AchtergrondZo zit dat
De langste lijnvluchten: zo zit dat
Qantas wil Singapore Airlines naar de kroon steken. Vanaf 2025 verkoopt het bedrijf vluchten van Sydney naar Londen, een afstand van 17.750 kilometer. Het huidige record voor een lijndienst is 15.350 kilometer, van Singapore naar New York. Wij vroegen ons af: hoe lang moet je dan wel niet in het vliegtuig zitten, en welke extreem lange (en korte) lijndiensten zijn er nog meer?
De eerste lijnvlucht
De Saint Petersburg-Tampa Airboat Line was ’s werelds eerste maatschappij die lijndiensten aanbood. Op 1 januari 1914 vond de eerste vlucht plaats. De luchtvaartmaatschappij vloog passagiers met een vliegboot van Saint Petersburg in Florida naar Tampa, een afstand van zo’n 37 kilometer.
Een greep uit de langste lijnvluchten
Qantas wil tegen het einde van 2025 ’s werelds eerste commerciële non-stopvluchten van Sydney naar Londen en New York aanbieden. Een non-stopvlucht van Sydney naar Londen zal iets minder dan 20 uur duren. Dat is tot 4 uur sneller dan nu nog met een tussenlanding.
In oktober 2019 voerde Qantas met succes een testvlucht uit tussen New York en Sydney met een Boeing 787-9 Dreamliner. De 16.200 kilometer tussen beide steden werd overbrugd in een tijd van 19 uur en 16 minuten. Tussen Londen en Sydney, 17.750 kilometer, vloog de maatschappij in 19 uur en 19 minuten.
‘s Werelds kortste lijnvlucht
De route van Westray naar Papa Westray is de kortste lijnvlucht ter wereld. Vluchten op de route zijn gepland voor anderhalve minuut en de werkelijke vliegtijd is dichter bij een minuut. Het record voor de snelste vlucht is 53 seconden.