Delhaize het goed met een groei van twee procent. De Amerikaanse winkels van Ahold zagen de verkopen een fractie dalen (- 0,2 procent).

De lagere verkoop van Delhaize in België komt vooral op rekening van de eigen winkels. De franchisenemers doen het beter, zegt Alan Vandenberghe, analist bij beurshuis KBC Securities. "De verschillen tussen de eigen winkels en de franchisewinkels dateert evenwel al van voor de fusie. Dus dat kan niet de reden zijn."

Toch nuanceert Vandenberghe de mindere verkoop in ons land, zeker omdat ons land maar voor zo'n acht procent meetelt in de ganse groep. "Het zwaartepunt ligt in de VS en daar zijn de cijfers verrassend goed, zeker gezien de zware concurrentie van bijvoorbeeld Walmart. Dan zie je dat de fusiegroep wel de vruchten plukt van het samensmelten." Ook analist Robert Jan Vos van ABN Amro spreekt van een 'uitstekende groei'.

Ingreep?

Of de Belgische tak dan niet moet vrezen voor een ingreep, als die als enige in de retailgroep de cijfers ziet achteruitgaan? Nee, concluderen de analisten van KBC Securities en ING. Zeggen dat dit nu een complete verassing was, is ook niet correct. Dat de omzet de laatste maanden van 2016 iets terugliep, was door de waarnemers al opgemerkt. De stevige concurrentie bij ons is daar niet vreemd aan. Daarbij zag men ook al dat de marges onder druk kwamen te staan.

Vandenberghe: "Dat het management zijn businessmodel wat zal bijsturen, lijkt me met deze cijfers logisch. Maar een bijkomende structurele ingreep zie ik niet gebeuren." Volgens de analisten kan Delhaize nog meer inzetten op een betere wisselwerking met het Nederlandse Albert Heijn. Vooral op het vlak van verse voeding en de afhaalmaaltijden (in het zogenaamde convenience segment) ziet Vandenberghe nog mogelijkheden. Ook de opfrissing van het verouderde winkelpatrimonium kan voor een opstoot zorgen.

Bij Delhaize zelf wordt de mindere verkoop uiteraard ook genuanceerd. Communicatieverantwoordelijke Roel Dekelver verwijst naar de slecht vallende kerstvakantie. Kerstmis viel op een zondag en pas de dag nadien begon de twee weken durende kerstvakantie. Daardoor kochten klanten volgens Delhaize minder producten voor de feesten. Dat die kerstvakantie in Nederland op hetzelfde moment viel en er de verkoop schijnbaar niet negatief beïnvloedde, maakt die uitleg minstens discutabel.

De beleggers lieten het zich allemaal welgevallen en stuurden het aandeel vlot hoger gedurende een lauwe beursdag.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234