Zondag 07/03/2021

Review

De laatste ereronde voor De Nieuwe Snaar op Nekka 2014

De Nieuwe Snaar nam afscheid met een avond vol verrassende acts en gasten Beeld BELGA
De Nieuwe Snaar nam afscheid met een avond vol verrassende acts en gastenBeeld BELGA

Het zal pikken vandaag, voor de vier heren van De Nieuwe Snaar. Gisteren namen ze in het Antwerpse Sportpaleis hun ultieme, allerlaatste applaus in ontvangst tijdens een historische, barokke editie van de Nekkanacht (***1/2). Daarin werden vooral de acrobatische talenten van één van Vlaanderens meest unieke muzikale humoracts in de verf gezet. Of liever: in de mortel.

Het was tot in den treure aangekondigd: na Nekka is het écht gedaan. Wie wilde zien hoe De Nieuwe Snaar (DNS) er een allerlaatste spreekwoordelijke 'lap' op gaf, had dus geen excuus. Het Sportpaleis zat dan ook afgeladen vol voor het afscheidsfeestje van de broers Kris en Jan De Smet, Geert Vermeulen en Walter Poppeliers.

Vorig jaar kreeg 'Koñec', de laatste zaalshow van DNS, van deze krant een matige **1/2 toebedeeld, omwille van de nauwelijks verholen verveling en de routineuze manier van spelen. Hoewel de show gisterenavond op het Nekka-podium veel 'Koñec'-elementen bevatte, was van verveling geen sprake, noch bij het publiek, noch bij DNS of één van de 200 (!) andere uitvoerders. Voor deze drie uur durende show had het kwartet de vernislaag van vermoeidheid van zich afgeschrobd en trakteerde de groep zijn fans in hoog tempo op een bloemlezing uit 32 jaar DNS. Naar onze smaak woog het circuselement daarin te zwaar door, ten nadele van de muziek. Maar dat de Snaren alle registers opentrokken en nog één keer hun grenzen opzochten, staat als een paal boven water.

Bij hun reis door decennia eigen repertoire kregen Jan De Smet en zijn kornuiten assistentie van een eindeloze rij jonge podiumveulens en oude(re) rotten in het vak. Met Urbanus ("Dames, laat uw tieten klapperen") in het voorprogramma en Jan "Dat is geen kattenpis" Becaus als gelegenheidspresentator passeerden al meteen twee zwaargewichten de revue, hoewel beiden in stijl niet meer verschillend konden zijn. De toon was gezet voor een avond vol verrassende acts en gasten, waarvan we de meest opvallende op een rijtje zetten.

Muzikale intro DNS
Na Urbanus deed DNS zijn intrede met een heerlijk stukje instrumentale muziek, dat hier en daar bijna klassiek aandeed en de hobo van Kris prachtig liet zingen. DNS toonde al meteen zijn muzikale sterkte, met de houtblaasinstrumenten van de jongste De Smet vooral in de eerste helft van de show in een mooie bijrol. Na de pauze hadden de hobo, Engelse hoorn, saxofoon en aanverwanten best wat meer mogen doorklinken. Sowieso lag de nadruk in het tweede deel nog meer op de acrobatische capriolen en minder op de muziek.

't Schoon Vertier
De Gentse cabaretband 't Schoon Vertier werd ingehuurd voor een hoger revuegehalte, een geslaagde ingreep voor een grote zaal als het Sportpaleis. Knap hoe de meisjes hun dansniveau de hele avond lang wisten te vol te houden. Ontelbare andere dansgroepen en koren met jongeren en kinderen klommen het podium op, de ene al beter dan de andere, maar aan enthousiasme ontbrak het niet.

Hans Mortelmans
Het kwaliteitsniveau van een groep is af te meten aan de gasten die hij uitnodigt. DNS koos voor de Antwerpse, akoestische singer-songwriter Hans Mortelmans en groep, een plezier om naar te luisteren. Vooral 'Banjo Rheingolte' deed erg aan de DNS-helden Wannes Van de Velde en Django Reinhardt denken, maar toch anders. Ook hier speelde een prima houtblazer, een klarinettist deze keer, een belangrijke rol.

Stunt cementmolen
Geert Vermeulen sleepte als aankondiging voor Mortelmans de cementmolen uit Koñec het podium op, waar hij later gewoon integraal inkroop, in ronddraaide en trucjes in uithaalde. Die man blijft van elastiek.

'Postbode'
Het nummer 'Postbode' kreeg een klassiek kleedje, gebracht door acteur Stefaan De Gandt en de twee dochters van Kris De Smet. Voor de begeleiding tekende het barokorkest Hildebrandt Consort. Gewaagde keuze voor een evenement als Nekka.

'King'
DNS heeft een aantal onverslaanbare nummers gemaakt. 'King', een eerbetoon aan Elvis, is daar één van. Sterke versie ook, we zullen de goede stem van Jan De Smet missen. Ook 'Redden dat', 'In de hemel is geen Dylan' en bisnummer 'Fotografie' blijven toppers.

Erepenning
Vlaams minister-president Kris Peeters verraste de vier DNS-leden door in hoogsteigen persoon het podium op te stappen. Niet om campagne te voeren, zo luidde het, wel om de groep een Vlaamse erepenning voor culturele verdienste op te spelden.

Wim op de fiets
Acteur Wim Opbrouck fietste een ereronde in het Sportpaleis met de jonge renners van de Balense Bicycle Club en was daarna zijn enthousiaste zelf in 'Bijna Nabij'.

Gili
De goochelacts van Gili behoorden tot de mindere van de avond. Ouderwetse goochellol, maar wel gepast voor een wervelend circusafscheid.

Geert in de touwen
Het tweede deel werd gekenmerkt door luchtacrobates in doeken, een lange clownsact van Circus Ronaldo en nog meer circusacts. Tot slot gaat ook Geert Vermeulen op de tonen van 'Je t'aime, moi non plus' een geslaagde confrontatie aan met het doek. "Allez Vermeulen, voor de laatste keer", "Allez, stomme vod", sprak hij zichzelf en het doek toe.

Thijs Maas en Nele Paelinck
Jong talent na de pauze was er in de personen van Thijs Maas, de Nederlandse winnaar van de Nekka-wedstrijd 2014, en violiste/zangeres Nele Paelinck. De laatste kennen we, de eerste nog niet. Maas maakte indruk, met een goed bezet jazztrio en en een sterk eigen nummer over hoe DNS zich zal voelen, zo zonder het applaus en aandacht.

Na een laatste heuse ereronde tijdens 'Fotografie' daalde opeens de stilte over het publiek en ook over het kwartet uit Duffel, de nu zelf de helden zijn van zoveel zangers en muzikanten uit onze contreien en daarbuiten.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234