Dinsdag 15/06/2021

'De laatste doet het licht aan'

Fader zal beginnen, Mumbai Science afsluiten. Tussen die twee door zullen 35.000 mensen vanavond in Flanders Expo dansen op I Love Techno. Mensen? 'Gelovigen' is juister. Want: 'Dit is de hoogmis in dit genre', zegt Wiebe Loccufier van The Subs.

Elf jaar geleden in De Morgen: "Techno is zeker niet dood", zegt Anton Price tot de reporter, die Derrick May een definitie van techno laat geven: "The music is just like Detroit: a complete mistake. It's like George Clinton and Kraftwerk stuck in an elevator." Die vindt Peter Decuypere wel goed, al zegt hij: "Voeg er vandaag ook maar Suicide aan toe. Hun geluid bij Clinton en Kraftwerk, dat is techno."

Decuypere mag dat zeggen. Hij was het die in 1995 het idee had om I Love Techno te organiseren. "Omdat het me stoorde dat techno gezien werd als blieps voor drugsverslaafden", zegt Decuypere, die op dat moment al een club in het Kortrijkse had. Eén probleem: vanwege dat negatieve imago van de muziek was elders een techno-event organiseren niet evident. "Oost-Vlaanderen was, ook met de Brielpoort, het epicentrum van de rockmuziek. In de Vooruit traden Lenny Kravitz, Smashing Pumpkins en Jane's Addiction op. Echte rock dus."

De oplossing lag bij Herman Schueremans, Decuypere gaf hem een cassette (een cassette, we spreken van dié tijd) met daarop muziek van Laurent Garnier en Derrick May. "En hij zag het zitten." Op de eerste affiche van I Love Techno staat in een hoekje het logo van On the Rox, Schueremans' bedrijf dat toen Torhout-Werchter organiseerde. "Voor de credibiliteit hadden we Herman nodig. Maar ik moet zeggen: Gent zelf was een zegen. Ik herinner me een van de eerste vergaderingen met toenmalig burgemeester Frank Beke. Op andere plaatsen moest ik altijd in het defensief voor mijn muziek. Maar Beke zei: 'I Love Techno zal een meerwaarde zijn voor Gent. We moeten dat hier houden'."

Historische dag

Nog op die affiche: top of the bill Richie Hawtin, Jeff Mills en Pierre Trish. En kleinste naam: Daft Punk. "Maar die hebben I Love Techno gemaakt. Toen ik heb hen bezig zag, dacht ik: that's it, als zij het niet maken, stop ik mijn energie in iets anders. Die gasten hadden we voor 500 Franse frank (75 euro, RVP)." 10 november 1995 was dat, "een historische dag", zegt Decuypere, "er waren 673 mensen."

Daft Punk is nu "een droom", zegt Roel Vergauwen van organisator Live Nation, aan wie Peter Decuypere zo'n tien jaar geleden zijn I Love Techno verkocht. "Ik zou die heel graag nog eens op onze affiche hebben. Maar ze toeren amper en ze zijn ook zeer groot geworden." Nochtans is I Love Techno dat ook. Na die eerste editie ontplofte het: van 1200 naar 3200 mensen ("we namen de hele Vooruit in", zegt Decuypere), zo verhuisden ze al snel naar Flanders Expo. Nu zaterdag worden daar 35.000 mensen verwacht. Verspreid over zes zalen, rooms, in zes kleuren. Op de affiche mensen als Paul Kalkbrenner, Carl Craig 69, The Subs, Cassius, Katy B en kijk, Laurent Garnier. "Dave Clark is allicht onze trouwste gast, maar Laurent Garnier toch ook", zegt Vergauwen. "Een legende. Als je wilt vergelijken met een figuur die in de rockwereld dezelfde betekenis heeft, moet je in de richting van Jimi Hendrix gaan. Hij is een pionier en een sleutelfiguur in het genre."

Decuypere: "Voor een bepaalde editie wilden we Laurent Garnier boeken, maar diezelfde avond moest hij in Parijs zijn voor de uitreiking van een 'Victoire de la Musique'. We dachten hem per helikopter naar Gent over te brengen, maar dat mocht niet in Parijs. Dus stuurden we een rijkswachtescorte naar de grens bij Rekem, bezorgden we hen het type auto en de nummerplaat van Garnier, en die hebben hem aan 180 kilometer per uur naar Gent geleid. Hij wist niet wat hem overkwam. Om kwart voor 3 stond hij aan Flanders Expo, die poort ging open, het licht scheen eruit zoals in Close Encounters of the Third Kind en om 3 uur stond hij op het podium."

Dat kan gelukkig allemaal op I Love Techno. "Als Lady Gaga naar het Sportpaleis komt, zit het verkeer tot de Liefkenshoektunnel vast met haar vrachtwagens", zegt Decuypere. "Hier vragen ze twee aansluitingen voor hun computer, eentje voor de mengtafel en zeggen dan: Ik ga moeilijk doen, maar mag ik er ook nog eentje voor mijn micro?" Roel Vergauwen glimlacht: "Het klopt dat het eenvoudiger is, maar als The Prodigy of Kraftwerk komen, zit je toch ook al in de buurt van Pukkelpop-normen. Vandaag huren we de Holiday Inn voor 90 procent af."

Ook dat was ooit anders. Samen met de I Love Techno-artiesten en entourage, sliepen ook gewone gasten in het hotel. "Om 10 uur werden we dan getrakteerd op een live muzakversie van 'Let it Be", glimlacht Decuypere. "Eén keer gebeurde het dat alle platenbakken van Cassius aan de hotelbalie gestolen werden. Een ramp natuurlijk voor een groep met een dj-set. Op de videobeelden zagen we de daders wel, maar compleet onherkenbaar. Twee maanden later was ik aan het werk in mijn Fill Colllins Club in Antwerpen toen er een gast doodleuk kwam zeggen dat hij die platenbakken had. "Goeie muziek, zei hij doodleuk. 'Gisteravond nog een feestje mee gegeven.' Ik wist niet wat ik hoorde. Maar hij had hij ze niet meer nodig, dus gaf hij ze terug en ik kon ze weer aan Cassius bezorgen. Allemaal, er was geen plaatje uit. Je kan geloven hoe blij die waren."

Het is een anekdote die vandaag grappig is en misschien ook onmogelijk. Want u kent dat, voor de publieke opinie is I Love Techno één groot drugsfestijn. "Ik heb de indruk dat op dit soort evenementen meer drugs gebruikt wordt dan op andere", zegt de Gentse burgemeester Daniël Termont. "Al kan ik dat niet bewijzen, het is een gevoel. Dus doen we veel preventie. En ga ik zelf een aantal ouders en drugpreventiewerkers een toertje achter de schermen geven om te tonen wat we doen. Want ik mag dan zelf geen techno-cd in mijn auto opzetten, we staan hier helemaal achter en we willen dit graag in Gent houden. We zijn door de Unesco uitgeroepen tot 'Creative City of Music' en Gent is daar trots op." Maar dat drugsimago zit Roel Vergauwen toch niet goed. "Het is een groot misverstand. Wij trekken ook volk dat naar Werchter en Pukkelpop afzakt. Drugs- en drankmisbruik zijn echt tot een minimum beperkt."

Zuurstoftekort

De Gentse politie zet, om de 35.000 mensen die van overal komen ("van Australië tot Brazilië") in goeie banen te leiden, makkelijk 140 mensen in. "Je kan dat vergelijken met wat we doen bij een betoging tussen links en rechts", zegt Ronny Bonte van de Gentse politie. "Dat is een grote inzet, ja. En ook op voorhand doen we dat. De voorbije weken hielden we voortdurend sociale media zoals Twitter en Facebook in de gaten. Dat doen we trouwens altijd. Op wat in Antwerpen gebeurde (de rellen tussen Turken en Koerden, RVP) hadden we in Gent kunnen anticiperen, omdat wij al wisten dat er op dat moment in Turkije problemen waren. De avond zelf houden we ook voortdurend de temperatuur in de gaten, letterlijk dan. Wordt het te warm, dan riskeer je zuurstoftekort en dan schieten we in actie."

Je zou het bijna vergeten: vanaf 19 uur vanavond begint het in de Green Room met Fader. Zo'n 40 groepen volgen. Zoals The Subs, om 3 uur in de ochtend beginnen die in de Yellow Room aan hun liveset. Twee jaar geleden stonden ze er ook al. "Dat was ook mijn eigen eerste keer daar", zegt Wiebe 'Tonic' Loccufier van The Subs. "En we speelden al een tijd, maar door I Love Techno haalden we voor het eerst het tv-journaal met een interviewtje." Het zegt alles over de schaal van het evenement: "Dit is de hoogmis voor ons genre. We speelden al op Werchter, wat natuurlijk ook geweldig is, maar hier komen de mensen speciaal voor dit soort muziek. Het loopt bovendien vol bookers, ook daarom is het belangrijk. Onze toer in Australië, dankten we aan I Love Techno."

Is 3 uur een goed moment? "Bwah, het is wat laat, maar je moet er gewoon voor zorgen dat je dan je piek van de dag hebt. Voordien loop je wat rond, maar je zit wel voortdurend met dat optreden in je hoofd." Nadien zal bijna ochtend zijn. Om 5.30 uur worden de zalen een voor een gesloten, een uur later zijn de allerlaatste feestvierders buiten. Ook hierin onderscheidt dit evenement zich: de laatste doet het licht aan. En dan kunnen ook The Subs slapen. Of ontbijten? Loccufier: "Op onze rider staat altijd een wegwerpfototoestelletje. (lacht) Misschien moeten we er dit keer nog een croissant op zetten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234