Zaterdag 06/06/2020

De krekel en de hotdog

actie

bulletproof monk HHIII Regie: Paul Hunter

Brussel

Van onze medewerker

Ludo Wijnen

Strips zijn aan de orde van de dag in Hollywood en haast iedere tekening met een tekstballon lijkt tegenwoordig kans te maken om verfilmd te worden. Zo werd de vrij onbekende comic Bulletproof Monk door enkele scenaristen bewerkt tot een pastiche van karatefilms, tienerfilms en Raiders Of The Lost Ark.

Laatstgenoemde vergelijking dringt zich al op bij de proloog, die zich afspeelt in het Tibet van 1943. De mysterieuze monnik zonder naam, gespeeld door Chow Yun-Fat, heeft net zijn opleiding voltooid als Duitse nazi's zijn meester belagen om een eeuwenoud perkament in hun bezit te krijgen. De combinatie van de historische slechteriken, een exotische locatie en bovennatuurlijke krachten, doet eventjes aan het werk van Spielberg denken. De monnik vlucht weg met het document maar lijkt vlak voor zijn ontsnapping neergekogeld te worden door commandant Struker. De onwaarschijnlijke krachten die in de perkamentrol vervat zitten, die Struker wil gebruiken voor de wereldheerschappij, beschermen echter de drager ervan die daarmee gepromoveerd wordt tot de superheld uit de titel.

Zestig jaar later zoekt de monnik een opvolger. Nog steeds op de vlucht voor Struker, een oude knar die inmiddels vooral geïnteresseerd is in de onsterfelijkheid, komt de onverouderde held terecht in Amerika. Daar is hij getuige van enkele sterke staaltjes die uitgevoerd worden door Kar, een jongeman die de eindjes aan elkaar knoopt met stelen en films projecteren. Op een verlaten bouwwerf neemt Kar het op tegen een overmacht aan belagers, onder de schaduw van enkele bouwkranen. De uitverkorene die de perkamentrol moet erven, zou precies hetzelfde doen, zij het dan onder een vlucht kraanvogels. In het Engels komt het beide neer op een verzameling cranes en als dat voor de monnik volstaat, hoeft het publiek daar verder ook niet over te kniezen. Hetzelfde geldt voor de tweede voorspelling, die uitstippelt dat de opvolger voor liefde zal vechten in het paleis van Jade. Jade heeft hier niets te maken met het bleekgroene gesteente, maar is de dochter van een Russische maffiabaas die het hart van Kar gestolen heeft.

Meer dan eens wordt het hoogdravende oosterse taalgebruik op die manier met een al dan niet geslaagde knipoog gerelativeerd. Als Kar zegt dat hij zijn opleiding heeft gehad in het Golden Palace, knikt de monnik bewonderend omdat hij denkt aan de gelijknamige orde die in China groot respect afdwingt. Het blijkt echter dat Kar de gelijknamige wijkbioscoop in Chinatown bedoelt, waar hij tijdens het projecteren van de films van Bruce Lee zijn gevechtskunde oefent.

Daarnaast is er de wisselwerking meester-leerling tussen de monnik en Kar die heel wat associaties oproept. Zoals die in The Karate Kid of vroeger nog de Kung Fu-televisieserie, die ook Quentin Tarantino zo grondig beïnvloed heeft (en die voor zijn volgende, Kill Bill, een beroep deed op David Carradine). Kar is hier de weerbarstige maar vaak ook nieuwsgierige krekel (zoals het personage van Carradine door zijn meester genoemd werd), die soms de meest absurde filosofische vragen aangereikt krijgt. Zoals: "Waarom worden hotdog-worstjes in pakken van tien verkocht, terwijl de broodjes per acht verkocht worden?". Als daarbij verteld wordt dat er zich tussen de achtervolgers van de monnik een blonde Helga bevindt, die liefst in zwartleren jassen rondloopt, is het duidelijk dat deze film vaak neigt naar de parodie.

Toch wordt er meer dan eens een vrij serieuze poging gedaan om een onderbouw te geven aan de bovennatuurlijke gang van zaken. Zo worden eindelijk de luchtgevechten verklaard, die sinds Crouching Tiger, Hidden Dragon een onstuitbare opgang maken. De lucht kan net zo goed gebruikt worden om zich tegen af te zetten als water of aarde, als men tenminste wil en kan geloven dat de zwaartekracht niet bestaat. "There is no gravity", als een variant op "There is no spoon" uit The Matrix: erg ernstig hoeft men dat uiteraard niet te nemen. Te bekijken is de film wel, zeker voor een jong publiek dat zijn gewelddadige confrontaties graag samengesteld ziet in de volgorde van een computerspel. Voor anderen is het in het beste geval een schuldig pleziertje.

Ernstig kan men de film niet nemen, te bekijken is hij wel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234