Dinsdag 20/08/2019

De Laurens & Jan Show

Het laatste wat je Jan Segers en Laurens Verbeke kan verwijten is dat ze het niet goed aan boord weten te leggen. Of dat ze zichzelf niet zouden kunnen verkopen. Jan Segers arriveerde in het op een na grootste bureau (dat van directeur-generaal Peter Quaghebeur is nog wat groter) aan de Medialaan in juni 2005 en zit er nog altijd. Daarmee is hij niet alleen de langst zetelende programmadirecteur in Vlaanderen (bij VT4 zijn we het voorbije jaar de tel kwijtgeraakt) maar ook de langst zetelende bij vtm sinds Mike Verdrengh en Guido Depraetere in 1996 boos opstapten bij de zender die ze zelf groot gemaakt hadden.Maar Jan Segers kon het dan ook van bij zijn debuut bij vtm beter uitleggen dan zijn voorgangers. En dat ging nog beter toen ook Laurens Verbeke een jaar later de overstap van Woestijnvis naar vtm maakte, eerst als een soort creatieve goeroe maar niet veel later gewoon als collega-programmadirecteur naast Segers. Jan Segers en Laurens Verbeke hebben altijd tegen zowel hun bazen als tegen journalisten verteld dat hun job bij vtm en 2BE een werk van lange adem zou worden. Dat het in stappen zou verlopen. Beetje bij beetje zouden ze vtm opnieuw groot maken. Een slimme manier om zich in te dekken, telkens wanneer het nog niet goed genoeg was. Op die manier hebben ze de nodige ruimte voor zichzelf weten te creëren om niet meteen afgerekend te worden op kijkcijfers of financiële resultaten en wisten ze hun oversten (Christian Van Thillo van De Persgroep, Rik De Nolf van Roularta en directeur-generaal Peter Quaghebeur) te overtuigen hen meer tijd te geven dan hun vele voorgangers gekregen hebben.

Twee verkopers

Het goed kunnen uitleggen is iets wat beiden gemeen hebben. En dat komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Er loopt een opmerkelijke parallel door de carrières van beide heren. Na hun studies werden ze allebei vertegenwoordiger bij een multinational. Jan Segers ging aan de slag als verkoper van printers en kopieermachines bij Xerox, waar hij doorgedreven managementcursussen mocht volgen. Laurens Verbeke reed na een jaar aan de hogeschool RITS het land rond als vertegenwoordiger voor L’Oréal, producent van shampoos en verzorgende crèmes.“Wij vonden die move van Laurens een beetje vreemd”, vertelt Cathérine Vandoorne, die destijds samen met Laurens Verbeke in de KSA en in amateurtheatergezelschap Dichterbij zat, in hun geboortestad Izegem. Vandaag is Vandoorne een van de drie Madammen, het ochtendprogramma op Radio 2. “Laurens was een creatieve duizendpoot. Hij kwam altijd af met goede ideeën. Nu, hij zal dat wel goed gedaan hebben bij L’Oréal. Als hij voor mijn deur had gestaan, had ik ook al zijn producten gekocht (lacht).”Toen Jan Segers zijn job bij Xerox moe was, solliciteerde hij bij De Televisiefabriek, het productiehuis waarmee Paul Jambers zijn eigen human-interestdocumentaires produceerde. Segers begon als researcher maar werd al snel door Jambers himself onder zijn vleugels genomen. In geen tijd groeide hij door tot persoonlijke rechterhand van Jambers én creatief directeur van De Televisiefabriek. En toen Jambers zijn productiehuis verkocht aan Eyeworks bedong Segers een plaats in het topkader van het veel grotere en van oorsprong Nederlandse productiehuis, waar hij onder meer mee aan de wieg stond van De Pfaffs, jarenlang een succesnummer van vtm.Maar niet alleen door tv-programma’s die het goed deden viel het oog van de aandeelhouders van de VMMa, moedermaatschappij van vtm en 2BE, op Jan Segers, ook door zijn onderhandelingscapaciteiten. Segers was namelijk een van de architecten achter het volumecontract tussen vtm en Eyeworks, waardoor de zender verplicht is jaarlijks een bepaald aantal programma’s bij dat productiehuis te bestellen. Als je hem vijftien jaar eerder had verteld dat hij ooit programmadirecteur van Vlaanderens grootste commerciële zender zou worden, had Segers wellicht eens goed gelachen.In 1989 keek Jan Segers tijdens het Interfacultair Songfestival aan de KU Leuven naar de start van vtm. Volgens hem en zijn medestudenten markeerde die gebeurtenis het einde van de beschaving. Na zijn studies Germaanse filologie werkte de Limburger, afkomstig uit Bree, twee jaar bij Jetair. “Ik was hostess”, zei hij al grappend in Het Laatste Nieuws. Tegen ons vertelde hij dat hij in die periode aan de Spaanse en Turkse kusten vooral af te rekenen kreeg met Vlaamse toeristen die bij hem kwamen klagen dat ze vtm niet konden bekijken in hun hotel.De weg richting vtm verliep voor Laurens Verbeke op een andere manier, maar begon gelijklopend. Zoals Segers als researcher bij Jambers startte, zette Verbeke zijn eerste stappen in de media als researcher bij Man bijt hond. Daarvoor had hij de universitaire opleiding sociologie gevolgd, iets wat hij alsnog gedaan had na zijn twee jaar als verkoper bij L’Oréal. Net toen hij aan een doctoraatstudie zou beginnen, vroeg een aantal vrienden van hem die betrokken waren bij de opstart van Woestijnvis of hij niet eens met Wouter Vandenhaute, oprichter van dat productiehuis, zou gaan praten. Na een paar maanden als researcher bij Man bijt hond werd Verbeke eindredacteur van dat programma en al gauw werkte hij zich zodanig in the picture dat hij coördinator van verschillende programma’s werd, zoals Bal mondial en Napels zien. Maar toen Laurens Verbeke in juni 2006 als creatief brein naar vtm werd getransfereerd was de liefde van de Woestijnvisbazen voor hun vroegere toptalent al serieus bekoeld.

Vanuit de buik

Nee, we storen niet, zegt Paul Jambers wanneer we hem bellen. Of beter: dat hangt ervan af wat hij voor ons kan betekenen. Of we een paar vragen mogen stellen over Jan Segers, zijn voormalige wonderboy die Jambers destijds bij zijn productiehuis De Televisiefabriek tot creatief directeur promoveerde. “Oei, nee, daar wil ik niet aan meewerken”, antwoordt de man die met zijn documentaires reality-tv maakte toen dat woord nog niet bestond. Kan hij dan ook niet vertellen hoe hij zich Jan Segers herinnert, toen die destijds solliciteerde om researcher voor de programma’s van Jambers te mogen worden? “Neenee, het is niet aan mij om mijn mening over andere mensen te geven”, antwoordt hij. “Daar doe ik niet aan mee.”Vreemd. Toen Jan Segers in juni 2005 tot programmadirecteur van vtm benoemd werd, liet hij in interviews nooit na zijn oude leermeester te bewieroken. En gewoonlijk gebeurde andersom net hetzelfde. In een interview in deze mediabijlage van De Morgen zei Paul Jambers over zijn voormalige pupil: “Jan was een goede researcher. Hij heeft een paar topgetuigen aangebracht. Jan kon ook goed leiding geven. Hij deelde mijn visie als reportagemaker en had een kwaliteit als bezieler van mensen.”Dat interview werd gepubliceerd in juni 2007, ruim twee jaar geleden. Sinds die tijd is bij vtm voor Paul Jambers een en ander veranderd. En niet alleen voor hem. Jambers, Goedele Liekens, Walter Grootaers, Sergio, Rob Vanoudenhoven, Luk Alloo; allemaal oudgedienden van de zender voor wie vandaag geen plaats meer is. Dat had een compliment kunnen zijn voor Jan Segers en Laurens Verbeke. Je zou kunnen zeggen: ‘Straf dat ze komaf hebben durven maken met die oude krokodillen.’ Maar dat is de waarheid geweld aan doen.

Mislukte transfers

Een groot deel van die krokodillen, als ze dat al zouden zijn, hebben de programmadirecteurs zelf in huis gehaald. Het eerste wat Jan Segers deed toen hij programmadirecteur van vtm werd, was Rob Vanoudenhoven bij Woestijnvis wegplukken en hem een exclusiviteitscontract geven. In 2005 was dat de meest besproken mediatransfer van het jaar. Het tweede wat Segers deed was Luk Alloo, die toen zowel voor de VRT als voor VT4 bij voetbalprogramma’s werd ingeschakeld, een exclusiviteitscontract geven. Het derde wat hij deed, bij wijze van spreken, was Sergio een exclusiviteitscontract geven. Sergio kwam van bij de openbare omroep, waar het programma Fata morgana hem op het lijf geschreven leek. Bij vtm moest hij master of ceremony spelen in formats die in het buitenland waren aangekocht, zoals Just the Two of Us en Ranking the Stars.“Jan en Laurens voeren hun opdracht uit en misschien doen ze dat ook zeer goed”, zegt Walter Grootaers. “Maar hun visie is niet altijd de mijne. Ze runnen de boel als een echte commerciële zender waarop tv vanuit de buik niet meer kan. Ik vind het meer plastic. Alles moet nu binnen een strakke lijn en binnen geijkte formules zijn. Ik zag zondagavond K2 zoekt K3 en daarin werden opnieuw kandidaten uitgelachen. Dan denk ik: ‘Hoeft dat nu echt nog altijd?’”Al die exclusiviteitscontracten waren dure deals die uiteindelijk zo goed als niets hebben opgebracht. In het voetbal heet zoiets een mislukte transfer. En dan hebben we het nog niet gehad over Koen Wauters, niet alleen frontman van Clouseau maar ook zowat de Bart Peeters van de Medialaan, elk seizoen goed om weer eens een nieuw programma in goede banen te leiden. Wilden andere vedetten die hun eigen programmavoorstellen voortdurend in de prullenmand gekieperd zien niet opdraven in formats die hen werden opgedrongen, dan zei Wauters zelden neen. Zelfs niet tegen Moeders en dochters. Dit seizoen heeft Koen Wauters niet eens een programma. Hij zit op de bank.Moeders en dochters is een van die programma’s waarvan verteld wordt dat ze het idee waren van Laurens Verbeke en die op het vlak van kijkcijfers geweldig flopten. Directeur-generaal Peter Quaghebeur zei over Moeders en dochters begin dit jaar in deze krant: “Dat programma had er moeten staan, maar onder andere op het vlak van de casting zijn er fouten gemaakt.” Nog zo’n programma is De Andy Show, de talkshow van Adriaan Van den Hoof op 2BE, de zusterzender van vtm waarvan de herlancering tot dusver weinig heeft opgeleverd. De Andy Show werd niet alleen op het slechtst denkbare uur (zondagavond laat) uitgezonden, hij was volgens zowat alle recensenten nog lang niet klaar toen hij op antenne ging. En niet alleen volgens de recensenten, zo bleek: ook de kijker bleef er niet voor wakker.In dezelfde categorie hoort De zwarte doos thuis, het magazine dat in de zomer van 2008 voor het eerst werd uitgezonden en waarmee bewezen zou worden waarom Verbeke in huis was gehaald: het geheime recept van de programma’s van Woestijnvis aan de Medialaan introduceren. Het voorbije jaar werd onder supervisie van Verbeke hard getimmerd aan een nieuw zomermagazine, dat in primetime zou worden uitgezonden. De proefopnames waren echter nooit goed genoeg. In laatste instantie werd beslist om het programma niet uit te zenden en toch maar nog eens een seizoen van De zwarte doos uit te zenden, bij gebrek aan beter. Daarin stopte men de rubriek ‘Wij Van België’, wat eigenlijk een volledig programma was van Walter Baele, dat al langer ergens in een schuif lag. Uiteindelijk werd dat in zeven haasten nog volledig uitgezonden, toen het als rubriek en in verknipte versie bleek aan te slaan.Dat zomermagazine dat nooit de zomer haalde zou gemaakt worden door een nieuw intern productiehuis dat door Segers en Verbeke werd opgericht. Voor dat productiehuis werd een kantoor gehuurd aan de andere kant van de Medialaan. De mensen die er zaten zouden ook De Andy Show produceren. Het productiehuisje is ondertussen alweer afgevoerd en de werknemers zijn aan de deur gezet. Net als Goedele Liekens. Hoewel, de voormalige leading lady van vtm werd niet echt ontslagen, haar contract was ten einde gelopen. Met Jan Segers had ze een nieuw contract onderhandeld. Beide partijen waren het eens over de invulling daarvan. Tot Laurens Verbeke aan de Medialaan arriveerde. Van hem mocht Liekens gerust op zoek naar een nieuwe werkgever.

De comeback

Koen Wauters die geen programma op vtm presenteert, dat is als de Spaanse nationale ploeg die naar het Europees kampioenschap voetbal trekt zonder Realspits Raul. Precies datgene wat de toenmalige Spaanse bondscoach Luis Aragonés een jaar geleden deed. En ondanks al die kritiek werd zijn ploeg Europees kampioen. Daarmee willen we duidelijk maken dat Segers en Verbeke lang niet zo’n slecht parcours gereden hebben als we tot dusver lieten uitschijnen. Wel integendeel.Ze hebben dan wel genoeg tijd gevraagd en gekregen, zoals beloofd zijn ze er stap voor stap wél in geslaagd om vtm opnieuw op de kaart te zetten. Dat viel voor het eerst echt op tijdens het voorjaar van vorig seizoen. Tussen maart en juni van 2008 scoorden ze met twee programma’s meer dan een miljoen kijkers: Sara en Mijn restaurant. Nu, de veelgeprezen telenovelle was al besteld door Jan Verheyen en Bert Geenen, de voorgangers van de huidige programmadirecteurs. De grootste verdienste van Segers en Verbeke is dat ze Sara durfden uitzenden in het slot voor Het nieuws, tegenover Blokken, waar vtm al van alles geprobeerd had maar niets gelukt was. Louislouise deed het vorig najaar wat minder dan Sara, maar nog altijd lang niet slecht. En de tweede reeks van Mijn restaurant was zo mogelijk nog beter dan het eerste seizoen. En ook nu is vtm opnieuw aan een sterk najaar begonnen. Boer zoekt vrouw was maandagavond nog altijd het best scorende programma van de week. Net gevolgd door Code 37, een ronduit schitterende fictiereeks waarmee Segers en Verbeke opnieuw hun lef lieten zien.In de jaren voor Segers en Verbeke gebeurde het vaak dat vtm met geen vergrootglas te bespeuren was in de top tien van de kijkcijfers van een hele week. Die situatie is de voorbije twee jaar volledig rechtgezet. In april van het bewuste seizoen met Sara, Wie wordt de man van Phaedra? en Mijn restaurant was vtm zelfs opnieuw marktleider, en dat was voor het eerst in zes jaar. Maar eveneens niet onbelangrijk was dat het medialandschap ondertussen grondig was veranderd.Bij de openbare omroep waren Tony Mary, Aimé Van Hecke en Bettina Geysen ondertussen ontslagen of opgestapt. Onder hun bewind werd Eén zodanig groot dat vtm steeds meer leek op een Trabantje dat het probeerde op te nemen tegen een Mercedes McLaren. Aan de Reyerslaan zijn ze ondertussen verlost van hun kijkcijfersyndroom. Jean Philip De Tender, netmanager van Eén, zet lovenswaardige programma’s als Voorbij de grens en Een simpel plan in primetime omdat hij vindt dat een openbare omroep dat aan zichzelf verplicht is, zonder dat hij wakker ligt van de kijkcijfers die dat soort programma’s halen. En door de komst van Telenet en BelgacomTV, de nieuwe grootmachten in de tv-sector, hebben ze aan de Medialaan de weg naar de Reyerslaan gevonden, en vice versa. Als vtm een goed voorjaar heeft gekend, dan komt dat omdat Jan Segers en Laurens Verbeke intelligent geprogrammeerd hebben, maar ook omdat Eén zijn kijkcijferkanonnen Van vlees en bloed en De slimste mens niet had opgespaard maar middenin de winter had uitgezonden, op een moment dat vtm even het gaspedaal loste omdat adverteerders dan met minder geld over de brug komen.

Wow-effect

Veel meer nog dan hun kijkcijfersuccessen ligt de grootste verdienste van Segers en Verbeke in het imago dat ze rond hun zender gecreëerd hebben. Tot voor kort leek vtm op een pretpark waar je sinds je kindertijd niet meer geweest was: het wow-effect is verdwenen, de attracties geven je niet meer dezelfde kick en alles heeft dringend een nieuwe laag verf nodig. Alle voorgangers van het huidige duo hebben geprobeerd om die laag verf aan te brengen, maar niemand is daarin geslaagd. Segers en Verbeke wel, en dat hebben ze gedaan door het geweer van schouder te veranderen.Vtm moest niet langer de gezellige familiezender zijn, waarbij oma en kleinkind samen naar Het rad van fortuin zaten te kijken (in de praktijk bleek meestal alleen oma nog geïnteresseerd). Aanvankelijk had Jan Segers ook nog die ambitie, maar samen met Laurens Verbeke koos hij er resoluut voor om opnieuw populair te worden bij de jongere kijkers: de leeftijdsgroep tussen 18 en 54. Omdat adverteerders alleen daarin nog geïnteresseerd zouden zijn. Daarom dat ze meer belang hechten aan hoeveel marktaandeel hun programma’s in die doelgroep hebben gehaald dan aan het absolute aantal kijkers. De curve van die marktaandelen vertoont de voorbije drie jaar wel een opvallende stijging.Ter illustratie: met 850.000 kijkers lokte de nieuwe fictiereeks Code 37 niet hetzelfde aantal absolute kijkers als Van vlees en bloed vorige winter op Eén, maar met een marktaandeel van 43 procent in de doelgroep tussen 18 en 44 moet de politieserie niet onderdoen voor de fictiereeks over beenhouwersfamilie Vangenechten. Tal van twintigers en dertigers hebben de voorbije week drie dagen na elkaar (voor Code 37, De beste hobbykok van Vlaanderen en So You Think You Can Dance) op vtm afgestemd, en geen enkele van hen die zich daarvoor nog schaamt.

De mening van Mike

“Ik geef Jan en Laurens 8,5 op 10”, zegt hun legendarische voorganger Mike Verdrengh. “Het negatieve dat rond vtm hing hebben ze eraf gevijld. Mijn benadering van tv maken was anders, maar de tijden zijn ook veranderd. Hun omgeving is veel concurrentiëler geworden. Ze moeten rekening houden met de mogelijkheden van digitale televisie en internet. Als je dan het totale plaatje bekijkt, vind ik dat ze het goed gedaan hebben.”Diezelfde mening is ook Philippe Bonamie toegedaan. Bonamie is sinds begin deze week gedelegeerd bestuurder van faciliteiten- en studiobedrijf Videohouse, maar leidde daarvoor Studio A, het productiehuis dat door de VMMa is opgekocht en dat onder andere Wittekerke, Familie en Zone Stad maakt. “Jan en Laurens zijn afgestapt van het TV1-syndroom”, vertelt hij. “Ze hebben een mature commerciële zender met een eigen gezicht uitgebouwd en dat was alles behalve evident. Zo hebben ze komaf gemaakt met een aantal conservatieve krachten. Je moet het maar durven om Wittekerke af te voeren. Dat lokt meteen tal van reacties uit, want de fans van het eerste uur roepen luid, maar diegenen die tevreden zijn zeggen niets.”Durf. Lef. Dat zijn de woorden die vaak terugkomen als je praat met mensen die met Jan Segers en Laurens Verbeke hebben samengewerkt en hun parcours nauw in de gaten houden. “Ze hadden het lef om een telenovelle in het slot vlak voor Het nieuws uit te zenden”, zegt Thierry Tacheny, die een consultancyopdracht voor de VMMa heeft uitgevoerd toen Jan Segers alleen programmadirecteur was maar die vandaag als gedelegeerd bestuurder van VT4 en Vijftv in principe zijn grootste vijand is geworden. “Kijk naar vtm vijf jaar geleden en vandaag en je ziet meteen wat Jan Segers gepresteerd heeft. Het imago van de zender is stukken beter. Er waait een nieuwe spirit door. Omdat Jan een van de principes hanteert die ik ook hanteer: fuck the rules! Je moet durven grenzen openbreken en Jan durft dat, ook omdat hij goed kan luisteren en een goede neus heeft voor wat gaat werken. Hij pikte een aantal van de ingrediënten waarmee VT4 groter en hipper geworden is en integreerde die in vtm. Misschien doet hij dat vandaag zelfs iets teveel...”Tacheny lacht als hij praat over de man voor wie hij een enorme bewondering koestert: “Het is een crazy horse. Ik denk dat het topmanagement van VMMa hem soms moet afremmen. Maar hij is hij er wel in geslaagd een tv-zender een nieuwe richting te laten uitvaren, een werk van zeer lange adem.” Even lovend is Philippe Bonamie: “Ze ademen tv. Ze staan ermee op en gaan ermee slapen.”

Verbeke & Segers: toppers en floppers

Mijn restaurantDe zwarte doosCode 37Moeders en dochtersSaraHit the Road

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden