Woensdag 23/09/2020

De kroonprins van de country

U herinnert zich nog de bluegrasshype van vorig jaar? Wel, morgen zou Daniel Romano's 'mosey' weleens de nieuwe countrysmaakmaker kunnen zijn. Te beluisteren op Best Kept Secret festival.

Het hedendaagse muzieklandschap wordt getekend door hiphop, hiphop en hiphop. Kanye is god, Beyoncé de populairste vrouw op aarde en zelfs de gemiddelde indie-band, eerst rockgeoriënteerd, flirt met het genre. Maar dan is er opeens Daniel Romano. Deze dertiger uit Ontario, Canada zweert bij hoge laarzen en traditionele countrymuziek.

Vorig jaar verraste Romano op het SXSW-festival met zijn intieme en brutaal eerlijke song 'The One That Got Away'. Dat nummer verschijnt in juli op zijn vierde plaat: If I've Only One Time Askin'. Net zoals zijn drie vorige platen bulkt deze van de songs over gebroken harten en prijkt Romano op de albumhoes als een cowboy uit de jaren zeventig.

Oubollig? Tot voor kort heerste er in België een bluegrassrevival. Daarbij heeft Daniel Romano de laatste twee maanden Europa afgereisd met een tussenstop in zaal De Zwerver in Oostende, maar vooral heel wat shows in Nederland en Scandinavië. Klap op de vuurpijl: het Nederlandse Best Kept Secret komend weekend, waar iedere hotshot van het moment staat ingepland: A$ap Rocky, Earl Sweatshirt, Chet Faker, Royal Blood, Alt-J, The Libertines, noem maar op. "In Nederland houdt men echt van country", vertelt een rokende Daniel Romano. "In Scandinavië nog meer, wat best opvallend is."

Want Scandinavië associeer je met donkere elektropop?

Daniel Romano: "Of met zware metalheads die kerken in de hens zetten. Ik merkte ook laatst tijdens een countryfestival in Texas dat het vooral de overgevlogen Scandinaviërs waren die het meeste lawaai maakten tijdens mijn concert. Het is alleszins duidelijk dat de VS op dit moment geen behoefte heeft aan traditionele songwriting."

Je bent dertig jaar oud. Normaal zou jij country ook oubollig moeten vinden.

"Ik vind dat het genre nog steeds de beste songstructuren aanbrengt. Dat is de voornaamste reden waarom ik ermee ben begonnen. Vooral de second generation van country boeit me, van de jaren zestig en zeventig. In die periode heeft men geëxperimenteerd met de arrangementen. Denk aan de plaat Roots van The Everly Brothers. Dat is de meest geavanceerde, psychedelische countryplaat ooit gemaakt."

Wel heb je je muziek een hedendaagse naam gegeven: 'mosey'. Het is een zelf uitgevonden term om toch maar niet het woord country in de mond te moeten nemen.

"In de VS catalogeert men zelfs Taylor Swift onder country, terwijl het dat helemaal niet is. En als je de average Joe vertelt dat je country speelt, denkt men meteen aan van die patserige rock-'n-roll-achtige country. Ik wil de verwarring voor zijn."

Vanwaar komt dat woord eigenlijk?

"Het slaat nergens op. Ik wilde gewoon de sfeer van mijn muziek vatten en viel erop. Het klinkt toch als een cowboy die traag door de straat struint, niet?"

Maar je bent een Canadees. Country is toch erg USA?

"Canada had vroeger dezelfde

radiostations als de VS. Er werd dus naar dezelfde muziek geluisterd. Uiteindelijk is country muziek voor de gewone mens over het dagdagelijkse leven, waar dan ook. Dat heeft me van in den beginne geïntrigeerd. Met eenvoudige woorden een emotie overbrengen."

Is country hedendaags genoeg?

"Ik vind country van alle tijden. Hedendaagse pop handelt te veel over het verlangen, over wie of wat men zou willen zijn. Country gaat over herkenbare emoties die doorheen de jaren onveranderd zijn gebleven. Het zijn songs about you. Die mogen niet worden verloochend."

De opener van je nieuwe plaat, 'I'm Gonna Teach You', klinkt vrolijk, maar gaat over de dorst naar wraak. Hoe donker en eerlijk die teksten ook zijn, ze zijn niet autobiografisch.

"Mijn leven is gewoonweg niet interessant genoeg. Waarover zou ik moeten zingen? Dat ik deze ochtend wakker werd en een tas koffie dronk? (lacht) Autobiografische teksten zijn een obsessie geworden vanaf de jaren negentig. Toen werden zangers extreem egocentrisch. 'Dit is een lied over mezelf, maar eigenlijk ook over jou', was zowat hun motto. Storytelling, het vakmanschap, draait om duidelijke verhalen te vertellen, meer niet."

Tijdens een interview met Southern Soul, te bekijken op YouTube, grijp je nogal ostentatief naar je zakflacon. Was dat storytelling?

"Ah, ik heb er niet over nagedacht. Het leek me toegelaten om dat te doen."

Het zag er best stoer uit.

"Hey, iedere artiest heeft een beetje mysterie nodig.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234