Vrijdag 14/05/2021

De kronkelende weg naar de maturiteit

cd rock

door dirk steenhaut

THE FLAMING LIPS HHHII

Finally The Punk Rockers Are Taking Acid (Restless)

THE FLAMING LIPS HHHHI

The Day They Shot A Hole in The Jesus Egg (Restless)

Ze hebben er twintig jaar over gedaan, maar vandaag behoren The Flaming Lips, dankzij platen als The Soft Bulletin en Yoshimi Battles The Pink Robots, tot de interessantste en creatiefste bands van de planeet Pop. In die twee decennia heeft het gezelschap uit Oklahoma een lange weg afgelegd. Vooral de eerste helft van dat traject is bij velen onbekend, omdat de vier langspelers van de Lips uit hun indie-periode al een hele poos niet meer te krijgen waren. Maar dankzij twee verzorgde Restless-compilaties, die samen de periode 1983-'91 in kaart brengen, is aan dat euvel in één klap verholpen. Finally The Punk Rockers Are Taking Acid is een driedubbele cd waarop, behalve de titelloze debuut-ep en een hoop bonustracks, de eerste drie langspelers van de groep, Hear It Is, Oh My Gawd!! en Telepathic Surgery, integraal zijn samengebracht. Op de dubbelaar The Day They Shot A Hole in The Jesus Egg vind je dan weer In A Priest Driven Ambulance en de nooit eerder uitgebrachte democollectie The Mushroom Tapes, zodat lieden die enkel vertrouwd zijn met het Warner-materiaal van The Flaming Lips hun achterstand nu moeiteloos kunnen inhalen.

Echt briljant is dit vroege werk slechts bij vlagen, want de Lips begonnen als een doordeweeks, chaotisch undergroundbandje dat nauwelijks kon spelen. Maar geïnspireerd door Hüsker Dü, The Minutemen, Pink Floyd en The Beatles waagden ze zich niettemin aan een wilde, grappige vorm van cartoon-psychedelia. Wayne Coyne en zijn vrienden waren in die dagen voornamelijk geïnteresseerd in geestverruimende drugs en hun invloed op de verbeelding. In tegenstelling tot de meeste andere bands uit het toenmalige hardcoremilieu wilden ze experimenteren en schuwden ze de melodie niet, wat hen meteen tot buitenbeentjes maakte. Ten tijde van hun eerste ep, toen nog met Waynes jongere broer Mark Coyne als zanger, klonken The Flaming Lips behoorlijk energiek, maar met Hear It Is en Oh My Gawd!! bewezen ze dat je wel degelijk tot de punkrockgemeenschap kunt behoren en tegelijk lange, epische songs kon spelen, gelardeerd met samples en bizarre geluidseffecten. De muziekpers gewaagde van een zootje freaks met een Jezus-fixatie ('Jesus Shooting Heroin') en een wel zeer onalledaags gevoel voor humor: tijdens de opname van 'Love Yer Brain' werd bijvoorbeeld een piano aan diggelen geslagen. Elders waagde de groep zich aan een twintig minuten lange, totaal losgeslagen jam die zelfs Hawkwind intimiderend zou hebben gevonden.

De eerste tekenen van genialiteit vielen te bespeuren op In A Priest Driven Ambulance, de eerste Lips-plaat waarop chaos wijkt voor structuur en muzikale waanzin het moet afleggen tegen diepgang en emotie. In die periode maakte Jonathan Donahue (later bij Mercury Rev) kortstondig deel uit van de groep en smeedden The Flaming Lips hun tot vandaag standhoudende alliantie met producer Dave Fridmann. Hier werd het fundament gelegd voor het vakmanschap, de ideeënrijkdom en de filosofische inzichten waar het gezelschap vandaag om wordt geprezen. De Lips hadden zichzelf heruitgevonden en zijn sindsdien permanent in beweging gebleven. Er zijn niet veel bands met een vergelijkbare staat van dienst die dat van zichzelf kunnen zeggen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234