Woensdag 28/10/2020

Wat ging er mis?

De landing van dit Russische gevechtsvliegtuig had heel anders kunnen aflopen

Beeld rv

Aan een snelheid van 300 kilometer per uur is de foutenmarge bij de landing van een gevechtsvliegtuig bijzonder klein. Deze piloot crashte bijna met zijn snelle geavanceerde vliegtuig omdat hij een aantal basisfouten maakte. Wat ging er mis?

Een video uit 2014, die pas deze week viraal ging, toont hoe een Sukhoi Su-35 van de Russische luchtmacht, een landing maakt tijdens een vliegshow in Komsomolsk aan de Amoer, in het Russische Verre Oosten.

De harde landing na een bocht naar rechts doet het toestel terugkaatsen op de landingsbaan. Op een gegeven moment gaat de linkervleugel gevaarlijk dicht boven de grond hangen en tikt hij zelfs even de grond aan.

Weinig tijd

De Russische Su-35-jet is een groot, maar zeer wendbaar toestel en meteen een van de meest geavanceerde toestellen van de Russische luchtmacht, weet de BBC. Die vroeg Graham Flack, een voormalige piloot en instructeur voor de Britse luchtmacht om duiding.

De piloot is door het oog van de naald gekropen, bevestigt Flack. En dat allemaal door beginnersfouten. "Ik denk niet dat er snelle correcties zijn gebeurd om de situatie weer recht te trekken. Hij of zij had gewoon het geluk dat het vliegtuig op deze manier stuiterde. Misschien heeft de boordcomputer overuren gedraaid om de situatie te corrigeren."

De problemen zijn begonnen omdat het vliegtuig veel te dicht bij de landingsbaan was toen het zijn daling begon. "Idealiter stellen piloten zich 90 meter boven de grond gelijk met de landingsbaan. De piloot zat daar ver onder", zegt de instructeur. "De piloot had dan nog maar heel weinig tijd om te beseffen dat zijn daalsnelheid te hoog lag."

Wanneer het vliegtuig uiteindelijk de landingsbaan raakte, ging de daling zo snel dat er te weinig ruimte was om de overtrek van de linkervleugel nog een halt toe te roepen. En dan is er nog maar weinig dat een piloot of computer kan doen.

Dat dit niet slechter is afgelopen, komt waarschijnlijk door de robuuste linkervleugel van de geavanceerde jet, waarin normaal wapens en sensoren zitten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234